اوکراین: در سال ۲۰۲۴ هزاران پهپاد دوربرد تولید می‌کنیم

پهپادهای مورد استفاده اوکراین در جنگ
پهپادهای مورد استفاده اوکراین در جنگ Copyright Bram Janssen/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
Copyright Bram Janssen/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

میخائیلو فدوروف، وزیر حوزه دیجیتال اوکراین گفت: «کی‌یف هزاران پهپاد دوربرد با قابلیت حمله به عمق خاک روسیه را در سال ۲۰۲۴ تولید می‌کند.»

آگهی

وی در گفت‌وگویی تاکید کرد که این کشور در حال حاضر بیش از ۱۰ شرکت سازنده هواپیمای بدون سرنشین دارد که محصولات آن‌ها توانایی رسیدن به مسکو و سن‌پترزبورگ را دارند.

او به رویترز گفت: «رده پهپادهای دوربرد کامیکاز [انتحاری] با برد ۳۰۰، ۵۰۰، ۷۰۰ و هزار کیلومتر در حال توسعه است. دو سال پیش این دسته اصلا وجود نداشت.»

فدوروف ۳۳ ساله در مرکز تلاش‌های اوکراین برای توسعه استارت‌اپ‌های نظامی خصوصی برای نوآوری و ایجاد صنعت هواپیماهای بدون سرنشین بوده است. این در حالی است که جنگ به سومین سال خود می‌رسد و اوکراین در پی راه‌های جدیدی برای مقابله با نیروهای روسیه است.

او گفت که حملات پی‌ در پی اخیر به تاسیسات نفتی روسیه نشان دهنده پیشرفت دولت در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین و افزایش بودجه برای آن است.

این مقام اوکراینی اضافه کرد که حدود ۲.۵ میلیون دلار کمک مالی به استارت‌اپ‌های فناوری نظامی از طریق طرحی با نام «بریو یک» در سال گذشته تخصیص یافت و این مبلغ قرار است در سال ۲۰۲۴ تقریبا ده برابر شود.  

برخلاف روسیه که تولید هواپیماهای بدون سرنشین آن، تحت سلطه دولت است، اکثر قریب به اتفاق تولیدکنندگان در اوکراین خصوصی هستند.

فدروف گفت که تنها یکی از ده شرکتی که پهپادهای آن‌ها می‌توانند تا مناطق اطراف مسکو یا سن‌پترزبورگ پرواز کنند دولتی است.

روسیه از همان سال اول جنگ علیه اوکراین از هزاران پهپاد ایرانی «شاهد» استفاده کرد که از نوع انتحاری است.

فدروف با اشاره به اینکه سطح تولید و تحویل پهپادهای اوکراینی در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۲۰ برابر افزایش یافته است افزود: «این بخشی از تلاش گسترده‌ برای توسعه و تولید هواپیماهای بدون سرنشین برای کاهش فاصله با قابلیت‌های روسیه است.»

وی گفت که با ارزیابی کایرلو بودانوف، رئیس سرویس جاسوسی ارتش اوکراینی مبنی بر اینکه کی‌یف در تولید پهپادهای دوربرد با مسکو به «نوعی برابری خاص» دست یافته، موافق است.

وی تاکید کرد: «ما باید به روشی ضد بروکراسی عمل کنیم. این جوهره پیشرفت در جنگ فناوری است. زیرا فناوری واقعا می‌تواند ما را نجات دهد.»

این مقام اوکراینی با ارائه آماری گفت که سال گذشته برای تولید بیش از ۳۰۰ هزار پهپاد مختلف قرارداد بسته شد و بیش از ۱۰۰ هزار فروند به جبهه‌ها منتقل شدند.

وی با این حال گفت که این ارقام شامل تدارکات داوطلبانه نمی‌شود که به گفته او «سهم قابل توجهی» داشته‌اند.

او گفت: «ما مالیات بر اجزای پهپاد را حذف کردیم و روند بستن قرارداد و روش کار را ساده کردیم. به عبارت دیگر تمام موانعی را که شرکت‌های بخش خصوصی با آن مواجه بودند برداشتیم و با تصویب قوانین و مصوبه‌ها لازم ایرادها را در مدت شش ماه برطرف کردیم.»

پیش از این ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین تولید یک میلیون پهپاد را برای سالجاری اعلام کرده بود.

صنعت هواپیماهای بدون سرنشین اوکراین به شدت به قطعاتی از کشورهای خارجی از جمله چین که به‌طور گسترده به‌عنوان متحد روسیه دیده می‌شود متکی است.

فدروف گفت که در تلاش هستند تا تولید قطعات بومی سازی شوند و به همین دلیل است که فکر می‌کنم اگر این روند را ادامه دهیم تا پایان سالجاری شرکت‌های زیادی خواهیم داشت که بیش از ۵۰ درصد قطعات خود را در داخل می‌سازند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حوثی‌ها پهپاد ۳۲ میلیون دلاری آمریکا را سرنگون کردند؛ ویژگی‌های «ام‌کیو-۹» چیست؟

حمله شهپادی اوکراین به کشتی روسی؛ کی‌یف: تزار کونیکوف در دریای سیاه غرق شد

تهدید پهپادهای شکارچی روسیه؛اوکراین تانک‌های۱۰ میلیون دلاری آبرامز آمریکا را از خط مقدم بیرون می‌کشد