گروگان آزاد شده اسرائیلی می‌گوید در تونلی در غزه با یحیی سنوار ملاقات کرده است

آدینا موشه، یکی از گروگان‌های اسراییلی.
آدینا موشه، یکی از گروگان‌های اسراییلی. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک زن ۷۲ ساله اسرائیلی که نزدیک به ۵۰ روز در اسارت شبه نظامیان حماس بود، به یکی از شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل گفت که مدت طولانی در تونلی تاریک و مرطوب نگهداری می‌شد و در آنجا با یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه ملاقات کرده است.

آگهی

آدینا موشه ۷ اکتبر از روستای «کیبوتص نیر اوز» به اسارت گرفته شد و اواخر نوامبر در چارچوب تبادل اسرا با حماس آزاد شد.

این مصاحبه در حالی در کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل پخش شد که تلاش‌ها برای دستیابی به یک توافق جدید برای آزادی باقی اسیر‌ها در جریان است.

خانم موشه گفت این رهبر حماس در تونلی در عمق چند متری از او و گروهی از گروگان‌ها دیدن کرد و با زبان عربی که در حبس طولانی مدت در اسرائیل آموخته بود رو به آن‌ها گفته است «سلام. چطور هستید؟ همه چیز خوب است؟»

او گفت که گروگان ها سر خود را پایین انداخته و پاسخی ندادند. به گفته خانم موشه سه هفته بعد نیز ملاقات دیگری انجام شد.

یحیی سنوار ۶۱ ساله از رهبران شناخته شده حماس است. اسرائیل او را همراه افرادی دیگر مسئول حمله ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل می‌داند. او تا پیش از آزادی در سال ۲۰۱۱ به مدت ۲۲ سال در زندان‌های اسرائیل بود. نام این رهبر حماس در لیستی قرار دارد که اسرائیل می‌گوید باید کشته شوند.

خانم موشه درباره روزی را که به اسارت گرفته شد اینطور روایت کرد که نیروهای حماس به خانه او و همسرش دیوید حمله کردند و پای همسرش مورد هدف گلوله قرار گرفت، سپس آنها همسرش را از پنجره خانه‌اش بیرون بردند و او را با شلیک گلوله کشتند. خانم موشه گفت قبل از کشته شدن همسرش، با بوسه‌ای از او خداحافظی کرد.

پس از کشتن دیوید آن‌ها آدینا موشه را با موتورسیکلتی که دو ستیزه جوی مسلح در کنار آن بودند به غزه بردند. او گفت که یکی از آنها به طرز دردناکی گوشواره‌ای را از گوش او درآورد و تمام جواهرات او را گرفت و یک رهگذر عینک او را دزدید.

خانم موشه می‌گوید روزهای اسارتش را در کنار تعدادی دیگر از گروگان‌ها در اتاقی که فقط یک چراغ کوچک داشت و نگهبانان مسلحی که آن اطراف بودند، گذرانده است.

او همچنین گفته است زمانی که در تونل بوده است دو گروگان مرد را دیده است که در سلول‌ نگهداری می‌شدند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

شبه‌نظامیان حماس ۷ اکتبر سال گذشته میلادی به جنوب اسرائیل حمله کردند و طی آن حمله حدود ۱۳۰۰ نفر را کشتند و ۲۴۰ نفر را نیز به اسارت گرفتند و به غزه بردند. از میان این گروگان‌ها ۱۰۰ نفر طی آتش‌بس موقت آزاد شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل در دادگاه لاهه بر سر «کشتار در غزه»؛ ایرلند در پی پیوستن به آفریقای جنوبی است

ادامه حملات ارتش اسرائيل به غزه همزمان با مذاکرات صلح در قاهره؛ ۷۷ نفر دیگر کشته شدند

گروگانگیری در کلوب شبانه‌ای در هلند؛ گروگان‌ها آزاد شدند اما وضعیت فوق‌العاده همچنان ادامه دارد