NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

افسر افشاکننده اسناد فوق محرمانه پنتاگون روانه دادگاه نظامی می‌شود

بازداشت جک تکشیرا
بازداشت جک تکشیرا Copyright AP/AP
Copyright AP/AP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

افسر نیروی هوایی گارد ملی ماساچوست آمریکا که به افشای اسناد نظامی محرمانه از جمله در رابطه با جنگ اوکراین اعتراف کرده بود، روز سه‌شنبه ۱۴ مه قرار است در دادگاه نظامی با اتهامات جدیدی روبرو شود.

آگهی

جک تیشیرا ۲۲ ساله که در آوریل سال گذشته به اتهام افشای اسناد محرمانه در یکی از جدی‌ترین اقدامات علیه امنیت ملی آمریکا در چند سال اخیر بازداشت شد، در ماه مارس در پی حصول تفاهم با وزارت دادگستری آمریکا مبنی بر تحمل دست‌کم ۱۱ سال زندان، به ارتکاب به اتهامات مطرح شده، اعتراف کرد.

با این حال این پرونده که در دادگاه غیرنظامی در جریان بود، راه را برای نیروی هوایی ایالات متحده در جهت پیگیری جداگانه اتهامات علیه آقای تیشیرا در نظام قضایی نظامی باز گذاشت. در نتیجه در روز اول مه اعلام شد که آقای تیشیرا به اتهامات مرتبط با عدول از انجام وظایف نظامی در دوران خدمت، در دادگاه نظامی محاکمه می‌شود.

این افسر جوان قرار است در دادگاه نظامی با اتهامات «ممانعت از اجرای قانون» و «عدم پیروی از دستورات قانونی» مواجه شود. او در صورتی که در این اتهامات مجرم شناخته شود با مجازات حداکثر ۱۰ سال و نیم حبس روبرو می‌شود.

دادستان قرار است روز سه‌شنبه با حضور در پایگاه نیروی هوایی «هانسکام» در ۳۲ کیلومتری شمال غرب بوستون شواهد را به یک افسر بی‌‌طرف ارائه دهند تا مشخص شود که آیا این شواهد برای پیشروی پرونده در دادگاه نظامی کافی‌ است یا خیر.

آقای تیشیرا پیش از بازداشت در خانه مادرش در «دایتون» شمالی ماساچوست، افسر درجه ۱ پایگاه هوایی ملی «اوتیس» در «کیپ‌کاد» ماساچوست بود. او در این پایگاه به عنوان کارمند عملیات پدافند سایبری و یا متخصص پشتیبانی فناوری اطلاعات فعالیت می‌کرد.

به گفته دادستان فدرال، به‌رغم درجه نظامی پایین آقای تیشیرا، او از ژانویه ۲۰۲۲ مجوز امنیتی دسترسی به اسناد فوق محرمانه از جمله اسناد مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را در اختیار داشت.

جک تیشیرا با نام کاربری TheExcaliburEffect اطلاعات طبقه‌بندی شده را در یک اتاق گفتگوی در برنامه دیسکورد (Discord) به اشتراک می‌گذاشت. او همچنین ادعا می‌کرد که به اسناد مرتبط با «اسرائیل، فلسطین، سوریه، ایران و چین» نیز دسترسی دارد.

اسناد فاش شده حاوی اطلاعات محرمانه درباره متحدان و مخالفان آمریکا همراه با جزئیاتی درباره تحرکات نیروها در اوکراین تا موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل بود.

حکم آقای تیشیرا در پرونده وزارت دادگستری قرار است در روز ۲۷ سپتامبر صادر شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از افشای اسناد محرمانه پنتاگون و محتوای آنها چه می‌دانیم؟

پنتاگون: افشای اسناد محرمانه ایالات متحده خطر امنیتی «جدی» دارد

افشای اطلاعات محرمانه پنتاگون؛ آمریکا از متحدان و دشمنانش «جاسوسی» می‌کند