تغییر لحن بایدن درباره «آتش‌بس موقت» در غزه؛ آیا اسرائیل تا ماه رمضان به رفح حمله می‌کند؟

بحران انسانی در شهر رفح در نوار غزه
بحران انسانی در شهر رفح در نوار غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هم‌زمان با آماده شدن اسرائیل برای حمله زمینی به شهر رفح در نوار غزه، لحن جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا درباره لزوم «آتش‌بس موقت» در این باریکه در حال تغییر است.

آگهی

اگرچه این تغییر لحن، جزئی به نظر می‌رسد، اما آقای بایدن را به بسیاری از مردم در سراسر جهان و همچنین منتقدانش در حزب دموکرات که خواهان «آتش‌بس دائمی» در غزه هستند، نزدیک‌تر می‌کند.

آمریکا تاکنون با ۳ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که پیشنهاد آتش‌بس را در غزه مطرح می‌کردند، مخالفت کرده است. اینک واشنگتن پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرده است که برای نخستین بار بر حمایت از «آتش‌بس» تأکید دارد.

بر اساس متنی که خبرگزاری رویترز مشاهده کرده است، آمریکا در این پیش‌نویس خواستار «آتش‌بس موقت» در غزه برای آزادی گروگان‌های در اختیار حماس شده است.  بنا به این گزارش، واشنگتن همچنین با حمله زمینی اسرائیل به رفح در شرایط کنونی مخالفت کرده است.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل با رد هرگونه تغییر در سیاست‌های این کشور، قطعنامه پیشنهادی واشنگتن را در راستای تلاش‌های کشورش ارزیابی کرد.

با این حال به نظر می‌رسد متن پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا که بر «آتش‌بس موقت» در غزه تأکید دارد بازتاب‌دهنده لحن آقای بایدن در این مورد باشد. آمریکا تاکنون از به‌کار بردن کلمه «آتش‌بس» در جنگ غزه اجتناب می‌کرد.

مقام‌های آمریکایی با رد هرگونه ارتباط میان تغییر لحن آقای بایدن با منتقدان او، گفتند که این موضوع، بازتاب تلاش‌های واشنگتن برای توقف جنگ در غزه به مدت شش تا هشت هفته در ازای آزادی گروگان‌های در اختیار حماس و همچنین تسریع در ارسال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان ساکن در این باریکه است.

اما حمله برنامه‌ریزی شده اسرائیل به شهر رفح در نوار غزه که بیش از یک میلیون فلسطینی را در خود جای داده است، تلاش‌ها برای توقف جنگ در این منطقه را پیچیده‌تر خواهد کرد.

مقام‌های آمریکایی تأکید دارند که آقای بایدن خواستار آتش‌بس دائمی در غزه نیست.

نگرانی از آمریکایی‌های عرب‌تبار

بایدن در روزهای گذشته با انتقادهای بی‌امان آمریکایی‌های عرب‌تبار مواجه بوده است. آن‌ها در میشیگان اعلام کردند که از آقای بایدن در انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر حمایت نخواهند کرد، موضوعی که پیروزی او را در این انتخابات با خطر مواجه می‌سازد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه هنگام سفر آقای بایدن به کالیفرنیا گفت که رئیس جمهوری در ماه نوامبر از واژه «آتش‌بس» استفاده کرده است. او گفت: «بدیهی است که تغییری در سیاست آمریکا به وجود نیامده است. ما در این مورد ثابت قدم هستیم.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مقام‌های آمریکایی امیدوارند که تا پیش از آغاز ماه رمضان در ۱۰ مارس به توافق آتش‌بس در غزه دست یابند.

مت میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت که این کشور تمایل دارد تا پیش از آغاز ماه رمضان به «آتش‌بس بشردوستانه» در غزه دست یافت.

بنی گانتس، عضو کابینه جنگ اسرائيل هشدار داده است که اگر حماس تا ۱۰ مارس همه گروگان‌هایی را که در اختیار دارد آزاد نکند، اسرائيل به شهر رفح حمله خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دعوت از نتانیاهو به جلسه «رو در رو با عیسی مسیح»؛ بایدن خسته و ناامید از نخست وزیر اسرائیل است؟

بایدن می‌گوید اسرائیل در صورت مبادله گروگان‌ها آماده توقف جنگ طی ماه رمضان است

همه چیز درباره بسته کمک‌های ۹۵ میلیارد دلاری سنای آمریکا؛ سهم اسرائيل و اوکراین چقدر خواهد بود؟