حاشیه‌های باخت تیم ملی ایران مقابل قطر؛ از«تیرَک مهران سماک» تا «برنامه‌ریزی میزبان»

گل تیم ملی قطر به ایران و استوری برادر مهران سماک
گل تیم ملی قطر به ایران و استوری برادر مهران سماک Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی تیم ملی فوتبال ایران در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا به میزبان بازی‌ها قطر باخت که واکنش‌ها به این بازی همچنان ادامه دارد.

آگهی

تیم ملی فوتبال ایران روز گذشته پس از شکست دادن ژاپن اینبار روبروی تیم ملی قطر قرار گرفت و در یک بازی پر گل، با نتیجه سه بر دو، بازی را به میزبان واگذار کرد.

بازیکنان تیم ملی چه گفتند؟

علیرضا جهانبخش، کاپیتان تیم ملی پس از پایان بازی گفت: «تمام تلاشمان را کردیم که نتیجه را جبران کنیم اما نشد.» وی افزود: «خیلی سعی کردیم که بتوانیم کارهای بزرگی کنیم. قهرمانی هم به نظرم می‌توانست نشان دهد که این نسل جاودانه بماند. همین الان فکر می‌کنم بچه‌ها کارهای بزرگی کردند و امروز تنها چیزی که سمت نبود شانس بود.»

علیرضا جهانبخش
علیرضا جهانبخشThanassis Stavrakis/Copyright 2024 The AP. All rights reserved

سعید عزت اللهی، هافبک تیم ملی فوتبال ایران پس از بازی مقابل قطر به خبرنگاران گفت: همه دیدیم که قطر چگونه همه کشورش را بسیج کرده بود که مقابل ما بازی کند.

کریم انصاری‌فرد بعد از شکست ۳ بر ۲ ایران برابر قطر و ناکامی از صعود به فینال جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳، گفت: «خیلی دوست داشتیم دل مردم را شاد کنیم اما شرمنده آنها شدیم و نمی‌دانم با چه زبانی از مردم عذرخواهی کنم.»

اما درگیری مهدی طارمی بازیکن تیم ملی با بازیکنان قطر پس از پایان بازی نیز حاشیه ساز شد. 

مهدی طارمی درباره درگیری در آخر بازی‌اش گفت: «در زمین فوتبال بردند و به آنها تبریک هم گفتیم اما اینکه به ایرانی‌ها بی‌احترامی کنند خوب نیست. یکی باید حرکتی انجام می‌داد و جواب می‌داد. فوتبال برد و باخت دارد و یک سمتش شادی و یک سمتش غم است اما احترام‌ها باید بماند و به نظرم به ایرانی‌ها بی‌احترامی شد.»

با این حال شماری از رسانه‌های ایرانی با انتقاد از عملکرد ضعیف طارمی گفتند: «مهدی طارمی علاوه بر اینکه در پایان بازی با قطر با بازیکنان حریف درگیر شد در این دیدار عملکرد بسیار ضعیفی از خودش به جای گذاشت تا بازگشتش هیچ کمکی به تیم برای رسیدن به فینال نکند. مهاجم اول تیم ملی ایران در این دیدار صفر شوت در چارچوب را ثبت کرد و همچنین دو موقعیت صد در صد گلزنی را از دست داد.»

مهدی طارمی در این بازی امتیاز ۵.۶ را کسب کرد. 

عملکرد و امتیاز طارمی در بازی با قطر
عملکرد و امتیاز طارمی در بازی با قطرای اف سی

امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران نیز گفت: «اگر کسی مقصر باشد، من مقصر هستم؛ نه فدراسیون. آنها در این یک ماه وظایف خود را انجام دادند. از لحاظ فنی باید با اختلاف چهار یا پنج گل پیروز می‌شدیم. اینکه شوت آنها به پاس گل تبدیل شده، بدشانسی ماست.»

تسبیح شهریار مغانلو

پس از اینکه ایران گل دوم خود را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند تلویزیون قطر نیمکت ایران را نشان داد که شهریار مغانلو، بازیکن تیم ملی و تیم سپاهان با تسبیح در حال ذکر گفتن بود. این موضوع نیز حاشیه ساز شد و برخی انتقادهایی را به آن وارد کردند. 

