NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

هشدار وزیر کشور اسلواکی به دنبال ترور رابرت فیچو: کشور در آستانه جنگ داخلی قرار دارد

ترور نخست وزیر اسلواکی
ترور نخست وزیر اسلواکی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی‌که پزشکان خبر می‌دهند خطر مرگ دیگر نخست وزیر اسلواکی را تهدید نمی‌کند اما بسیاری نگرانند که در نتیجه نفرت‌پراکنی‌ها در ماه‌های اخیر که به این حادثه انجامیده، نوعی جنگ داخلی در این کشور پدید آید.

آگهی

وزیر دفاع اسلواکی در یک کنفرانس مطبوعاتی در خارج از بیمارستان شهر بانسکا بیستریکا این کشور گفت که پزشکان برای نجات جان نخست وزیر رابرت فیچو در حال تلاش هستند.

به گفته رابرت کالینک، وزیر دفاع اسلواکی، رهبر این کشور تحت عمل جراحی قرار گرفته و دیگر خطر مرگ او را تهدید نمی‌کند.

رسانه‌های این کشور خبر داده‌اند که عامل حمله فردی ۷۱ ساله به نام یورای سینتولا است که گرایش‌های ضدمهاجرتی دارد. این فرد ظاهرا از طرفداران یک گروه شبه نظامی حامی روسیه بوده و از اخراج مهاجران غیراروپایی از اسلواکی استقبال می‌کرده است.

آقای فیچو پس از اصابت چند گلوله دچار «پُلی تروما» یا تحمل آسیب‌های جدی در چند نقطه بدن شده است.

ساعاتی پس از این ترور هولناک، ماتوش شوتاج اشتوک، وزیر کشور اسلواکی با اشاره به اینکه عامل این حمله در بازداشت است هشدار داد که این کشور به دلیل تنش‌های سیاسی در آستانه یک جنگ داخلی قرار دارد.

او همچنین در ادامه گفت: «متاسفانه این روزها چنین اظهارنظرهای نفرت‌انگیزی در شبکه‌های اجتماعی از سوی کاربران مطرح می‌شود که نتیجه آن‌را در چنین اقداماتی می‌بینیم. پس باید فورا به این گونه اقدامات و رفتارها خاتمه دهیم.»

گابور تانچ، خبرنگار یورونیوز، در گزارشی از اسلواکی خبر داده که این کشور به شدت از حادثه ترور نخست وزیر شوکه شده و این رویداد مهر تاییدی است بر شکاف عمیق سیاسی حاکم در این کشور که نشانه‌هایی از آن در جریان انتخابات ریاست جمهوری این کشور در هفته‌های اخیر مشاهده شد. انتخاباتی که در نهایت و پس از دو دور در آن «پیتر پلگرینی» نامزد مورد حمایت دولت اسلواکی موفق شد با حمایت اکثریت آرا به پیروزی برسد.

این نخستین بار نیست که اسلواکی با خشونت سیاسی مواجه می‌شود. شش سال پیش این کشور با ترور یان کوچیاک، خبرنگاری که به خاطر تحقیقاتش در زمینه ارتباط بین شخصیت‌های سیاسی و جرائم سازمان‌یافته به قتل رسید، با شوک رو به رو شد. در همین حال گروهی از منتقدان نگرانند که دولت اسلواکی از حادثه حمله به نخست وزیر به عنوان بهانه‌ای برای توجیه اعمال محدودیت‌ها بر جامعه مدنی این کشور استفاده کند.

این حمله از سوی یک چهره دست راستی در حالی صورت گرفته که خود رابرت فیچو همیشه متهم به از بین بردن دموکراسی در این کشور بوده و او و حزبش مخالفان را به خیانت به منافع کشور از طریث همسویی بیش از حد با غرب متهم می‌کردند.

در همین حال فیچو از مخالفان ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین بوده و بسیاری او را شخصیتی حامی روسیه می‌خوانند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

حادثه ترور این سیاستمدار دست راستی از سوی یک چهره دست راستی افراطی دیگر شوک و بهت را به جامعه اسلواکی وارد کرده و بسیاری نگرانند که لفاظی‌های نفرت‌برانگیز در این کشور زمینه را برای یک جنگ داخلی فراهم سازد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست وزیر اسلواکی «از خطر مرگ نجات یافت»؛ از ضارب «شاعرمسلک» رابرت فیچو چه می‌دانیم؟

ترور رابرت فیچو؛ چگونه اسلواکی به یکی از دو قطبی‌ترین کشورهای اروپا تبدیل شد؟

اسلواکی توافق مهاجرتی اتحادیه اروپا را اجرایی نمی‌کند