Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

تشدید دوقطبی‌ها در پی ترور فیچو؛ چه چیزی زمینه‌ساز سوءقصد به جان نخست‌وزیر اسلواکی شد؟

یک شهروند اسلواکی با پرچم این کشور در مقابل بیمارستان محل بستری نخست‌وزیر ترورشده
یک شهروند اسلواکی با پرچم این کشور در مقابل بیمارستان محل بستری نخست‌وزیر ترورشده Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که سیاستمداران در اسلواکی به دنبال آرام کردن فضای ملتهب پس از سوء قصد به جان رابرت فیچو (روبرت فیتسو) هستند، به نظر می‌رسد شکاف‌ها در این کشور در پی این حادثه عمیق‌تر شده است.

آگهی

تروری که به گفته ناظران می‌توانست به متحد کردن ولو موقت احزاب و جریان‌ها در این کشور کمک کند، اکنون به دلیلی برای خصومت‌های بیشتر تبدیل شده است.

میکال سیمچکا، رهبر حزب اپوزسیون اسلواکی، که پیشتر سوءقصد به جان نخست‌وزیر را «حمله به دموکراسی» توصیف کرده بود روز جمعه گفت که همسر و فرزندش تهدید به مرگ شده‌اند.

تجربه او غیرمعمول نیست و معیاری است از وضعیت جامعه دوقطبی اسلواکی و همینطور دیگر کشورهای اروپا که در ماه‌های اخیر به سمت دوقطبی‌های شدید پیش رفته‌اند.

در ساعات پس از تیراندازی، سیاستمداران در سراسر طیف‌ها به دنبال کاهش اضطراب عمومی بودند. در این میان رابرت کالیناک، معاون نخست‌وزیر، از ملت خواسته بود «در مسیر مدارا قدم بگذارد».

آقای کالیناک که در اسلواکی به عنوان دست راست رابرت فیچو دیده می‌شود، اندکی بعد احزاب اپوزیسیون و رسانه‌ها را متهم کرد که با تشویق اعتراضات علیه سیاست دولت، به خشونت دامن زده‌اند.

وی گفت معتقد است مظنون به تیراندازی به دلیل اینکه رای‌دهندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه آوریل قدرت را به یکی از متحدان آقای فیچو (پیتر پلگرینی) سپرده‌اند، افراطی شده و اسلحه به دست گرفته است. او روز پنجشنبه گفت: «استیصال از باخت‌های بی‌پایان... ما را به جایی که امروز هستیم رسانده است.»

از زمان بازگشت آقای فیچو(فیتسو) به مقام نخست‌وزیری در اکتبر گذشته، ده‌ها هزار نفر در سراسر این کشور ۵.۴ میلیون نفری راهپیمایی کرده و هدف سیاست‌های او را «قبضه قدرت» عنوان کرده‌اند. منتقدان اقدامات او را مشابه اقدامات ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان می‌دانند.

آقای فیچو( فیتسو) پس از رسیدن به قدرت، طوفانی از تغییرات را آغاز کرده که باعث ایجاد نگرانی‌هایی در مورد حاکمیت قانون شده است؛ از جمله لغو شعبه دادستانی که با جرایم سنگین سروکار دارد و همچنین طرح‌هایی برای کاهش مجازات برای اختلاس، اصلاح قانون رسانه‌های عمومی و محدود کردن نفوذ سازمان‌های غیردولتی. او همچنین به حمایت نظامی دولت از اوکراین پایان داده است.

نخست‌وزیر اسلواکی پس از سوءقصد در حال انتقال به بیمارستان
نخست‌وزیر اسلواکی پس از سوءقصد در حال انتقال به بیمارستانعکس: آسوشیتد پرس

ماتوس سوتاج استوک، وزیر کشور اسلواکی، گفته است که فرد متهم به تیراندازی به سیاست‌های دولت در مورد اوکراین، برچیدن دفتر دادستانی ویژه که با فساد در سطوح عالی سر و کار دارد و برنامه‌های نخست‌وزیر برای اصلاح رسانه‌های عمومی را به عنوان دلایل حمله خود ذکر کرده است.

رابرت فیچو (روبرت فیتسو) مدت‌هاست که سازمان‌های مدنی و روزنامه‌نگاران مستقل را به انجام خواسته‌های مخالفان متهم کرده بود. در ماه آوریل، او هشدار داد که زبان حامیان مخالفان خطرناک است: «آنها مبتذل هستند و در خیابان به سیاستمداران دولتی فحاشی می‌کنند... من فقط منتظرم تا این استیصال... به قتل یک سیاستمدار برجسته دولتی تبدیل شود.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مقامات نام فرد مظنون را ذکر نکرده‌اند، اما خبرگزاری رویترز عکس‌های او را با مردی که در تظاهرات علیه رابرت فیچو در ماه آوریل حضور داشته تطبیق داده است. در این تصاویر وی بنری با مضمون «صلح و رفاه (غرب)/ جنگ و فقر (شرق)» در دست دارد و شعار «شرم» می‌دهد.

نگرانی برای بسیاری از اسلواکی‌ها از زمان کارزارهای انتخابات پارلمانی در سال گذشته افزایش یافته بود.

در آن مبارزات انتخاباتی رابرت فیچو(روبرت فیتسو) رئیس‌جمهور زوزانا چاپوتووا را «دست‌نشانده ایالات متحده» خواند. امری که باعث شد تا خانم چاپوتووا وی را به نفرت‌پراکنی علیه خود متهم کند و گفت که تهدید به مرگ شده است.

ورونیکا، یک معمار ۲۸ ساله در شهر براتیسلاوا، به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «همه دچار تنش هستند و تهاجمی و تهاجمی‌تر شده‌اند. اما فکر نمی‌کنم که این قضیه خاص اسلواکی باشد، بلکه این اتفاق در سراسر جهان دارد می‌افتد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترور نخست‌وزیر اسلواکی؛ رابرت فیچو (فیتسو) بر اثر اصابت گلوله به بیمارستان منتقل شد

زمستان نارضایتی در اسلواکی؛ اعتراض‌‌ها به اصلاحات قضایی گسترده‌تر می‌شود

پوپولیست و مخالف کمک به اوکراین؛ نخست‌وزیر پیشین در انتخابات اسلواکی پیروز شد