دیدار وزیر خارجه بریتانیا با ترامپ؛ چگونه جنگ اوکراین کامرون را به ساحل فلوریدا کشاند؟

دیدار دونالد ترامپ با دیوید کامرون در اقامتگاهش در فلوریدا
دیدار دونالد ترامپ با دیوید کامرون در اقامتگاهش در فلوریدا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا دوشنبه شب با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در اقامتگاه او در ایالت فلوریدا دیدار کرد.

آگهی

بنا به اعلام کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ در این دیدار جنگ اوکراین و بودجه دفاعی اعضای ناتو مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وزیر خارجه بریتانیا پس از دیدار با دونالد ترامپ روز سه شنبه در واشنگتن با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود دیدار کرد. 

وزیر خارجه بریتانیا در تلاش است تا اعضای جمهوریخواه کنگره را متقاعد کند تا بسته کمک نظامی جدید برای اوکراین را تصویب کنند. این در حالی است که مجلس نمایندگان آمریکا که جمهوریخواهان در آن اکثریت دارند طی ماه‌های گذشته از تصویب بسته کمک نظامی جدید برای اوکراین خودداری کرده است.

دیوید کامرون روز سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با آنتونی بلینکن در مورد دیدارش با دونالد ترامپ در اقامتگاه وی گفت که این ملاقات در راستای دیدارهای معمول دیپلمات‌ها با رهبران مخالف دولت صورت گرفت. او با این حال از توضیح در مورد جزئیات گفتگوهایش با نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو در آمریکا خودداری کرد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دونالد ترامپ هم در جریان دوره ریاست‌جمهوری خود و هم در جریان کارزار انتخاباتی جاری از عدم اختصاص بودجه کافی از سوی کشورهای عضو ناتو به امور دفاعی انتقاد کرده است. اعضای ناتو متعهد شده‌اند که حداقل دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را هر سال به بودجه دفاعی اختصاص دهند. 

سخنان چند هفته پیش دونالد ترامپ در مورد ناتو در جریان یک گردهمایی انتخاباتی نگرانی‌های زیادی را در میان کشورهای اروپایی درباره آینده ناتو پدید آورد. 

چرا کامرون برای دیدار با ترامپ به فلوریدا رفت؟

اقامتگاه ترامپ در فلوریدا
اقامتگاه ترامپ در فلوریداAP Photo

سفارت بریتانیا در واشنگتن به دیوید کامرون توصیه کرده بود که اگر به طور جدی به دنبال کمک به تصویب بسته کمک نظامی به اوکراین در کنگره است می‌بایست با دونالد ترامپ مذاکره کند. این در حالی است که رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا همواره از زمان خروجش از کاخ سفید از دیدار با دیپلمات‌ها و مقام‌های خارجی در اقامتگاه «مارا لاگو» در فلوریدا استقبال کرده است.

سفر مقام‌ها و هیات‌های خارجی به فلوریدا برای دیدار با دونالد ترامپ به نامزد جمهوریخواهان در انتخابات پیش‌رو امکان می‌دهد تا در جریان کارزار انتخاباتی، خودش را صاحب نفوذ و اعتبار نشان دهد. دونالد ترامپ به این ترتیب امکان پیدا می‌کند تا به هوادارانش بگوید که مقام‌های خارجی از هم‌اکنون او را رئیس‌جمهوری آینده می‌دانند. 

با این حال به نظر می‌رسد که دیوید کامرون در هدف اولیه خود یعنی کمک به تصویب بسته کمک نظامی به اوکراین چندان موفق نبوده است زیرا وزیر خارجه بریتانیا روز سه‌شنبه در واشنگتن برنامه‌ای برای دیدار با مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان از حزب جمهوریخواه نداشت. 

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا
رئیس مجلس نمایندگان آمریکاAP Photo

مایک جانسون با توجه به اکثریت ضعیف جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان می‌داند که در صورت به رای گذاشتن بسته کمک نظامی به اوکراین با اعتراض اعضای جناح تندروی حزبش که هوادار سرسخت دونالد ترامپ هستند روبرو می‌شود. اعتراض این گروه از نمایندگان می‌تواند باعث شود تا مایک جانسون به سرنوشتی مشابه سرنوشت کوین مک کارتی، رئیس قبلی مجلس نمایندگان روبرو شود. 

اعضای تندروی حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان سال گذشته در اعتراض به آنچه آنها سازش کوین مک‌کارتی با دولت جو بایدن قلمداد می‌کردند او را از مقامش برکنار کردند. 

منابع نزدیک به وزیر خارجه بریتانیا گفته‌اند که دلیل عدم دیدار او با مایک جانسون در جریان سفر به واشنگتن تنها «تداخل برنامه‌های کاری» بوده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد که دیوید کامرون حداقل فعلا در دستیابی به هدف خود برای باز گردن گره کلاف کمک نظامی به اوکراین موفق نبوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سیاست خارجی دونالد ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

چرا نخست‌وزیر پیشین بریتانیا خواستار انحلال سازمان ملل متحد شد؟

ترامپ: من با افتخار نلسون ماندلای عصر حاضر خواهم شد