برنده نوبل ضمن رد اتهام «عامل خارجی» تصمیم مقام‌های روسیه را به چالش می‌کشد

دمیتری موراتوف، برنده جایزه صلح نوبل
دمیتری موراتوف، برنده جایزه صلح نوبل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دمیتری موراتوف، روزنامه‌نگار روس و برنده جایزه صلح نوبل در نظر دارد تصمیم مقام‌های کشورش که او را «عامل خارجی» معرفی کرده‌اند از نظر حقوقی به چالش بکشد.

آگهی

روزنامه «نوایا گازتا» که دمیتری موراتوف سردبیری آن را برعهده دارد روز دوشنبه این خبر را اعلام کرد. وزارت دادگستری روسیه روز جمعه نام او را به فهرست اسامی افرادی که دولت روسیه آنها را «عامل خارجی» می‌داند اضافه کرد.

دمیتری موراتوف در سال ۲۰۲۱ برنده جایزه صلح نوبل شد. «نوایا گازتا» گزارش داده است که دمیتری موراتوف موقتا از سردبیری این روزنامه کناره‌گیری خواهد کرد تا تصمیم وزارت دادگستری روسیه را از نظر حقوقی به چالش بکشد. 

سرگئی سوکولوف در این مدت سردبیری روزنامه «نوایا گازتا» را برعهده خواهد داشت. آنا پولیتکوفسکایا، روزنامه‌نگار مشهور روس که در سال ۲۰۰۶ در ساختمان محل زندگی خود در مسکو به قتل رسید در همین روزنامه قلم می‌زد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مخالفان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه معتقدند که او و دیگر مقام‌های این کشور در قتل آنا پولیتکوفسکایا نقش داشتند. 

 روزنامه «نوایا گازتا» در شماره روز دوشنبه خود تاکید کرده که دمیتری موراتوف به دلیل عقاید و نظراتش توسط مقام‌های روسیه مورد هدف قرار گرفته است. این روزنامه منتقد دولت روسیه با اشاره به تضمین آزادی عقاید و آزادی بیان در قانون اساسی این کشور تصمیم مقام‌ها مبنی بر معرفی دمیتری موراتوف به عنوان «عامل خارجی» را خلاف قانون اساسی دانسته است.

وزارت دادگستری روسیه از زمان آغاز تهاجم نظامی این کشور به اوکراین به شکل قابل توجهی بر تعداد افراد و گروه‌هایی که به عنوان «عامل خارجی» معرفی می‌شوند، افزوده است. افراد یا گروه‌هایی که به طور علنی از جنگ در اوکراین انتقاد کنند یا آن را زیر سوال ببرند، از سوی این وزارتخانه به فهرست «عاملان خارجی» اضافه می‌شوند.

فعالیت این افراد و گروه‌ها به شکل محسوسی پس از تصمیم وزارت دادگستری با محدودیت بیشتری مواجه می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازداشت معاون وزیر دفاع روسیه، «اقدامی برای تضعیف سرگئی شویگو»؛ به فرمان پوتین یا نخبگان؟

تهدید اتمی کرملین از نبرد زمینی تا فضا؛ چه چیزی پوتین را از استفاده از سلاح‌های هسته‌ای باز می‌دارد؟

واکنش مسکو به کمک ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین: جنگ ترکیبی آمریکا تحقیری به سبک ویتنام به دنبال دارد