رئیس جمهوری آمریکا، ولادیمیر پوتین را مسئول «مرگ» ناوالنی خواند؛ گوترش خواستار تحقیق شد

پوسترها و اهدای گل به یادبود الکسی ناوالنی در مقابل سفارت روسیه در برلین
پوسترها و اهدای گل به یادبود الکسی ناوالنی در مقابل سفارت روسیه در برلین Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ساعاتی پس از اعلام خبر درگذشت الکسی ناوالنی، سرسخت‌ترین منتقد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه موجی از واکنش‌ها از سوی نزدیکان او و رهبران جهان برانگیخته شد.

آگهی

دبیرکل سازمان ملل متحد ساعاتی پس از اعلام خبر درگذشت الکسی ناوالنی، خواستار انجام یک «تحقیق کامل، معتبر و شفاف» در مورد شرایط مرگ الکسی ناوالنی در زندان روسیه شد.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا نیز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را مسئول مرگ ناوالنی خواند. آقای بایدن خاطرنشان کرد که خبر مرگ ناوالنی او را «متعجب» نکرده است. او همچنین با بیان اینکه مسکو درباره مرگ ناوالنی «روایت خود» را تعریف می‌کند گفت: «اشتباه نکنید، پوتین مسئول مرگ ناوالنی است.»

همچنین ده‌ها نفر در نزدیکی سفارت‌خانه‌های روسیه در صربستان، آلمان، جمهوری چک و گرجستان برای بزرگداشت الکسی ناوالنی تجمع کردند. این افراد برای او شمع روشن میکردند، گل گذاشتند و نام او را سر می‌دادند.

اما واکنش‌ها در روسیه بسیار متفاوت بود. لیوبوف سوبول، متحد ناوالنی گفت که اگرچه مردم برای ادای احترام به ناوالنی در یادبود قربانیان سرکوب سیاسی دوران شوروی گل می‌گذاشتند، اما فضای سیاسی سرکوبگرانه به گونه‌ای است که هرگونه اعتراض خیابانی را برای شرکت کنندگان خطرناک می‌کند.

دیاسپورای روس در مقابل سفارت این کشور در برلین در روز جمعه ۱۶ فوریه ۲۰۲۴
دیاسپورای روس در مقابل سفارت این کشور در برلین در روز جمعه ۱۶ فوریه ۲۰۲۴آسوشیتدپرس

**به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 
**

پس از اعلام خبر درگذشت آقای ناوالنی روزنامه روسی نوایا گازتا به نقل از مادر او، لیودمیلا ناوالنایا نوشت: «من نمی‌خواهم هیچ تسلیتی را بشنوم. ما او را در ۱۲ فوریه در زندان دیدیم. زنده، سالم و شاد بود.»

ایوان ژدانوف،‌ دستیار الکسی ناوالنی نیز گفت قاعدتا بستگان نزدیک آقای ناوالنی می‌بایست ظرف ۲۴ ساعت از مرگ او مطلع شوند، اما تا کنون هیچگونه اطلاع رسانی از سوی دولت در این خصوص به آن‌ها نشده است.

یولیا ناوالنایا، همسر الکسی ناوالنی که در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان حضور دارد از جامعه بین‌المللی خواست تا علیه «رژیم وحشتناک» روسیه مبارزه کنند. یولیا در مورد مرگ شوهرش گفت: «نمی‌دانم باید این خبر وحشتناکی را که شنیده‌ایم باور کنیم یا نه.» او گفت که ولادیمیر پوتین و دولت او «بی وقفه دروغ می‌گویند.»

خانم ناوالنایا گفت که پوتین باید به دلیل «وحشیگری» علیه ناوالنی و روسیه مجازات شود.

دیمیتری موراتوف، سردبیر روزنامه روسی و برنده جایزه صلح نوبل نیز مرگ ناوالنی را یک «قتل» خواند و گفت که معتقد است شرایط زندان منجر به مرگ او شده است.

همسر الکسی ناوالنی در کنفرانس امنیتی مونیخ
همسر الکسی ناوالنی در کنفرانس امنیتی مونیخآسوشیتدپرس

«روسیه مسئول است»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه مسئولیت مرگ الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه را مستقیما بر دوش ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه قرار داد و سایر رهبران جهان نیز با وحشت به این خبر واکنش نشان دادند.

چند ساعت پس از اعلام خبر مرگ ناوالنی در رسانه‌های دولتی روسیه، آنتونی بلینکن به خبرنگاران گفت که این موضوع «نشان دهنده ضعف و پوسیدگی در قلب سیستمی است که پوتین ساخته است.» وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «روسیه مسئول این امر است.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده نیز خاطرنشان ساخت که «با توجه به سابقه طولانی و زشت دولت روسیه در آسیب رساندن به مخالفان خود، سوالات واقعی و مسلمی را در مورد آنچه اتفاق افتاده است ایجاد می کند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز معتقد است که «پوتین از چیزی جز مخالفت مردم خود نمی‌ترسد. این موضوع یادآور تلخ ماهیت پوتین و رژیم او است. بیایید در مبارزه خود برای حفظ آزادی و امنیت کسانی که جرات می کنند در برابر استبداد بایستند متحد شویم.»

