کشف اطلاعات تازه از زندگی قربانی مراسم آئینی در ۵ هزار سال پیش در دانمارک

اسکلت مرد باستانی در دانمارک
اسکلت مرد باستانی در دانمارک Copyright Fischer et al., 2024, PLOS ONE
Copyright Fischer et al., 2024, PLOS ONE
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محققان می‌گویند جزئیات جدیدی را از زندگی «مرد ویتروپی»، که حدود ۵ هزار سال پیش در یک مراسم آئینی در دانمارک امروزی قربانی شده‌ است، به دست آورده‌اند.

آگهی

«مرد ویتروپی» (Vittrup Man) نام یک اسکلت متعلق به عصر حجر است که از یک باتلاق زغال‌ سنگ نارس در شمال غربی دانمارک به دست آمده است و باستان‌شناسان قدمت آن را بین ۳۳۰۰ تا ۳۱۰۰ قبل از میلاد تخمین زده‌اند.

تکه تکه بودن بقایای این اسکلت، از جمله داشتن جمجمه شکسته، نشان می‌دهد که او در یک مراسم آئینی کشته شده است. مراسمی که در آن زمان در این منطقه رایج به شمار می‌رفت.

دکتر آندرس فیشر و همکارانش در دانشگاه گوتنبرگ سوئد دی‌ان‌ای این قربانی را مورد مطالعه قرار دادند و آن را با دی‌ان‌ای اسکلت‌های دیگر همان منطقه و معاصر آن مقایسه کردند تا بتوانند شواهد بیشتری را برای بازسازی تاریخ زندگی این فرد عصر حجر به دست بیاورند.

مطالعات دی‌ان‌ای‌شناسی که بر روی مینای دندان این فرد انجام گرفت نشان داد که دوران کودکی این فرد در سواحل شبه‌جزیره اسکاندیناوی سپری شده است. تجزیه و تحلیل ژنتیکی همچنین بیانگر این بود که این فرد با انسان‌های میان‌سنگی ساکن نروژ و سوئد ارتباط داشته است.

پژوهشگران همچنین با تجزیه و تحلیل ایزوتوپی و پروتئین اضافی دندان‌ها و استخوان‌ها دریافتند که رژیم غذایی از غذاهای ساحلی (شامل ماهی و پستانداران دریایی) در کودکی به رژیم غذایی مزرعه (شامل شیر و گوشت گوسفند یا بز) در سال‌های بعدی زندگی فرد و احتمالا در سنین آخر نوجوانی او تغییر کرده است.

یافته‌های جدید از تجزیه و تحلیل مینای دندان اسکلت به دست آمده است
یافته‌های جدید از تجزیه و تحلیل مینای دندان اسکلت به دست آمده استFischer et al., 2024, PLOS ONE

به گفته دانشمندان، نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که مرد ویتروپی سال‌های اولیه خود را قبل از نقل مکان به یک جامعه کشاورزی در دانمارک در سرزمین‌های شمالی در جامعه‌ای شکارچی-گردآورنده زندگی می‌کرده است.

مشخص نیست چرا این فرد به منطقه جدید نقل مکان کرده است، اگرچه نویسندگان می‌گویند او ممکن است یک تاجر یا اسیر بوده باشد که در جامعه محلی ادغام شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نویسندگان در مقاله خود نوشته‌اند: «طبق اطلاعات ما این اولین باری است که تحقیقات توانسته است تاریخ زندگی یک ساکن اروپای شمالی را با چنین درجه بالایی از جزئیات و در مدت زمانی طولانی ترسیم کند.»

به گفته محققان رازهای زیادی هنوز در مورد مرد ویتروپی باقی مانده است، با این حال یافته‌های جدید درباره تاریخچه زندگی جغرافیایی و رژیم غذایی او بینش جدیدی در مورد تعاملات بین جوامع میان‌سنگی و نوسنگی در اروپا ارائه می‌دهد.

نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «PLOS ONE» منتشر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شگفتی دانشمندان از جمجمه ۳۰۰ هزار ساله در چین که «شبیه هیچ انسان اولیه‌ای نیست»

کشف ابزارهای جراحی جمجمه در مقبره هزار ساله در پرو

یک جنگجوی وایکینگ بعد از هزار سال به خویشاوندش پیوست