سرنوشت جسد الکسی ناوالنی پس از یک هفته مشخص شد

شمع و عکس‌های الکسی ناوالنی در نزدیکی کنسولگری روسیه در فرانکفورت آلمان، شنبه، ۱۷  فوریه ۲۰۲۴
شمع و عکس‌های الکسی ناوالنی در نزدیکی کنسولگری روسیه در فرانکفورت آلمان، شنبه، ۱۷ فوریه ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیش از یک هفته پس از اعلام خبر درگذشت الکسی ناوالنی در زندان دور افتاده‌ای در شمال روسیه و پیگیری‌های تقریبا روزانه مادر او برای تحویل جسد پسرش، سرانجام نزدیکان او روز شنبه خبر دادند که جسد این چهره منتقد به مادرش تحویل داده شد.

آگهی

کیرا یارمیش، سخنگوی آقای ناوالنی روز شنبه در صفحه اجتماعی ایکس نوشت که جسد الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان روسیه که روز جمعه ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) به طور ناگهانی و غیرمنتظره در زندان درگذشت، به مادرش تحویل داده شد.

خانم یارمیش گفت که هنوز معلوم نیست که آیا مقامات کرملین اجازه می‌دهند مراسم خاکسپاری «مطابق میل خانواده او و آنطور که شایسته الکسی است» برگزار شود یا نه.

چرا در تحویل جسد تعلل ‌شد؟

یولیا ناوالنایا، همسر الکسی ناوالنی در ویدئویی که در روز دوشنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بود، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را به قتل همسرش متهم کرد و مدعی شد که امتناع مقامات از تحویل جسد به مادرشوهرش بخشی از سیاست پنهان کاری کرملین است.

خانم ناوالنایا در مورد تعلل مقامات روسیه در تحویل جسد همسرش گفته بود که «آن‌ها بزدلانه و بدجنسانه جسد او را پنهان کردند و از تحویل آن  امتناع ورزیدند تا منتظر ناپدید شدن اثرات سم باشند.» به این معنی که خانم ناوالنایا معتقد است همسرش ممکن است با یک عامل اعصاب مانند نوویچوک کشته شده باشد.

کیرا یارمیش، سخنگوی ناوالنی نیز پیش‌تر گفته بود که بالاترین نهاد تحقیقات جنایی در روسیه به مادر آقای ناوالنی «لیودمیلا ناوالنایا» اطلاع داده است که تحقیقات رسمی در مورد علت مرگ ناوالنی به زمان بیشتری نیاز دارد. 

خانم یارمیش در عین حال نوشت که مقامات مسئول «دروغ می گویند، برای خودشان زمان می‌خرند و حتی این موضوع را پنهان نمی‌کنند.»

کیرا یارمیش از همه کسانی که پیگیر بازگرداندن جسد او بودند تشکر کرد. او نوشت: «تدفین هنوز برگزار نشده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هنرمندان چهره الکسی ناوالنی را روی دیوار بنای یادبود شوروی در وین نقاشی کردند

«مخالف‌کشی در روسیه»؛ آیا ناوالنی را پوتین سر به نیست کرد؟

رئیس جمهوری آمریکا، ولادیمیر پوتین را مسئول «مرگ» ناوالنی خواند؛ گوترش خواستار تحقیق شد