پنتاگون: افشای اسناد محرمانه ایالات متحده خطر امنیتی «جدی» دارد

عکس تزیینی
عکس تزیینی Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از سوی دیگر سه مقام آمریکایی به رویترز گفتند که آژانس‌های امنیت ملی ایالات متحده در حال بررسی چگونگی به اشتراک گذاشتن حساس‌ترین اسرار خود در داخل دولت ایالات متحده و برخورد با پیامدهای دیپلماتیک ناشی از انتشار ده‌ها سند محرمانه هستند.

آگهی

پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد که افشای اسناد محرمانه آمریکایی مخصوصا درباره اوکراین، خطری «بسیار جدی» برای امنیت ایالات متحده آمریکا ایجاد می‌کند.

کریس میگر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت که واقعیت این است انتشار این اسناد به‌صورت آنلاین «خطر بسیاری جدی برای امنیت ملی است و پتانسیل ایجاد اطلاعات نادرست را دارد.»

وی افزود: «ما به بررسی چگونگی وقوع این اتفاق و همچنین گستردگی ماجرا ادامه می‌دهیم. اقدامات برای تجزیه و تحلیل بیشتر نحوه توزیع این نوع اطلاعات است و اینکه برای چه افرادی انجام شده است.»

سخنگوی پنتاگون از اظهار نظر درباره صحت این اسناد خودداری کرد و گفت که یک تیم از وزارتخانه در حال کار برای تعیین صحت ماجرا هستند. وی با این حال تصریح کرد که به نظر می‌رسد عکس‌های منتشر شده حاوی اطلاعات حساسی باشند.

او گفت: «به نظر می‌رسد عکس‌ها اسنادی را در قالبی مشابه آنچه برای ارائه به مقامات ارشد ما درباره آخرین به روز رسانی‌های عملیات در اوکراین و روسیه و همچنین سایر به روز رسانی‌های اطلاعاتی استفاده می‌شود نشان می‌دهند.»

وی با این حال تاکید کرد برخی از این اسناد به نظر می‌رسد ویرایش شده‌اند.

از سوی دیگر سه مقام آمریکایی به رویترز گفتند که آژانس‌های امنیت ملی ایالات متحده در حال بررسی چگونگی به اشتراک گذاشتن حساس‌ترین اسرار خود در داخل دولت ایالات متحده و برخورد با پیامدهای دیپلماتیک ناشی از انتشار ده‌ها سند محرمانه هستند.

این افشاگری می‌تواند مخرب‌ترین انتشار اطلاعات دولت ایالات متحده از زمان انتشار هزاران سند در ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۳ باشد.

رویترز بیش از ۵۰ سند با عنوان «محرمانه» و «بسیار محرمانه» را بررسی کرده است که برای نخستین بار در ماه مارس در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود و ظاهرا جزییات آسیب‌پذیری‌های نظامی اوکراین و اطلاعاتی درباره متحدان آمریکا از جمله اسرائیل، کره جنوبی و ترکیه را فاش می‌کند.

مقامات آمریکایی گفته‌اند برخی از اسنادی که تخمین میزان تلفات نیروهای اوکراینی را ارائه می‌کند تغییر یافته است.

برخی از حساس‌ترین اطلاعات ظاهرا مربوط به قابلیت‌ها و کاستی‌های نظامی اوکراین است.

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که لوید آستین وزیر دفاع در تاریخ شش آوریل در جریان افشای این اطلاعات قرار گرفت و در هفت آوریل از مقامات ارشد به‌طور روزانه برای بحث درباره درز اطلاعات دعوت کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویکی لیکس هزاران سند محرمانه سیا را افشا کرد

واکنش مسئولان به تحصن حامیان فلسطینی‌ها در دانشگاه‌های آمریکا؛ دانشجویان چه می‌خواهند؟

همه چیز درباره بسته کمک‌های ۹۵ میلیارد دلاری سنای آمریکا؛ سهم اسرائيل و اوکراین چقدر خواهد بود؟