NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

لایحه جنجالی «عامل کشور خارجی» در گرجستان قانون ‌شد؛ آرزوی پیوستن به اتحادیه اروپا چه می‌شود؟

مخالفان لایحه نفوذ خارجی در مقابل ساختمان پارلمان گرجستان در تفلیس، سه شنبه، ۲۸ مه ۲۰۲۴
مخالفان لایحه نفوذ خارجی در مقابل ساختمان پارلمان گرجستان در تفلیس، سه شنبه، ۲۸ مه ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به دلیل تصویب این قانون مناقشه‌برانگیز،‌ آمریکا تحریم‌هایی را برای تصویب‌کنندگان آن اعمال کرده است. همزمان بروکسل نیز هشدار داده است که مسیر این کشور برای پیوستن به بلوک اتحادیه اروپا را مسدود خواهد کرد. معترضان نیز روز سه‌شنبه در مقابل مجلس قانونگذاری در تفلیس تجمع کردند.

آگهی

پارلمان گرجستان روز سه‌شنبه ۲۸ مه (۸ خرداد ۱۴۰۳) به قانون جدید بحث‌برانگیزی رأی داد که به موجب آن، هر سازمان غیردولتی و هر رسانه‌ای که تحت حمایت غرب باشد را تحت عنوان «عُمّال خارجی» طبقه‌بندی می‌کند. به عبارت دیگر، ‌تمامی این سازمان‌ها و رسانه‌ها به عنوان کارگزاران و گماشته‌های غرب دسته‌بندی می‌شوند،‌ موضوعی که موجب برانگیختن انتقادات واشنگتن و بروکسل شده است.

این لایحه،‌ که گروه‌های مدنی که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از خارج دریافت می‌کنند را به‌عنوان «منافع یک قدرت خارجی» معرفی می‌کند، با اختلاف ۸۴ رای موافق به ۴ رای مخالف به تصویب نمایندگان مجلس رسید و اکثر نمایندگان مخالف رای ممتنع دادند.

از اتهام «تبلیغ برای دگرباشان جنسی» تا دسیسه برای «انقلاب کردن»

این امر پس از آن صورت می‌گیرد که سالومه زورابیشویلی، رئیس ‌جمهوری گرجستان در تاریخ ۱۸ مه (۲۹ اردیبهشت) از توشیح این لایحه و تبدیل آن به قانون خودداری کرده بود و آن را «روسیه‌مآبانه» خواند که «در تضاد با قانون اساسی گرجستان و تمام استانداردهای اروپایی است.»

با این حال، وتوی خانم زورابیشویلی روز سه‌شنبه با اکثریت آرای ماخوذه در پارلمان باطل شد. با این اوصاف، اکنون  شالوا پاپواشویلی،‌رئیس پارلمان گرجستان است که با امضای خود می‌تواند آن را به قانون تبدیل کند.

حزب «رویای گرجستان» به عنوان حزب حاکم در این کشور، با متهم کردن سازمان‌های غیردولتی به ترویج «تبلیغ برای دگرباشان جنسی» و تلاش برای ایجاد «انقلاب» گفته است که وضع چنین قوانینی برای جلوگیری از نفوذ خارجی ضروری است.

منتقدان در داخل نگرانند که این می‌تواند مقدمه‌ای برای سرکوب جامعه مدنی به سبک روسیه،‌ آن هم قبل از انتخابات سراسری در ماه اکتبر باشد.

وضعیت پیوستن به اتحادیه اروپا چه می‌شود؟

بالاترین مقام قانونی اروپا هشدار داده است که این قوانین شبیه به قوانینی است که مسکو برای خاموش کردن مخالفان و تعطیلی سازمان‌های غیردولتی استفاده می‌کند.

واشنگتن اعلام کرد که برای سیاستمدارانی که «در تضعیف دموکراسی در گرجستان دست داشتند» ممنوعیت سفر و تحریم‌های دیگری را اعمال خواهد کرد و اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده بود که تصویب این لایحه امیدهای این کشور که در قفقاز جنوبی واقع است را برای پیوستن به بلوک اتحادیه اروپا از بین می‌برد.

بروکسل در ماه دسامبر به گرجستان وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا را با وجود نگرانی‌ها در مورد پس‌رفت حقوق بشر و عدم اجرای اصلاحات اساسی، اعطا کرد.

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا قبل از رای‌گیری روز سه‌شنبه، بار دیگر هشدار داد که این لایحه «با ارزش‌های اتحادیه اروپا همخوانی ندارد» و «بر مسیر پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا تأثیر می‌گذارد.» او گفت که در نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در ماه ژوئن، پاسخ مشخصی از بروکسل مورد بحث قرار خواهد گرفت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تینا بوکوچاوا، رهبر بزرگترین حزب اپوزیسیون در پارلمان گرجستان به نام حزب «جنبش ملی متحد»، دولت مستقر را به «تلاش برای محروم کردن مردم گرجستان از آینده اروپایی خود» متهم کرد.

او گفت: «آرزوهای اروپایی گرجستان تنها از طریق تغییر رژیم قابل حفظ است. ضروری است که برای لغو این قانون که الهام‌گرفته از کرملین است و برای بازگرداندن گرجستان به مسیر اروپایی، رهبران اپوزیسیون پیش از انتخابات اکتبر گرد هم بیایند.»

به گفته کورنلی کاکاچیا، مدیر «موسسه سیاست گرجستان»، بروکسل ممکن است آنچنان هم فوری نخواهد در وضعیت نامزدی گرجستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا تغییری ایجاد کند، بلکه احتمالا منتظر نتیجه انتخابات در ماه اکتبر خواهد بود، ولی تا آن زمان «روند رسیدگی به پیوستن گرجستان متوقف خواهد شد و مانند همیشه با دولت گرجستان رفتار نخواهد کرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایالات متحده: وقایع رفح موجب تغییر سیاست اسرائیل و توقف کمک‌های نظامی ما نمی‌شود

تلاش زلنسکی برای کشاندن روسیه به مذاکره: «نیامدن بایدن به نشست صلح مثل کف زدن برای پوتین است»

اعلام رسمی به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط اسپانیا، نروژ و ایرلند؛ واکنش اسرائیل و رئیس شورای اروپا