آمریکا تایید کرد پنهانی سامانه موشکی دوربرد پیشرفته به اوکراین داده است

سامانه دفاع موشکی پیشرفته آمریکایی
سامانه دفاع موشکی پیشرفته آمریکایی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایالات متحده تأیید کرده که مخفیانه موشک های دوربرد را برای استفاده در میدان نبرد علیه روسیه به اوکراین ارسال کرده است.

آگهی

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری اعلام کرد که جو بایدن دو بار در ماه‌های فوریه و مارس تحویل سامانه موشکی تاکتیکی دوربرد ارتش موسوم به ATACMS را به اوکراین تایید کرده است. آقای سالیوان همچنین در ادامه افزود که این تصمیم در واکنش به خرید تسلیحات روسیه از کشورهای دیگر گرفته شده است.

وی همچنین گفت: «این تصمیم ما به دنبال خرید و استفاده روسیه از موشک‌های بالستیک کره شمالی علیه کی‌یف و همچنین حملات جدید و تشدید شده این کشور علیه زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین بود».

سالیوان نگفت که چه تعداد سامانه موشکی پیشرفته هدایت شونده موسوم به ATACM به اوکراین فرستاده شده یا اینکه آیا آنها بخشی از آخرین بسته کمک نظامی هستند که روز چهارشنبه به تصویب رسید. این بسته کمک نظامی که پس از ماه‌ها مخالفت در کنگره آمریکا به نتیجه رسید شامل ۵۷ میلیارد یورو برای اوکراین خواهد بود. 

آقای سالیوان در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: «ما قبلاً تعدادی را ارسال کرده‌ایم، اکنون که هم اختیارات و هم پول اضافی داریم، بیشتر ارسال خواهیم کرد. به دلایل عملیاتی نمی‌خواهم وارد اعداد و ارقام شوم اما معتقدم که آنها تفاوت را در جنگ ایجاد خواهند کرد.»

سامانه جدید که شامل سیستم‌های موشکی تاکتیکی ارتش است، بر روی کامیون نصب می‌شوند و موشک آن می‌تواند با سرعت ۳ ماخ حرکت کند و بسیار سریع‌تر از موشک‌های کروز بریتانیایی و فرانسوی است که در حال حاضر در زرادخانه اوکراین استفاده می‌شوند.

یک ماخ برابر است با سرعت ۱۲۲۵ کیلومتر در ساعت که آن را سرعت صوت یا Sonic speed می‌نامند.

پیشتر روسیه هشدار داده بود در صورتی که اوکراین این سامانه موشکی جدید را تحویل بگیرد، منطقه حائل را گسترش خواهد داد. 

تصویب بسته جدید کمک‌های نظامی در آمریکا خوشحالی اوکراین را به همراه داشت و ولدیمیر زلنسکی از این بابت از واشنگتن تشکر کرده بود. در همین حال رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شده که کی‌یف اطلاعات موثقی دارد مبنی بر اینکه روسیه قصد دارد اجلاس جهانی صلح در سوئیس در ماه ژوئن را مختل کند.

او در پستی در شبکه ایکس مدعی شد که روسیه از قبل برنامه‌ای برای چگونگی برهم زدن نشست «از جمله چگونگی کاهش تعداد کشورهای شرکت‌کننده و نحوه اقدام برای خنثی کردن تلاش‌های صلح برای مدت طولانی‌تر» دارد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سوئیس در اوایل این ماه اعلام کرد که میزبان کنفرانس بین‌المللی دو روزه در دریاچه لوسرن در ۱۵ تا ۱۶ ژوئن خواهد بود.

زلنسکی گفت که انتظار دارد بین ۸۰ تا ۱۰۰ کشور در این مراسم شرکت کنند، اما مقامات سوئیسی اعلام نکرده‌اند که چه کسانی شرکت خواهند کرد.

با این حال، ویولا آمهرد، وزیر دفاع سوئیس در ماه فوریه گفته بود که بعید است روسیه در این نشست حضور داشته باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زلنسکی خواستار شتاب در روند اجرایی شدن مصوبه کمک نظامی آمریکا به اوکراین شد

مجلس نمایندگان آمریکا کمک مالی ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد

ارتش روسیه می‌گوید چندین فروند جنگنده‌ و هواپیماهای ترابری اوکراین را در فرودگاهی منهدم کرده است