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا نیز این موضوع را «یک خبر وحشتناک» توصیف کرد و افزود: الکسی ناوالنی به عنوان «سرسخت‌ترین مدافع دموکراسی روسیه، شجاعت باورنکردنی را در طول زندگی خود نشان داد.»

دیگر رهبران جهان نیز در واکنش به گزارش‌های مربوط به مرگ ناوالنی به شیوه‌ای مشابه برخورد کردند؛ از جمله ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو که گفت از این خبر «عمیقاً متأسف و ناراحت است ‌و روسیه باید به همه سؤالات جدی در مورد شرایط مرگ او پاسخ دهد.»

ناوالنی «به قتل» رسیده است

ولودیمیر زلنسکی، رهبر اوکراین گفت که «معلوم است» پوتین مستقیماً پشت این قتل بوده است.

آگهی

این طرز فکر از سوی ادگارس رینکوویچ، رئیس جمهوری لتونی نیز حمایت شد. وی گفت که آقای ناوالنی «به طرز وحشیانه‌ای توسط کرملین به قتل رسیده است» و مرگ ناوالنی «منعکس کننده ماهیت واقعی رژیم فعلی روسیه است.»

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا گفت که اتحادیه اروپا روسیه را مسئول این مرگ می‌داند. او گفت: «اتحادیه اروپا رژیم روسیه را تنها مسئول این مرگ غم انگیز می‌داند.»

توبیاس بیلستروم وزیر امور خارجه سوئد نیز اعلام کرد که اگر این خبر صحت داشته باشد، «جنایت وحشتناک» دیگری از سوی رژیم پوتین است.

با این وجود الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک بار دیگر بر لزوم حمایت از اوکراین تاکید کرد و گفت که «مرگ غم انگیز ناوالنی بار دیگر نشان می دهد که چرا ما باید به حمایت از اوکراین ادامه دهیم. روسیه در اوکراین پیروز نخواهد شد.»

زندان دورافتاده خارپ، محل نگه داری ناوالنی در تاریخ ۲۳ ژانویه ۲۰۲۴
زندان دورافتاده خارپ، محل نگه داری ناوالنی در تاریخ ۲۳ ژانویه ۲۰۲۴آسوشیتدپرس

آلمان: ناوالنی هزینه شجاعت خود را با جانش پرداخت کرد

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان مرگ ناوالنی در زندان را محکوم کرد و ضمن یادآوری دیدارش با او گفت که با ناوالنی درباره «شجاعت زیاد» او برای قصد بازگشت به روسیه پس از مسمومیت صحبت کرده است. آقای شولتس گفت: «او اکنون برای این شجاعت با جان خود هزینه کرد.»

آگهی

ناوالنی در ژانویه ۲۰۲۱ میلادی به محض بازگشت از آلمان به روسیه دستگیر شد. او در سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی هنگام سفر از سیبری به مسکو، در داخل هواپیما به کما رفت و در نهایت برای درمان به آلمان منتقل شد. آزمایش‌های انجام شده در بیمارستان آلمان نشان داد که او به سم اعصاب نوویچوک مسموم شده است.

«سبعیت رژیم روسیه را برملا کرد»

وزیر امور خارجه فرانسه استفان سژورنه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «الکسی ناوالنی با جان خود بهای مقاومت خود در برابر سیستم ظلم را پرداخت. مرگ او در حبس تبعیدی ما را به یاد ماهیت رژیم ولادیمیر پوتین می اندازد.»

مارک روته، نخست وزیر هلند نیز در واکنش به درگذشت آقای ناوالنی گفت که مرگ او «سبعیت بی‌سابقه رژیم روسیه را نشان می‌دهد. ناوالنی برای ارزش‌های دموکراتیک و علیه فساد مبارزه کرد. او مجبور شد تاوان مبارزه‌اش را با مرگ بپردازد، در حالی که در سخت‌ترین و غیرانسانی‌ترین شرایط نگهداری می‌شد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرنوشت جسد الکسی ناوالنی پس از یک هفته مشخص شد

مقامات روسیه برای سومین روز متوالی از دسترسی خانواده ناوالنی به جسد او جلوگیری کردند

مرگبارترین حمله به غیر نظامیان لبنان از آغاز جنگ غزه؛ حزب‌الله: اسرائیل بهای آن را خواهد پرداخت