سیاستمدار مجارستانی: اوکراین در جنگ شکست خورد، «ترانس‌کارپاتیا» را ضمیمه خاک خود می‌کنیم

لَسلو توروتچکایی، رهبر حزب دست راستی «میهن ما» در مرز با صربستان علیه مهاجرت غیرقانونی به مجارستان
لَسلو توروتچکایی، رهبر حزب دست راستی «میهن ما» در مرز با صربستان علیه مهاجرت غیرقانونی به مجارستان Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبر یک حزب دست‌راستی افراطی در مجارستان شامگاه شنبه اعلام کرد که اگر اوکراین یکپارچگی و استقلال خود به عنوان یک کشور مستقل را به دلیل تهاجم روسیه از دست بدهد، آن وقت حزب متنبوعش بر منطقه‌ای در غرب اوکراین که محل زندگی حدود ۱۵۰ هزار اوکراینی مجارتبار است، ادعای مالکیت خواهد کرد.

آگهی

«لَسلو توروتچکایی László Toroczkai» رهبر حزب موسوم به «میهن ما» این اظهارات را در حالیکه بیان می‌کرد که میزبان رهبران راست افراطی از حزب آلمانی «آلترناتیو برای آلمان» و حزب هلندی «انجمن برای دموکراسی» بود. 

حزب «میهن ما Mi Hazank» هم اکنون دارای شش قانونگذار در پارلمان ۱۹۹ نفری مجارستان است.

آقای توروتچکایی در ویدئویی که در وب‌سایت حزبش نیز منتشر شد، اظهار داشت: «پیام ما در مورد اوضاع جنگ در اوکراین خیلی ساده است: آتش بس فوری، صلح و حل و فصل از طریق گفتگو.» وی همچنین خواستار خودمختاری برای مجارتبارهای غرب اوکراین شد.

او در ادامه افزود: «اگر این جنگ با از دست رفتن یکپارچگی و استقلال اوکراین به عنوان یک کشور مستقل به پایان برسد، همانطور که در دستور کار [روسیه] است، پس به عنوان تنها حزب مجارستانی که این موضع را مطرح می‌کند، اجازه می‌خواهم عرض کنم که ما بر منطقه 'ترانس‌کارپاتیا' ادعا داریم.» این سخنان بلافاصله با تشویق حضار روبرو شد.

اختلافات بوداپست و کی‌یف

«لَسلو توروتچکایی László Toroczkai» رهبر حزب موسوم به «میهن ما / Mi Hazank»
«لَسلو توروتچکایی László Toroczkai» رهبر حزب موسوم به «میهن ما / Mi Hazank»آسوشیتدپرس

وزارت خارجه مجارستان و سفارت اوکراین در بوداپست هنوز به اظهارات لَسلو توروتچکایی واکنش نشان نداده‌اند. با این حال، ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در مصاحبه‌ای در ماه دسامبر از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین حمایت کرده بود.

وزیر امور خارجه مجارستان قرار است روز دوشنبه در غرب اوکراین با همتای اوکراینی خود، دمیترو کولبا و دنیس اِشمیهال، نخست وزیر اوکراین دیدار کند تا زمینه برای دیدار احتمالی رهبران دو کشور فراهم شود.

محدود بودن حق ۱۵۰ هزار نفر از مجارتبارهای اوکراینی برای استفاده از زبان مادری خود باعث شده تا بوداپست با کی‌یف اختلافاتی در این زمینه داشته باشد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ماه گذشته، همه کشورهای اتحادیه اروپا به جز مجارستان که یکی از اعضای ناتو نیز است، با آغاز مذاکرات پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا موافقت کردند. 

رهبران این بلوک حق وتوی مجارستان را اینگونه دور زدند که اوربان را مجبور به ترک اتاق در هنگام تصمیم‌گیری کردند.

ویکتور اوربان بعدا در ویدئوی کوتاهی که بلافاصله پس از این تصمیم‌گیری در فیس‌بوک منتشر شد، گفت که در این رای گیری «رای ممتنع» داده است.

اما رهبران اروپایی نتوانستند بر مقاومت آقای اوربان برای اصلاح بودجه اتحادیه اروپا برای تخصیص ۵۰ میلیارد یورو به کی‌یف غلبه کنند و انتظار می‌رود که این موضوع در نشست اضطراری پنجشنبه آینده دوباره بررسی شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعدام با گازی که هر روز تنفس می‌کنیم؛ اعدام با نیتروژن چیست و چرا در آمریکا جنجالی شد؟

خروج نظامیان خارجی از عراق؛ مذاکرات واشنگتن و بغداد شروع شد

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد