ادامه مذاکرات در هفته آینده؛ امیدها برای آتش‌بس در غزه پیش از ماه رمضان کمرنگ شد

غزه جنگ زده
غزه جنگ زده Copyright Mohammed Dahman/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.
Copyright Mohammed Dahman/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حماس روز پنجشنبه پس از خروج هیاتی از نمایندگانش از قاهره گفت که مذاکرات بر سر آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی، هفته آینده از سر گرفته می‌شود.

آگهی

این موضوع، امیدها را مبنی بر اینکه میانجی‌ها می‌توانند پیش از آغاز ماه رمضان که احتمالا از غروب یکشنبه آغاز می‌شود کاری پیش ببرند کمرنگ کرد. مقامات مصری پیش‌تر گفته بودن که مذاکرات بر سر درخواست حماس برای یک روند که به پایان جنگ ختم می‌شود به بن‌بست رسیده است.

پس از نزدیک به پنج ماه جنگ که منجر به ویرانی بخش بزرگی از غزه شده است، فشارهای بین‌المللی بر اسرائیل و حماس افزایش یافته تا به توافقی برسند که نبردها را متوقف کند و گروگان‌ها آزاد شوند.

آمریکا، مصر و قطر در تلاش برای میانجی‌گری توافقی هستند که درگیری‌ها را به‌مدت شش هفته متوقف می‌کند و شامل آزادی ۴۰ گروگان در غزه در ازای آزادی فلسطینی‌های زندانی در اسرائیل می‌شود.

مقامات مصری گفتند که حماس این پیشنهاد را پذیرفته است اما خواهان تمهیداتی است که در نهایت منجر به آتش‌بس دائمی شود. اسرائیل به‌طور علنی این درخواست را رد کرده و گفته است که قصد دارد پس از هرگونه آتش‌بس حمله‌ها را با هدف نابودی حماس از سر گیرد.

با این حال حماس گفته است که بدون عقب‌نشینی کامل اسرائیل گروگان‌های باقی مانده را آزاد نمی‌کند. پیش‌بینی می‌شود که حماس حدود ۱۰۰ گروگان در اختیار داشته باشد.

حماس همچنین خواهان آزادی شماری زیادی از زندانیان از جمله شماری از نیروهای ارشد خود است که در اسرائیل زندانی هستند.

مقامات مصری می‌گویند که اسرائیل می‌خواهد مذاکرات را محدود به توافقی جمع و جورتر کند.

گروه‌های امدادی می‌گویند که محاصره کامل غزه از سوی اسرائیل و درگیری‌های مداوم، ارسال تدارکات در بیشتر نقاط غزه را تقریبا غیر ممکن کرده است. از حدود ۳۰۰ هزار نفری که همچنان در شمال غزه زندگی می‌کنند بسیاری برای زنده ماندن به خوردن علوفه حیوانات روی آورده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توقف صدور ویزا برای کارمندان نهاد‌های بشردوستانه؛اسرائیل امدادرسانی به فلسطینیان غزه را بغرنج‌تر کرد

آمریکا یک بندر موقت در سواحل غزه را برای افزایش تحویل کمک‌های بشردوستانه ایجاد می‌کند

حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کردیم