Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

روایت رسانه آلمانی از احتمال قراردادن سپاه در فهرست تروریستی اتحادیه‌اروپا؛ آیامانع حقوقی برطرف شده؟

سپاه پاسداران
سپاه پاسداران Copyright AP
Copyright AP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرگزاری آلمان روز دوشنبه ۲۷ مه اعلام کرد که بنابر اطلاعاتی که از حاشیه اجلاس وزرای خارجه اتحادیه اروپا به دست آورده است، آلمان به همراه چند کشور دیگر اروپایی به دنبال قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا بر پایه رای صادره از دادگاه عالی منطقه‌ای دوسلدورف هستند.

آگهی

نشریه آلمانی بیلت در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا نوشت که دایره حقوقی شورای اتحادیه اروپا به درخواست هیات آلمانی و هیات‌های چند کشور دیگر پس از بررسی تایید کرده است که حکم صادره از جانب دادگاه دوسلدورف در دسامبر گذشته می‌تواند مبنای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گیرد.

یه ون ری، نماینده کره‌ای تبار مجلس فدرال آلمان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این خبر خوبی است. این ثمره تلاش‌های خستگی ناپذیر شما است. ما مبارزه شما را می‌بینیم و کنار شما ایستاده‌ایم. اما به یاد داشته باشید که اتحادیه اروپا برای این که سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد به اتفاق آرا نیازمند است. پس بیایید تا به مبارزه ادامه دهیم.

دادگاه عالی منطقه‌ای دوسلدورف در دسامبر سال ۲۰۲۳ بابک جی، ایرانی آلمانی تبار ۳۶ ساله را به اتهام توطئه برای انجام آتش‌سوزی و اقدام به آن به تحمل دو سال و ۹ ماه حبس محکوم کرد.

در این اقدام، کوکتل مولوتوفی به درون یک مدرسه در مجاورت کنیسه یهودیان پرتاب شده بود که تنها خسارات جزئی به کنیسه وارد کرد.

بنابر اسناد دادگاه، بابک جی قصد داشته که یکی از آشنایانش را برای ارتکاب به این آتش سوزی به خدمت بگیرد، اما او متعاقبا موضوع را به پلیس گزارش داده است.

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان در آن زمان با انتشار متنی در شبکه اجتماعی ایکس، این حادثه را مرتبط با مقامات جمهوری اسلامی دانست. با این حال سرویس‌های امنیتی آلمان سپاه پاسداران را مسبب این رویداد می‌دانستند.

قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا مدت‌ها است که در دستور کار بسیاری از سیاستمداران اروپایی قرار دارد. اما بنابر اظهارات مقامات اروپایی این کار مستلزم صدور حکمی از جانب دادگاه اروپایی مبنی بر حادث شدن اقدام تروریستی در قلمروی اتحادیه اروپا توسط سپاه پاسداران است.

هانا نویمان، نماینده آلمانی پارلمان اروپا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «حکم دادگاه آلمانی برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی کافی است. دیگر بهانه نیاورید آقای بورل. و آنالنا بائربوک از شما به دلیل این که پیوسته این موضوع را جلو بردید، متشکرم.»

کمتر از دو سال پیش و درپی سرکوب اعتراضات مردمی سال ۱۴۰۱ در ایران، بحث قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی اروپا مطرح شد.

نمایندگان پارلمان اروپا، روز ۱۹ ژانویه سال ۲۰۲۳ در مقر این سازمان در شهر استراسبورگ فرانسه با تصویب قطعنامه‌‌ای ضمن محکوم کردن «سرکوب مردم معترض در ایران» و اعدام تعدادی از معترضان، خواستار قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا شدند.

پس از انتشار اخبار مربوط به تصویب این قطعنامه، بحث پیچیدگی‌های حقوقی قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و پروسه تصمیم‌سازی در شورای اتحادیه اروپا به میان آمد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۳ ژانویه ۲۰۲۳، پیش از آغاز جلسه شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا گفت: «این موضوعی است که بدون رای دادگاه نمی‌توان درباره آن تصمیم گرفت. بنابراین تصمیم دادگاه در اولویت است. شما نمی‌توانید بگویید من شما را تروریست می‌دانم زیرا شما را دوست ندارم.»

به گزارش نشریه بیلت، اگرچه در حال حاضر چندین کشور اروپایی از ایده قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا حمایت کرده‌اند، اما هنوز مشخص نیست که آیا این موضوع در میان ۲۷ کشور این اتحادیه به اتفاق آرا تصویب می‌شود یا خیر.

به گزارش خبرگزاری آلمان، دیپلمات‌های اروپایی روز دوشنبه تاکید کردند که قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی بیشتر گامی نمادین است، زیرا اعضای آن پیشتر از جانب اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مجلس کانادا به طرح قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی رای داد

پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای خواستار افزایش تحریم‌ها علیه ایران و تروریست ‌خواندن سپاه شد

حملات سپاه به اسرائيل چه هزینه‌ای روی دست دو طرف گذاشت؟