«اژدها وارد می‌شود»؛ از سال نو چینی چه می‌دانیم؟ در چه کشورهایی جشن گرفته می‌شود و چگونه؟

سال نو چینی سال اژدهاست
سال نو چینی سال اژدهاست Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سال نو چینی یکی از مهمترین جشن‌های چین و شماری از کشورهای آسیای شرقی است. ۱۲ نماد حیوانی در هر سال طبق ترتیبی خاص انتخاب می‌شوند تا آن حیوان نماد آن سال باشد. امسال نیز نوبت اژدهاست که وارد شود.

آگهی

اما روز اول سال نو چینی هر سال تغییر پیدا می‌کند اما بازه زمانی آن همیشه بین ۲۱ ژانویه تا ۲۰ فوریه است. سال نو چینی در سال ۲۰۲۴ در روز شنبه ۱۰ فوریه است.

تاریخچه سال نوی چینی به افسانه‌ای قدیمی بر می‌گردد. مردم چین بر این باورند که هزاران سال پیش هیولایی به نام نیان (به معنی سال) که جانوری وحشی با دندان‌ها و شاخ‌های تیز بود در آغاز هر سال به روستایی حمله می‌کرد. مردم آن روستا چاره‌ای برای مقابله با آن هیولا اندیشیدند و با آتش زدن چوب بامبو و ایجاد سر و صدا و نور باعث فراری دادن آن شدند. این سنت نسل به نسل چرخید و تا امروز هم پابرجاست، به همین دلیل سال نو چینی‌ها همراه با ترقه و آتش بازی و پوشیدن لباس‌های قرمز است، حتی هدیه‌های نقدی را هم در پاکت‌هایی قرمز می‌گذارند.

چرا سال اژدها است؟

تقویم زودیاک چینی اگرچه بسیار پیچیده است اما بهترین چرخه ۱۲ ساله است که از سوی ۱۲ حیوان مختلف به این ترتیب نمایش داده می‌شود: موش، گاو، ببر، خرگوش، اژدها، مار، اسب، بز، میمون، خروس، سگ و خوک.

سال نو چینی سال اژدهاست
سال نو چینی سال اژدهاستAP Photo

علامت حیوان زودیاک شخصی شما طبق سال تولدتان تعیین می‌شود به این معنی که در سال ۲۰۲۴ تعداد زیادی بچه اژدها به دنیا خواهند آمد. متولدین ۲۰۲۵ نیز مار خواهند بود.

پیروان بر این باورند که برای هر علامت زودیاک چینی شانس تا حد زیادی به موقعیت تای‌سویی بستگی دارد. تای‌سویی نامی برای خدایان ستاره‌ای است که تصور می‌شد در جهت مخالف مشتری می‌چرخد.

جشن‌های سال نوی چینی معمولا ۱۵ روز به طول می‌انجامد. با این حال بسیاری از تدارک‌ها یک هفته قبل از سال نو انجام می‌شود. کیک‌های و پودینگ‌های جشن در بیست و چهارمین روز آخرین ماه سال درست می‌شوند. اعتقاد بر این است که خوردن این خوراکی‌ها منجر به بهبود شرایط و رشد در سال آینده می‌شود.

هیچ آماده‌سازی سال نو بدون آویزان کردن بنرهای قرمز رنگ حاوی عبارات و اصطلاحات فرخنده در خانه کامل نمی‌شود.

طبق سنت، در بیست و هشتمین روز آخرین ماه سال که امسال مصادف با هفت فوریه بود باید یک پاکسازی بزرگ در خانه‌ها انجام شود. هدف این است که خانه‌ها را از شر هر بدشانسی که در سال گذشته انباشته شده است خلاص کنید و دیگر هیچ چیز را تا ۱۲ فوریه تمیز نکنید در غیر اینصورت تمام اقبال‌های خوبی که در آغاز سال جدید وارد شده‌اند از بین می‌روند.

یک شام بزرگ برای گردهمایی خانوادگی معمولا در شب سال نو برگزار می‌شود که امسال مصادف است با ۹ فوریه.

منوی غذا با دقت انتخاب می‌شود تا شامل غذاهایی مرتبط با شانس باشد. از جمله این غذاها می‌توان ماهی، پودینگ و غذاهایی مانند کوفته‌ها را نام برد که شبیه شمش طلا هستند.

روز سوم سال نو: بازدید از معبد

روز سوم سال نو چینی دهان قرمز نامیده می‌شود. اعتقاد بر این است که مشاجره در این روز بیشتر رخ می‌دهد بنابراین مردم از تعاملات اجتماعی اجتناب می‌کنند و در عوض به معابد می‌روند.

روز هفتم: روز تولد مردم

هفتمین روز سال نو چینی زمانی است که نووا، الهه مادر چینی بشریت را آفرید بنابراین به آن روز تولد بشریت می‌گویند.

جوامع مختلف در آسیا در این روز غذاهای مختلف تولد را سرو می‌کنند.

روز پانزدهم: جشنواره فانوس

مهمترین رویداد کل سال نو چینی جشنواره فانوس در پانزدهمین و آخرین روز دوره سال نو برگزار می‌شود. در جشنواره فانوس، نخستین ماه کامل سال جشن گرفته می‌شود و نشانه خروج زمستان و آغاز بهار است.

مردم در این روز فانوس‌هایی را روشن می‌کنند تا نمادی از بیرون راندن تاریکی و آوردن امید به سال آینده باشد.

علاوه بر چین مردم در بسیاری از کشورهای آسیایی از جمله ویتنام، برونئی، کامبوج، اندونزی، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور و تایلند آغاز سال نوی چینی را جشن می‌گیرند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جشن سال نو چینی در پایتخت کاستاریکا

«دهکده عود» در ویتنام؛ تولید چوب‌های عود برای سال نو چینی

جشن سال نو چینی در کره شمالی