شروین حاجی‌پور به بیش از ۳ سال حبس، ۲ سال ممنوع الخروجی و ساخت آهنگ درباره «جنایات آمریکا» محکوم شد

شروین حاجی‌پور
شروین حاجی‌پور Copyright شبکه‌های اجتماعی
Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

شروین حاجی‌پور، خواننده ترانه مشهور «برای» که به نمادی برای جنبش اعتراضی سال گذشته پس از مرگ مهسا امینی در ایران و جنبش «زن، زندگی، آزادی» شهرت یافت با حکم دادگاه به ۳ سال و هشت ماه حبس و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

آگهی

شروین حاجی پور پس از به اشتراک گذاشتن ترانه اعتراضی خود بارها از جنبش «زن، زندگی، آزادی» حمایت کرده و به همین دلیل به دفعات به دادگاه احضار شده بود.

در حکم دادگاه که شروین حاجی‌پور آنرا در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام به اشتراک گذاشته، از مواردی چون «تبلیغ علیه نظام و تحریک مردم به اغتشاشات» به عنوان اتهامات مطرح علیه وی نام برده شده است.

این خواننده جوان که محبوبیت زیادی را در میانه اعتراضات سراسری سال گذشته به دست آورد بلافاصله پس از استقبال گسترده از ترانه‌اش در ایران بازداشت شد و حساب کاربری وی از دسترس خارج گردید.

وی پس از آزادی مطالبی را در صفحه خود منتشر کرد که از دید کاربران به دلیل تحت فشار قرار داشتن از سوی دستگاه امنیتی ایران بسیار محتاطانه بود.

شروین حاجی‌پور در همین راستا در یکی از پست‌های خود با انتشار ترانه‌ای جدید اعلام کرده بود که قصد خروج از ایران را ندارد.

بنا به آنچه در حکم دادگاه آمده، شروین حاجی‌پور علاوه بر حبس تعزیری و ممنوعیت خروج از کشور ملزم شده است تا به «جمع‌آوری دستاورهای انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگی، علمی و هنری و انتشار آن در فضای مجازی به نام خود» اقدام کند.

مطالعه و خلاصه‌نویسی کتاب‌های «حقوق زن در اسلام» و «زن در آئینه جمال و جلال» نوشته مرتض مطهری و عبدالله جوادی آملی هر یک در ۳۰ صفحه دستنویس و انتشار آنها در فضای مجازی، ساخت موسیقی درباره «جنایات آمریکا علیه بشریت» و جمع‌آوری انتشار موارد نقض حقوق بشر توسط دولت آمریکا در فضای مجازی، دیگر موارد تنبیهی است که این خواننده جوان بر اساس حکم دادگاه باید نسبت به انجام آنها اقدام کند.

شروین حاجی‌پور در زیر پست اینستاگرامی که در آن حکم دادگاه منتشر شده ضمن تشکر از وکلای خود برای آنچه در دفاع از وی انجام داده‌اند با اشاره به مجازات‌های تعیین شده خطاب به دوستداران و هوادارانش نوشته است: «فدای یه تار موتون».

ترانه «برای» با توجه به انعکاس گسترده‌ و استقبالی که در طول برپایی اعتراضات ایران، در سراسر دنیا روبرو شد جایزه‌ ویژه‌ «بهترین ترانه برای تغییر اجتماعی» را در شصت و پنجمین دوره اهدای جوایز گرمی، از آن خود کرد.

این ترانه در حساب کاربری شروین حاجی‌پور تا کنون بیش از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار بار دیده شده و پنجاه وشش هزار لایک خورده است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازدید ۳۰ میلیونی؛ شروین حاجی‌پور با «آشغال» هم رکورد زد

«آشغال» آهنگ جدید شروین حاجی‌پور؛ «از ایران نمی‌روم»

«برای» شروین حاجی‌پور برنده جایزه گرمی شد