Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader

Find Us

آگهی

بورل: برای صلح خاورمیانه به یک تشکیلات فلسطینی کارآمد و قوی نیاز است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه در چارچوب گفتگو‌های بین‌المللی با محوریت تقویت تشکیلات خودگردان فلسطینی و چشم‌انداز آینده مدیریت غزه، با محمد مصطفی، نخست وزیر فلسطین دیدار و گفتگو کرد.

آگهی

آقای بورل در حالی میزبان این مسئول فلسطینی بود که گفتگوها بر سر جایگزینی دولت حماس در غزه با تشکیلات خودگردان پس از پایان جنگ جاری در این بخش محاصره شده از اراضی فلسطینی چندی است توسط میانجی‌ها و دیگر بازیگران بین‌المللی این بحران در پیش گرفته شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا پیش از آغاز گفتگو با نخست وزیر فلسطین تاکید کرد که برای برقراری صلح در خاورمیانه به یک تشکیلات خودگردان فلسطینی «قوی» نیاز است.

مذاکرات بروکسل با حضور کمک‌کنندگان مالی به تشکیلات فلسطینی در حالی انجام می‌شود که تلاش‌ها برای یافتن راهی به منظور برقراری آتش بس در غزه و توافق بر سر آزادی گروگان‌های اسرائیلی همچنان در بن‌بست قرار دارد.

جوزپ بورل روز یکشنبه در حاشیه این مذاکرات با مسئولان فلسطینی و نیز میانجی‌های مصری دیدار و گفتگو کرد.

تلاش‌ها برای تقویت جایگاه تشکیلات فلسطینی در حالی جریان دارد که سه کشور اروپایی اسپانیا، ایرلند و نروژ سه‌شنبه گذشته از تصمیم برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی خبر دادند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین با انتشار توییتی از ملاقات با سامح شکری، وزیر خارجه مصر در حاشیه نشست فوق‌العاده وزرای کشورهای کمک کننده به تشکیلات خودگردان فلسطین خبر داد.

آقای بورل «وضعیت فاجعه بار در غزه، با توجه ویژه به حکم دیوان بین المللی دادگستری» و نیز «پیشبرد صلح پایدار بر اساس راه حل دو کشوری» را محور اصلی گفتگوهای خود با وزیر خارجه مصر اعلام کرد.

کنار گذاشتن حماس، پیش‌شرط لازم برای هر اقدام

از سوی دیگر، در حالی که ایالات متحده از نفوذ خود برای توقف جنگ غزه استفاده می‌کند، اقداماتی به منظور ایجاد شرایط لازم برای برقراری صلح پایدار در بحران خاورمیانه مدتی است که در دست انجام است.

به نوشته فرانس‌پرس، کنارگذاشتن حماس از مدیریت امور غزه یکی از موضوعاتی است که پیش از هر اقدام لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

تنها گزینه قابل قبولی که دیپلمات‌ها بر آن اتفاق نظر دارند، تقویت تشکیلات فلسطینی برای به دست گرفتن مدیریت غزه است. گفتنی است که دولت خودگردان هم اکنون بر کرانه باختری رود اردن حاکم است.

جوزپ بورل در جریان گفتگو با محمد مصطفی، نخست وزیر فلسطین یادآور شد: «یک تشکیلات خودگردان فلسطینی کارآمد به نفع اسرائیل نیز هست، زیرا برای برقراری صلح، به یک تشکیلات خودگردان قوی نیاز داریم.»

محمد مصطفی نیز نشست روز یکشنبه را «فرصتی بسیار مهم» برای تشکیلات خودگردان فلسطین به منظور طرح اولویت‌ها و برنامه‌های خود قلمداد کرد.

وی تاکید کرد که «اولویت نخست»، حمایت از فلسطینیان در غزه، به ویژه از طریق برقراری آتش بس و سپس «بازسازی نهادهای تشکیلات خودگردان» در آن سرزمین است که حماس کنترل آن را در سال ۲۰۰۷ در دست گرفت.

نشست بروکسل که بر کمک‌های بین‌المللی متمرکز بود، به ریاست وزیر امور خارجه نروژ که کشورش نقش کلیدی در توافقنامه صلح ۱۹۹۳ اسلو داشت، برگزار شد.

نشست کمک‌کنندگان مالی در بروکسل

در این نشست علاوه بر نماینده و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نروژ و تشکیلات خودگردان فلسطین، نمایندگانی نیز از عربستان سعودی، مصر، اردن، قطر، امارات عربی متحده، تونس، صندوق بین المللی پول و سازمان ملل متحد حضور داشتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه استرالیا، بریتانیا، کانادا و ژاپن نیز نمایندگانی را به این نشست اعزام کرده بودند.

اکثر کشورهای عضو سازمان ملل، کشور فلسطین را به رسمیت می شناسند؛ این در حالیست اروپایی‌ها بر سر این موضوع با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

بلغارستان، قبرس، جمهوری چک، مجارستان، لهستان، رومانی و سوئد از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند که پیش‌تر کشور فلسطین را به رسمیت شناخته بودند.

آگهی

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کامیون‌های حامل کمک‌های انسانی به غیرنظامیان فلسطینی از گذرگاه کرم‌شالوم وارد غزه می‌شوند

ادامه حملات اسرائیل در نوار غزه به رغم حکم دیوان کیفری بین‌المللی برای توقف عملیات نظامی

بیمارستان‌های غزه در خطر «توقف فعالیت»؛ دست‌کم ده نفر در حمله اسرائیل به غزه کشته شدند