آمریکا نقشه حمله تلافی‌جویانه علیه تأسیسات و نیروهای تابع ایران را تصویب کرد

جو بایدن در روز یکم فوریه ۲۰۲۴
جو بایدن در روز یکم فوریه ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این گزارش پس از چند روز حدس و گمان در مورد چگونگی عکس‌العمل واشنگتن برای گرفتن انتقام کشته شدن سه نظامی آمریکایی در ۲۷ ژانویه در حمله یک پهپاد انتحاری در داخل مرزهای اردن منتشر می‌شود.

آگهی

بخش خبری شبکه تلویزیونی سی.بی.اس. آمریکا روز پنجشنبه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که نقشه ایالات متحده برای انجام حملات چندین روزه در عراق و سوریه علیه اهداف متعدد از جمله نیروها و تاسیسات ایرانی تایید شده است.

از زمانی که گروه شبه نظامی «کتائب حزب الله عراق» در روز سه‌شنبه اعلام کرد که عملیات نظامی خود علیه نیروهای آمریکایی را تعلیق می‌کند، هیچ حمله جدیدی به پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در منطقه صورت نگرفته است.

از طرف دیگر اما هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه مقامات آمریکایی بخاطر اعلامیه کتائب حزب‌الله بخواهند از حملات تلافی‌جویانه خود دست بردارند و یا آن را به تعویق بیندازد دیده نمی‌شود.

در چند روزه گذشته گمانه‌زنی‌ها در نحوه واکنش آمریکا و فشارها برای تعجیل درعکس‌العمل واشنگتن رو به افزایش بوده است. 

جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا پیش‌تر گفته بود که تصمیم خود در این رابطه را گرفته است، اما به طور علنی در مورد جزئیات این برنامه‌ها سخن به میان نیاورد.

رئیس ‌جمهوری آمریکا «شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران» را مسئول حملات روز یکشنبه دانسته و فقط گفته بود که آمریکا پاسخ همه کسانی را که مسئول آن هستند را در زمان مقتضی و به انتخاب خود خواهد داد.

چند سطحی، چند مرحله‌ای و در گذر زمان

بر این اساس، مقامات آمریکایی به سی‌بی‌اس نیوز تأیید کرده‌اند که نقشه انجام «یک سری حملات در چند روز مختلف و علیه اهداف متعدد از جمله پرسنل و تأسیسات ایرانی در داخل عراق و سوریه» به تأیید رسیده است.

این حملات در پاسخ به حملات پهپادی و موشکی به نیروهای آمریکایی در منطقه، از جمله حمله یک پهپاد انتحاری که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی در پایگاه برج ۲۲ در داخل اردن شد، انجام خواهد پذیرفت.

گزارش سی‌بی‌اس به نقل از مقامات آمریکایی می‌گوید که زمان‌بندی انجام حملات تلافی‌جویانه تا حدودی به شرایط آب و هوایی نیز بستگی خواهد داشت، چرا که واشنگتن ترجیح می‌دهد حملات را زمانی انجام دهد که دید نسبت به اهداف مدنظر خوب باشد تا از آسیب دیدن غیرنظامیان جلوگیری شود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه هشدار داد که خاورمیانه با خطرناک‌ترین شرایط خود از سال ۱۹۷۳ مواجه است و پاسخ ایالات متحده می‌تواند «در چند سطح، در چند مرحله و در گذر زمان» اتفاق بیفتد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه ۳۱ ژانویه هشدار داده بود که پاسخ این کشور در شرایط تهدید، «قاطع و فوری» است. آقای امیرعبداللهیان این را هم یاوآور شد که «آمریکا باید زبان تهدید و فرافکنی را متوقف کند و بر راه‌حل سیاسی متمرکز شود.»

پیش از این هم امیر سعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که تهران به هرگونه حمله‌ای به خاک، منافع یا شهروندان خود خارج از مرزهایش «پاسخ قاطع» خواهد داد.

تهران به هرگونه حمله‌ای به خاک، منافع یا شهروندان خود خارج از مرزهایش «پاسخ قاطع» خواهد داد.
امیر سعید ایروانی
نماینده ایران در سازمان ملل

ایران روز دوشنبه هر گونه دست داشتن در این حملات را رد کرد؛ اما «مقاومت اسلامی در عراق» مسئولیت چند حمله در روز یکشنبه را بر عهده گرفته است که شاید بی ارتباط با تلفات آمریکا در اردن نباشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرماندهی مرکزی آمریکا: علاوه بر پهپادها و موشک حوثی‌ها، ۳ پهپاد ایران را هم سرنگون کردیم

سرنگونی هواپیمای «حامل اسرای جنگی اوکراین»؛ پوتین: قطعا با پاتریوت آمریکایی سرنگون شد

اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد