Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader

Find Us

آگهی

روسیه بر سر «درگیری هسته‌ای با غرب» و دارایی‌‌های مسدود شده خود: خطر تشدید تنش‌ جدی است

جنگ اوکراین
جنگ اوکراین Copyright Irina Gorbaseva/AP
Copyright Irina Gorbaseva/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کرملین طرح اتحادیه اروپا برای استفاده از سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه را نقض تمام هنجارهای سیستم اقتصادی جهانی دانست و تاکید کرد غرب علیرغم خطرات احتمالی از تعامل خودداری می‌کند.

آگهی

دولت بلژیک روز گذشته اعلام کرد که کشورهای اتحادیه اروپا رسما طرحی را برای استفاده از سودهای حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه با هدف حمایت نظامی و تسلیحاتی از اوکراین تصویب کردند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه در یک نشست خبری با انتقاد از این تصمیم آن را محتاطانه خواند و گفت: «غرب پیامد‌های اجتناب ناپذیر و خطر بالقوه چنین تصمیماتی را برای خود می‌داند. به همین دلیل است که آنها به سراغ گزینه کم‌خطرتر (در مقابل مصادره همه دارایی‌ها) رفته‌اند».

او ادر ادامه افزود: «اما حتی این گزینه برای ما چیزی کمتر از سلب مالکیت نیست».

آقای پسکوف همچنین خاطرنشان کرد که مسکو اجرای این طرح را با دقت زیر نظر خواهد داشت و واکنش خود به چنین اقدامی را بررسی می‌کند.

پس از اعزام ده‌ها هزار نیروی نظامی روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، گروه هفت (G7) بلافاصله حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه را مسدود کرد.

انتظار می‌رود این دارایی‌ها تا سال ۲۰۲۷ حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیارد یورو سود به همراه داشته باشد. دیپلمات‌های اتحادیه اروپا می‌گویند که احتمالا اوکراین اولین قسط خود از سود دارایی‌های روسیه را در ماه ژوئیه دریافت کند.

جنگ روسیه در اوکراین تنش‌ها میان شرق و غرب را به بالاترین حد تنش از زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ تا به امروز، رسانده است.

وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور اولین مرحله از سلسله رزمایش‌های خود برای پرتاب سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه آغاز کرده‌‌اند.

به گفته ناظران روسیه با نمایش قدرت هسته‌ای خود در این رزمایش‌ها قصد دارد سیگنال هشدار دهنده‌ای ارسال کند تا غرب را از ورود عمیق‌تر به جنگ اوکراین بازدارد. هرچند کشورهای غربی تاکنون از اعزام نیرو به اوکراین خودداری کرده‌اند اما با در اختیار قرار دادن تسلیحات و اطلاعات به کی‌یف در این جنگ کمک کرده‌اند.

آقای پسکوف در پاسخ به سوالی در مورد خطر یک درگیری هسته‌ای گفت با وجود تشدید تنش‌ها در اروپا و درگیری‌های فعال در مناطق مختلف جهان پیش‌بینی‌ها در اینباره را سخت می‌‌کند.

او همچنین گفت: «تشدید بیشتر این تنش‌ها به ویژه در حوزه هسته‌ای بالقوه خطرناک است».

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

سخنگوی کرملین در ادامه تاکید کرد که «گفتگوی عمیق» دیپلماتیک راهی برای کاهش تنش‌های فزاینده بین روسیه و غرب، از جمله در حوزه هسته‌ای است، اما «غرب» علیرغم خطرات احتمالی از تعامل خودداری می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیشروی روس‌ها در خارکیف؛ مهمات توپچی‌های اوکراین اگرچه دیرهنگام اما تامین می‌شود

با افزایش حملات روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین دچار کمبود برق شد

تشدید جنگ خیابانی در ووچانسک؛ آیا اوکراین به سمت شکست مقابل روسیه می‌رود؟