ستاره بازی: اکرم عفیف

اکرم عفیف بازیکن قطری در این دیدار به‌عنوان بهترین بازیکن میدان شناخته شد.

رد پای اکرم عفیف در هر سه گل تیم ملی قطر مشاهده شده است. عفیف در گل‌های اول و دوم تاثیر مستقیم داشت، روی صحنه گل اول توپ را جلوی پای جاسم جابر قرار داد و یک پاس گل به نام خود ثبت کرد، گل دوم را خودش به کنج دروازه بیرانوند دوخت.

اکرم عفیف
اکرم عفیفThanassis Stavrakis/Copyright 2024 The AP. All rights reserved

اما در گل سوم پایه‌گذار آن بود. برخی از کارشناسان معتقدند که دفاع تیم ملی ایران در مهار اکرم عفیف موفق نبود.

عفیف در اظهار نظری کوتاه در واکنش به پیروزی برابر ایران گفت: «کسی که روح دارد به هر چیزی دست پیدا می‌کند. ابتدا هیچ‌کسی فکر نمی‌کرد که ما و اردن به فینال صعود کنیم اما اکنون ما در فینال هستیم.»

خوشحالی شماری از مردم

در حالی این بازی برگزار شد که برخی از حاشیه‌های سیاسی نیز از جام جهانی گذشته که همزمان با اعتراضات در ایران بود در این بازی‌ها نیز ادامه پیدا کرد.

ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی پس از این بازی منتشر شد که خوشحالی شماری از مردم را از باخت تیم ملی نشان می‌دهد.

با این حال ویدئوهای دیگری نیز حین بازی را نشان می‌دهد که گروه‌هایی از مردم در زمان پخش زنده بازی از گل‌های ایران ابراز خوشحالی می‌کنند.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی این باخت را تقدیم به مهران سماک کردند.

آگهی

مهران سماک شهروند و فوتبالیست ساکن بندر انزلی در آذر ۱۴۰۱، در حال خوشحالی برای باخت تیم ایران در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ و در بحبوحه اعتراضات ایران، با شلیک مستقیم یکی از نیروی نظامی کشته شد.

مهرشاد سماک، برادر مهران سماک نیز در یک استوری و در حالی که در محلی که برادرش کشته شد سوار بر خودرو بود هشتگ زد که «ما خوشحالیم که باختیم».

برخی هم به موقعیت آخر تیم ملی ایران اشاره کردند که تیرک دروازه مانع از گل شدن توپ شد و گفتند که «آن تیرک مهران سماک بود».

استوری برادر مهران سماک
استوری برادر مهران سماکاینستاگرام
استوری یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی
استوری یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعیاینستاگرام

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز از رامین رضاییان بازیکن تیم ملی تشکر کردند که در حین این بازی‌ها انتقادهای را مطرح کرد. وی پس از دیدار با ژاپن گفته بود: «بنویسند چرا در هر تورنمنتی که می‌آییم دلار آنقدر بالا می‌رود و فشار به مردم می‌آید و مردم دغدغه‌شان زیاد می‌شود و این فشار به فوتبالیست‌ها وارد می‌شود.»

خوشحالی بی‌اندازه بازیکن قطری پرسپولیس

عبدالکریم حسن، بازیکن قطری پرسپولیس که مهمان برنامه فوتبال برتر صدا و سیمای جمهوری اسلامی بود پس از پیروزی قطر ابراز خوشحالی بی‌حد و اندازه‌ای داشت. 

آگهی

در نهایت قطر با این پیروزی به فینال راه پیدا کرد و در یک فینال کاملا عربی مقابل اردن شگفتی ساز قرار می‌گیرد. کمتر کارشناسی در ابتدای بازی‌ها شاید فکر می‌کرد که قطر که میزبان جام جهانی گذشته نیز بود به فینال برسد اما میزبان این بازی‌ها برای قهرمانی در جام ملت‌های آسیا تدارک‌های لازم را دیده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معجزه به سبک مسیِ آسیا؛ راز شعبده‌بازی اکرم عفیف در بازی فینال چه بود؟

اضافه شدن کارت آبی در جیب داور چگونه فوتبال را متحول خواهد کرد؟

مؤسسه کوپرنیک: ژانویه امسال گرم‌ترین ژانویه ثبت شده در جهان بود