NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

سوسیالیست‌ها در انتخابات کاتالونیا پیروز شدند اما برای تشکیل دولت نیاز به آرای جدایی‌طلبان دارند

انتخابات کاتالونیا
انتخابات کاتالونیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حزب سوسیالیست پدرو سانچز در انتخابات کاتالونیا پیروز شد، اما همچنان برای تشکیل یک دولت مترقی به آرای حزب چپ گرای کاتالونیا ERC نیاز دارد.

آگهی

با این حال، کارلس پوجدمون، رئیس سابق دولت خودمختار کاتالونیا که دوم شد، از سوسیالیست‌ها می‌خواهد که به او اجازه دهند به قدرت بازگردد تا در مقابل او از دولت سانچز در مادرید حمایت کند.

حزب سوسیالیست در حال جشن گرفتن یک پیروزی قاطع در انتخابات اخیر کاتالونیا است. دستاوردی که نشان می‌دهد با وجود مخالفت‌های گسترده‌ای که در جامعه اسپانیا با آن مشاهده شد، رویکرد پدرو سانچز در خصوص عفو رهبران سیاسی این ایالت در جریان جنبش استقلال از اسپانیا جواب داده است. اعطای عفوی که شامل کارلس پوجدون جدایی طلب نیز شد.

احزاب طرفدار استقلال از اسپانیا پس از سالها در انتخابات پارلمانی کاتالونیا از کسب اکثریت باز مانده‌اند. خایمه کولبویس، استاد علوم سیاسی از دانشگاه مادرید در این خصوص به یورونیوز می‌گوید: «احزاب حامی استقلال کاتالونیا برای نخستین بار در دهه‌های اخیر نتوانستند اکثریت پارلمانی را کسب کنند. وقتی به نتایج آرا نگاه می‌کنیم می‌بینیم که این احزاب دیگر در کاتالونیا از حمایت اکثریت برخوردار نیستند.»

با وجود این پیروزی، دولت بالقوه سالوادور ایلا که از سال ۲۰۱۶ مسئولیت حزب سوسیالیست در کاتالونیا را برعهده داشته برای تشکیل دولت به شرکای ائتلافی نیاز خواهد داشت. این ائتلاف می‌تواند ترکیبی از حزب چپ میانه هم پیمان سانچز به نام سومار و همچنین حزب چپگرای طرفدار استقلال «اسکوئررا ریپولیکانا» باشد. این حزب استقلال طلب با وجود اینکه دولت را در کاتالونیا در دست داشت در انتخابات اخیر ۱۳ کرسی از دست داد.

رئيس این حزب اعلام کرده به دلیل عملکرد ضعیف حزبش قصد دارد از رهبری این جریان سیاسی کنار رود.

کولبویس معتقد است که تشکیل یک پیمان چپ در کاتالونیا محتمل‌ترین نتیجه خواهد بود هرچند این نتیجه به موضع حزب اسکوئررا بستگی خواهد داشت.

او در این خصوص به یورونیوز می‌گوید: «حقیقت این است که درون این حزب اکنون یک بحث نسبتاً جدی میان جریان‌هایی که رویکردی عملگرایانه‌تر دارند در پیش گرفته خواهد شد. بخش دیگری از حزب البته تاکید خواهد کرد که هرگونه پیمان با سوسیالیست‌ها قابل قبول نیست و ما باید به هدف خود مبنی بر استقلال از اسپانیا ادامه دهیم. اگر این دسته دوم پیروز شوند احتمالا ما شاهد برگزاری انتخابات دوباره خواهیم بود. در چنین شرایطی حزب باید تصمیم بگیرد که آیا ارزشش را دارد که چنین مقاومتی برای مشارکت در دولت ائتلافی در پیش بگیرد یا خیر؟»

در همین حال، کارلس پوجدمون که مقام دوم را در انتخابات کسب کرد، از سالوادور ایلا می‌خواهد که برای ایجاد یک دولت مستقل اقلیت کناره‌گیری کند و در مقابل پوجدمون از دولت پدرو سانچز در مادرید حمایت کند.

کولبویس در این رابطه به یورونیوز می‌گوید: «ممکن است موقعیتی پیش آید که پوجدمون از پدرو سانچز باج‌خواهی کند و بگوید اگر این را به من ندهی دیگر از تو حمایت نخواهم کرد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد هرچند در نگاه اول استقلال طلبان شکست خوردند و سوسیالیست‌ها در کاتالونیا به پیروزی رسیدند اما با عمیق‌تر شدن بیشتر در روندهای پیچیده انتخاباتی می‌توان دریافت که همچنان وضعیت نامشخص است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا: استعفاء نمی‌دهم

احتمال کناره‌گیری نخست وزیر اسپانیا؛ هزاران نفر در حمایت از پدرو سانچز تظاهرات کردند

قهر نخست‌وزیر سوسیالیست اسپانیا در پی طرح اتهام فساد علیه همسرش؛ پدرو سانچز چه در سر دارد؟