پنتاگون: نظامیان آمریکایی از عراق خارج نمی‌شوند؛ بحث بر سر سطح حضور نیروهاست

معاون سخنگوی پنتاگون
معاون سخنگوی پنتاگون Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در شرایطی که به تازگی دولت عراق بارها بر لزوم ترک نیروهای آمریکایی از خاک این کشور تاکید کرده، پنتاگون می‌گوید نشست اخیر کمیسیون عالی نظامی ایالات متحده و عراق به خروج نیروهای آمریکایی ربطی ندارد و بیشتر بر چگونگی آینده روابط دو کشور، مقابله پایدار با داعش و سطح حضور نیروها در عراق متمرکز است.

آگهی

نشست اخیر کمیسیون عالی نظامی ایالات متحده و عراق  بیشتر حول محورهایی از جمله آینده سطح روابط دو کشور، مقابله پایدار با داعش، بررسی محورهای جدید تهدیدها از سوی داعش و مذاکره درباره سطح و تعداد نیروهای آمریکایی حاضر در این کشور متمرکز است.

دهم ژانویه محمد شیاع سودانی، نخست وزیر عراق گفته بود که بغداد خواهان خروج سریع و منظم نیروهای نظامی تحت رهبری آمریکا از خاک این کشور است، اما او درباره ضرب‌الاجل خروج نیروها حرفی نزده بود.

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون در جمع خبرنگاران به پرسش‌هایی درباره هدف از برگزاری نشست اخیر پاسخ داد. خبرنگاران بارها از او پرسیدند که آیا این نشست به مثابه پایان حضور نظامی آمریکا در عراق و خروج نیروهای نظامی‌اش از خاک این کشور است و خانم سینگ نیز بارها پاسخ داد: «خیر.»

شرکای عراقی به ما برای مبارزه پایدار با داعش قول همکاری دادند

او در ابتدای سخنانش گفت: «اجازه بدهید خیلی شفاف بگویم که نشست کمیسیون عالی نظامی آمریکا و عراق ربطی به مذاکره برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق ندارد.

 ایالات متحده و نیروهای ائتلاف به دعوت دولت عراق و برای مبارزه با داعش در عراق حضور دارند و شرکای عراقی به ما اطمینان داده‌اند که با همکاری هم آینده‌ای بر اساس حضور نظامی آمریکا در عراق به منظور شکست پایدار داعش ترسیم خواهیم کرد.»

به گفته او «نشست کمیسیون عالی نظامی آمریکا و عراق امکان گذار به یک مشارکت امنیتی دوجانبه پایدار بین دو کشور را فراهم می‌کند.»

شکل و شمایل تهدیدها از جانب داعش تغییر کرده است

معاون سخنگوی پنتاگون افزود: «آغاز روند این نشست منعکس کننده روابط دوجانبه ایالات متحده و عراق در حال تحول است و بر تعهد ما برای تعمیق همکاری امنیتی برای پیشبرد ثبات در عراق و منطقه تاکید دارد. به هر شکل می‌دانیم که شکل و شمایل تهدیدها از جانب داعش تغییر کرده است. همچنین برخی دیگر از عوامل وجود دارد که این گروه کاری بنا دارد به آنها توجه کند. یکی از محورها این است که چگونه می‌توانیم شکست پایدار داعش را در آینده تضمین کنیم؟ البته صحبت‌هایی هم در مورد سطح حضور نیروهای ما در عراق شده و این چیزی است که کارگروه قرار است به آن نگاهی بیندازد.»

نخست‌وزیر عراق: بغداد قادر است از خود در برابر تروریسم دفاع کند

دیدار محمد شیاع سودانی، نخست وزیر عراق با علی خامنه‌ای رهبر ایران
دیدار محمد شیاع سودانی، نخست وزیر عراق با علی خامنه‌ای رهبر ایرانAP

در سال ۲۰۰۷ میلادی و در اوج جنگ عراق بیش از ۱۷۰ هزار نیروی آمریکایی در عراق حضور داشتند.

این در حالیست که با گذشت ۲۰ سال از آغاز حمله، هم اکنون حدود ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی همچنان در پایگاه‌های نظامی در بغداد و شمال عراق حضور دارند.

پایان حضور ائتلاف بین‌المللی در عراق مانع از دادن بهانه
برای کشاندن این کشور به درگیری‌های منطقه‌ای دیگر می‌شود.
سودانی

نخست‌وزیر عراق ابتدای این ماه گفته بود که کشورش به دنبال خروج نیروهای ائتلاف از عراق است چرا که بغداد می‌تواند از خود در برابر تروریسم دفاع کند.

آقای سودانی همچنین گفته بود که پایان حضور ائتلاف بین‌المللی در عراق باعث می‌شود تا دستاویز کشاندن این کشور به درگیری‌های منطقه‌ای از بین برود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر خارجه عراق: ایران چون زورش به اسرائيل نمی‌رسد به اربیل حمله می‌کند

بغداد در پی پایان دادن به ماموریت ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در عراق است

سفر غیرمنتظره آنتونی بلینکن به عراق همزمان با جنگ اسرائیل و حماس