Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

پیشروی روس‌ها در خارکیف؛ مهمات توپچی‌های اوکراین اگرچه دیرهنگام اما تامین می‌شود

عکس آرشیوی از خدمه یک تیپ توپخانه‌ای ارتش اوکراین
عکس آرشیوی از خدمه یک تیپ توپخانه‌ای ارتش اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خدمه اوکراینی سامانه توپخانه‌ای هویتزر در منطقه خارکیف، نزدیک مرز روسیه که شبانه‌روز مترصد مقابله با تهاجم نیروهای روسیه هستند سرانجام مهمات مورد نیاز برای جلوگیری از پیش‌روی روس‌ها را دریافت می‌کنند.

آگهی

مدافعان اوکراینی ماه‌ها به دلیل کمبود گلوله‌های توپخانه و سایر سلاح‌ها با مشکل مواجه بودند، چرا که کنگره آمریکا میلیاردها دلار کمک نظامی را به این کشور به تعویق انداخته بود.

به گزارش رویترز، این در حالیست که نیروهای روسیه همزمان با بحث و مشاجره قانونگذاران آمریکایی در واشنگتن بر سر تصویب این کمک نظامی، با حمله به خط مقدم، پیش‌روی‌هایی را در جبهه شرقی انجام دادند.

توپچی‌های اوکراینی می گویند کمبود‌های فلج‌کننده‌ای که پیش‌تر با آن روبرو بودند اکنون با تصویب دیرهنگام بسته کمک ۶۱ میلیارد دلاری تا حدی در حال برطرف شدن است.

به گفته نیروهای مستقر در مناطق شمالی استان خارکیف، نبردها در این منطقه نسبت به مأموریت قبلی آنها در باهموت، شهری واقع در شرق اوکراین که سال گذشته توسط روسیه تصرف شد و ماه‌ها نبرد آن را به ویرانه‌ای تبدیل کرد، شدیدتر است.

پاولو، توپچی تیپ هجومی ۹۲ ارتش اوکراین که جزو خدمه یک سامانه هویتزر است، می‌گوید: «اینجا شبانه روزی است، سربازان پیاده نظام آنها به طور مداوم حمله می کنند، ما هم به دفع حملات آنها ادامه می دهیم. حداقل تلاش می کنیم آنها را متوقف کنیم.»

این سرباز اوکراینی می‌افزاید: «ما قبلا در منطقه باهموت مستقر بودیم، حالا به اینجا منتقل شده‌ایم. اینجا نبردها شدیدتر است. در باهموت از گلوله خبری نبود اما اینجا لااقل مهمات به دستمان می‌رسد،آنها شروع به تحویل مهمات کرده‌اند؛ حالا دست کم تجهیزات و امکاناتی برای دفاع در اختیار داریم.»

نیروهای روسی اوایل ماه جاری از خطوط مرزی در این منطقه عبور کردند و حالا ادعا می کنند که حدود دوازده روستا را تصرف کرده‌اند.

شهر ووفچانسک، که در فاصله ۵ کیلومتری (سه مایلی) داخل مرز قرار دارد، همچنان کانون این حملات است.

نیروهای اوکراینی کنترل حدود ۶۰ درصد شهر را در اختیار دارند و برای دفع حملات روسیه خانه به خانه در حال دفاع و نبرد هستند.

این نبرد مخاطرات و هزینه‌های سنگینی به همراه دارد؛ تسخیر ووفچانسک مهمترین دستاورد روسیه از زمان آغاز حمله خواهد بود؛ این در حالیست که خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین ۷۰ کیلومتر دورتر از این محل قرار دارد.

ویتالی، فرمانده واحد توپخانه تیپ هجومی ۹۲، به شهر شِبِکینو که در آنسوی مرز قرار دارد اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما آنها (نیروهای ارتش روسیه) را می بینیم که در جاده در حال تردد هستند و به سمت مواضع خود حرکت می‌کنند، تلاش می‌کنیم به آنها حمله کنیم تا بیشترین تلفات به آنها وارد شود.»

افسران با دقت تصاویر ارسالی توسط پهپاد را که بر فراز ووفچانسک گرفته شده، بررسی می کنند، دود از مناطق مختلف شهر به هوا برخاسته است.

نظامیان اوکراینی با بررسی تصاویر هوایی گرفته شده، وضعیت را ارزیابی کرده و محاسبات لازم را انجام می دهند.

دو تن از نیروهای اوکراینی مامور به خدمت در این تیپ توپخانه‌ای مامور بررسی وضعیت استتار مناسب هویتزر با شاخه‌های درختان هستند.

فرمانده واحد توپخانه تیپ هجومی ۹۲ اطمینان دارد که مهمات همچنان در راه است، زیرا همه از اهمیت حفظ این خطوط دفاعی آگاه هستند.

وی در این خصوص می‌گوید: «اگر بتوانیم نشان دهیم که در چنین شرایط وخیمی توان مهار حمله گسترده دشمن به خارکیف را داریم، دشمن دیگر جرات نخواهد کرد به کی‌یف، چرنیهیف، سومی یا منطقه پولتاوا حمله کند.»

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

با افزایش حملات روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین دچار کمبود برق شد

اوکراین از نابودی یک کشتی جنگی روسیه خبر داد؛ مسکو رزمایش با سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را آغاز کرد

نبرد «ووچانسک»؛ هزاران اوکراینی مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند