Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

ناتو: محدودیت‌های استفاده اوکراین از سلاح‌های غربی برای حمله به خاک روسیه باید برداشته شود

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو
ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو Copyright Efrem LukatskyAP
Copyright Efrem LukatskyAP
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو می‌گوید برخی موانع و محدودیت‌های موجود بر سر راه استفاده اوکراین از سلاح‌های غربی باید برطرف شود.

آگهی

ینس استولتنبرگ که روز دوشنبه در جریان نشست مجمع پارلمانی ناتو در صوفیه، پایتخت بلغارستان سخن می‌گفت، تاکید کرد: « دستان اوکراین به دلیل محدودیت در استفاده از تسلیحات ارسالی توسط متحدان غربی برای هدف قرار دادن مواضعی در خاک روسیه بسته است.»

آقای استولتنبرگ در همین راستا بار دیگر با اشاره به محدودیت‌هایی از این دست خاطر نشان کرد که چنین موانعی به تضعیف اوکراین در دفاع از خود در برابر حملات ارتش روسیه منجر شده است.

بسیاری از کشورهای غربی با طرح پیش‌شرطی از اوکراین خواسته‌اند که از سلاح‌های ارسالی آنها تنها در داخل خاک این کشور به اضافه مناطق تصرف‌ شده‌ای همچون کریمه و دونباس استفاده کنند و از به کارگیری آنها در حمله به خاک روسیه اجتناب ورزند.

بریتانیا اما در میان اهدا کنندگان غربیِ سلاح به اوکراین نخستین کشوری بود که اوایل ماه جاری به کی‌یف اجازه داد تا از تجهیزات نظامی ارسالی توسط لندن، از جمله موشک‌های کروز «سایه طوفان» برای حمله به خاک روسیه استفاده کند.

نشریه «لو فیگارو» در گزارشی که به این موضوع اختصاص یافته، ضمن اشاره به مجوز اعطا شده از سوی لندن در این خصوص آورده است که ایالات متحده نیز احتمالا به زودی دست به صدور چنین مجوزی خواهد زد.

ینس استولتنبرگ در حاشیه اجلاس مجمع پارلمانی ناتو در پایتخت بلغارستان تصریح کرد: «فکر می‌کنم زمان آن رسیده است که برخی از این محدودیت‌ها را بازنگری کنیم.»

دبیر کل ناتو با تاکید بر این موضوع که کی‌یف «حق دفاع از خود» را دارد، افزود: «بنابراین حق حمله به اهداف نظامی مشروع در خارج از اوکراین را نیز دارد.»

آقای استولتنبرگ پیش از این نیز خواستار لغو محدودیت‌های پیش روی اوکراین برای استفاده از سلاح‌های غربی شده بود.

با این حال، او روز دوشنبه تأکید کرد که تصمیم در این خصوص در نهایت به عهده متحدان است. او بدون ذکر جزئیات بیشتر گفت که برخی از متحدان هیچ محدودیتی اعمال نکرده‌اند، اما برخی دیگر دست به این کار زده‌اند.

ایالات متحده، به عنوان اصلی‌ترین تامین‌کننده کمک نظامی به اوکراین و همچنین برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان، تمایل زیادی به ارائه سلاح بدون وضع هیچ محدودیتی از خود نشان نداده‌اند.

با این حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر اوایل ماه جاری خود به کی‌یف گفت که تصمیم در این خصوص به عهده اوکراین است.

او با اشاره به هشدارهای مکرر روسیه به غرب مبنی بر واکنش متقابل به هرگونه حمله به خاک خود با استفاده از سلاح‌های غربی، گفت: «ما حمله به خارج از اوکراین را تشویق یا تسهیل نمی‌کنیم، اما در نهایت این اوکراین است که باید در مورد نحوه پیش‌برد جنگ تصمیم بگیرد.»

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان تاکنون با تحویل سامانه‌های تسلیحاتی دوربرد به اوکراین مخالفت کرده و به تازگی نیز ضمن مخالفت ضمنی با درخواست دبیر کل ناتو اعلام کرده است که به دلیل نگرانی از احتمال گسترش جنگ، موافق استفاده از سلاح‌های ارسالی کشورش به اوکراین برای حمله به خاک روسیه نیست.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری لیتوانی؛ سایه جنگ اوکراین بر بالتیک سنگینی می‌کند

در پی حملات هوایی روسیه به غرب اوکراین جنگنده‌های لهستان در حالت آماده‌باش قرار گرفتند

رویترز: پوتین برای آتش‌بس مشروط در اوکراین اعلام آمادگی کرده است