Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

گاردین فاش کرد: موساد دادستان دیوان کیفری بین‌المللی را تهدید کرده است

فاتو بنسودا، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی
فاتو بنسودا، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روزنامه گاردین در گزارشی فاش کرد که یوسی کوهن، رئیس پیشین موساد در یکسری جلسات محرمانه که در آن سعی کرده بود فاتو بنسودا، دادستان وقت دیوان کیفری بین‌المللی را تحت فشار بگذارد تا تحقیقات درباره جنایات جنگی اسرائیل را رها کند، او را تهدید کرد.

آگهی

تماس‌های پنهانی یوسی کوهن با فاتو بنسودا در سال‌های منتهی به تصمیم او برای آغاز تحقیقات رسمی درباره جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل صورت گرفته بود.

این تحقیقات که در سال ۲۰۲۱ آغاز شد، هفته گذشته زمانی به اوج خود رسید که کریم خان، جانشین بنسودا اعلام کرد که به دنبال صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به دلیل رفتار این کشور در جنگ غزه است.

تصمیم دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای درخواست حکم جلب نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع او در کنار سه رهبر حماس اقدامی است که نهادهای نظامی و سیاسی اسرائیل مدت‌هاست از آن بیم دارند.

مشارکت کوهن در عملیات علیه دیوان کیفری بین‌المللی زمانی رخ داد که او رئیس سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل موسوم به موساد بود. به گفته یک مقام ارشد اسرائیلی، فعالیت‌های کوهن در سطوح عالی مجاز شناخته شده بود.

یک منبع دیگر اسرائیلی که در گفتگو با گاردین درباره عملیات علیه بنسودا توضیح داده است، گفت که هدف موساد به خطر انداختن دادستان یا استخدام او به عنوان فردی بود که با خواسته‌های اسرائیل همکاری کند.

گاردین در گزارش خود به نقل از منبع سومش نوشت که کوهن به عنوان «پیام‌رسان غیررسمی» نتانیاهو عمل کرده است.

کوهن که در آن زمان یکی از نزدیک‌ترین متحدان نتانیاهو بود تقریباً ده سال تلاش کرد تا دادگاه را تضعیف کند.

چهار منبع گاردین تأیید کردند که بنسودا به شماری از مقام‌های ارشد دیوان کیفری بین‌المللی در مورد تلاش‌های کوهن برای تحت تأثیر قرار دادن او، در میان نگرانی‌هایش در مورد ماهیت «مداوم و تهدیدآمیز» رفتار این مقام اسرائیلی اطلاع داده بود.

این منابع گفتند که بنسودا فاش کرده که کوهن چندین بار بر او فشار آورده است تا تحقیقات جنایی در پرونده فلسطین در دیوان کیفری بین‌المللی را ادامه ندهد.

بر اساس گزارش‌هایی که به دست مقام‌های دیوان کیفری بین‌المللی نیز رسیده است، کوهن بنسودا را اینگونه تهدید کرده است: «تو باید به ما کمک کنی و بگذاری از تو مراقبت کنیم. تو نباید وارد مسائلی شوی که می‌تواند امنیت تو یا خانواده‌ات را به خطر بیندازد.»

یکی از این منابع گفت که کوهن برای ترساندن بنسودا از ‌«روش‌های نفرت‌انگیز» استفاده کرده است. دو منبع دیگر هم از تلاش‌های موساد برای شنود مکالمات اعضای خانواده بنسودا به‌خصوص همسر او خبر دادند تا از طریق آن‌ها این مقام قضایی را بی‌اعتبار کنند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سخنگوی دفتر نخست‌وزیر اسرائیل در پاسخ به پرسش‌های گاردین گفت که این سؤال‌ها «مملو از ادعاهای نادرست و بی‌اساس است که هدفشان ضربه‌زدن به اسرائیل است.»

ژوزف کابیلا، رئیس جمهور سابق جمهوری دموکراتیک کنگو یکی از افرادی بود که به عملیات موساد علیه بنسودا کمک کرد.

به گفته کارشناسان حقوقی و مقام‌های سابق دیوان کیفری بین‌المللی، تلاش‌های موساد برای تهدید یا اعمال فشار بر بنسودا می‌تواند بر اساس ماده ۷۰ اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی موسوم به «اساسنامه رم» به عنوان جرایم علیه اجرای عدالت در نظر گرفته شود.

برخی گزارش‌ها از تهدید کریم خان یا تلاش برای ارتباط با او برای تحت تأثیر قراردادنش حکایت دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران یک نفر را به اتهام ارتباط با «موساد» و انجام حمله پهپادی در اصفهان اعدام کرد

ایران در پاسخ به «کشته شدن فرماندهان سپاه» توسط اسرائیل به «مقر موساد» در عراق حمله موشکی کرد

«یوسی کوهن، رئیس سابق موساد اسرار دولتی را با معشوقه و همسرش در میان می گذاشته است»