تعداد کشته‌شدگان فلسطینی در نوار غزه از مرز ۲۵ هزار نفر گذشت

Gaza Strip
Gaza Strip Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تشکیلات بهداشتی غزه روز یکشنبه اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان فلسطینی‌ در جنگ اسرائیل و حماس به بیش از ۲۵ هزار نفر رسیده است. این در حالی است که دولت اسرائیل همچنان به ادامه این جنگ تا زمان رسیدن به اهدافش اصرار دارد و بیش از ۱۰۰ گروگان نیز همچنان در بند شبه‌نظامیان حماس هستند.

آگهی

میزان مرگ و میر، ویرانی و آوارگی ناشی از این جنگ در درگیری‌های چند دهۀ اخیر اسرائیل و فلسطینی‌ها بی‌سابقه بوده است؛ با این حال مقامات اسرائیلی می‌گویند که این جنگ احتمالا برای چند ماه دیگر ادامه خواهد داشت.

پیشرفت کُند نیروهای اسرائیلی و همزمان نگرانی از وضعیت اسفبار گروگان‌هایی که در غزه نگهداری می‌شوند، باعث ایجاد اختلافاتی میان مردم و رهبران اسرائیل شده است و همزمان این خطر وجود دارد که این جنگ منجر به وقوع درگیری‌های گسترده‌تری در منطقه و با حضور گروه‌های مورد حمایت ایران در لبنان، سوریه، عراق و یمن شود.

ایالات متحده که حمایت دیپلماتیک و نظامی گسترده‌ای از تل‌آویو داشته، در متقاعد کردن اسرائیل برای اتخاذ تاکتیک‌های نظامی که منجر به کشته شدن غیرنظامیان کمتری شود، ناکام بوده است و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز درخواست‌های آمریکا و دیگر نهادهای بین‌المللی را برای پذیرش طرح‌های پس از جنگ که شامل مسیری برای تشکیل کشور فلسطین می‌شود، رد کرده است.

عملیات اسرائیل علیه شبه‌نظامیان فلسطینی با حملات هوایی و سپس تهاجم زمینی به شمال غزه آغاز شد و اکنون عملیات زمینی ارتش بر شهر جنوبی «خان یونس» و اردوگاه‌های آوارگان در مرکز نوار غزه متمرکز شده است.

اسرائیل همچنان به حملات هوایی به سرتاسر این قلمرو محاصره شده نیز ادامه می‌دهد؛ از جمله به مناطقی در جنوب نوار غزه که پیش‌تر از غیرنظامیان خواسته بود به آنجا بروند.

در مقابل، بسیاری از فلسطینی‌ها نیز دستور تخلیه را نادیده گرفته‌اند و می‌گویند که هیچ کجا احساس امنیت نمی‌کند.

اسرائیل: حدود ۹ هزار شبه‌نظامی را کشته‌ایم

وزارت بهداشت نوار غزه که تحت کنترل حماس است، روز یکشنبه گزارش داد که از زمان آغاز جنگ در مجموع ۲۵ هزار و ۱۰۵ فلسطینی کشته و ۶۲ هزار و ۶۸۱ نفر دیگر زخمی شدند.

اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه گفت که تعداد کشته شدگان شامل ۱۷۸ جسد است که از روز شنبه به بیمارستان‌های غزه منتقل شدند. وی گفت که در روز گذشته ۳۰۰ نفر نیز زخمی شدند.

اشرف القدره همچنین گفت که تلفات احتمالا بیشتر از این تعداد است؛ زیرا بسیاری از قربانیان زیر آوارهای حملات اسرائیل یا در مناطقی که پزشکان نمی‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند، مدفون هستند.

وزارت بهداشت غزه در ارقام خود بین غیرنظامیان و جنگجویان فلسطینی تفاوتی قائل نمی‌شود؛ با این وجود می‌گوید حدود دو سوم افرادی که در غزه کشته شدند زن و کودک بودند.

در مقابل، ارتش اسرائیل بدون ارائه مدرکی می‌گوید که حدود ۹ هزار شبه‌نظامی را کشته است و تلفات بالای غیرنظامیان را به گردن حماس می‌اندازد زیرا جنگجویان حماس، تونل‌ها و دیگر زیرساخت‌های نظامی خود را در محله‌های متراکم و اغلب نزدیک خانه‌ها، مدارس یا مساجد می‌سازند.

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که از زمان آغاز عملیاتش در نوار غزه ۱۹۵ سرباز اسرائیلی کشته شدند.

این جنگ حدود ۸۵ درصد از ساکنان غزه را از خانه‌های خود آواره کرده است و به همین دلیل صدها هزار نفر در پناهگاه‌ها و چادرهای تحت کنترل سازمان ملل در بخش جنوبی این منطقه کوچک ساحلی جمع شدند.

مقامات سازمان ملل می‌گویند که یک چهارم از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری نوار غزه از گرسنگی می‌میرند زیرا تنها بخش بسیار کمی از کمک‌های بشردوستانه به دلیل جنگ و محدودیت‌های اسرائیل به آنها می‌رسد.

اما اسرائیل در پاسخ اعلام کرده که بسیاری از کامیون‌های کمکهای بشردوستانه فرستاده شده به غزه، از سوی نیروهای حماس مصادره شدند و این کمک‌ها به غیرنظامیان نمی‌رسند.

گروگان‌ها سپر انسانی رهبران حماس

نتانیاهو می‌گوید تا زمانی که اسرائیل به «پیروزی کامل» بر حماس دست یابد و همه گروگان‌های باقی‌مانده را بازگرداند، به حملات ادامه خواهد داد اما حتی برخی از مقامات ارشد اسرائیل معتقدند که این اهداف ممکن است هرگز محقق نشود.

گمان می‌رود حماس گروگان‌ها را در تونل‌هایی در اعماق زمین نگه داشته و از آنها به عنوان سپری برای محافظت از رهبران ارشد خود استفاده کرده است.

اسرائیل از زمان شروع جنگ تنها موفق به نجات یک گروگان شده است و حماس می‌گوید چندین نفر هم در حملات هوایی اسرائیل یا در جریان عملیات نافرجام نجات کشته شدند.

آگهی

حماس اعلام کرده تا زمانی که اسرائیل به حملات خود پایان ندهد، دیگر هیچ گروگانی را آزاد نخواهد کرد. همچنین انتظار می‌رود که این گروه، هرگونه آزادی بیشتر را مشروط به تامین آزادی هزاران فلسطینی زندانی در اسرائیل کند؛ از جمله آزادی شبه‌نظامیان بلندپایه‌ای که در قتل اسرائیلی‌ها نقش داشتند.

دولت اسرائیل فعلاً این موضوع را رد کرده است، اما با فشار فزاینده‌ای از سوی خانواده‌های گروگان‌ها مواجه است.

هزاران نفر نیز این آخر هفته در تل‌آویو تجمع کردند و خواستار برگزاری انتخابات جدید شدند.

با این وجود، شرکای ائتلاف راست افراطی نتانیاهو در کابینه، او را برای افزایش تهاجم تحت فشار گذاشتند و حتی برخی از مهاجرت «داوطلبانه» صدها هزار فلسطینی از غزه و ایجاد مجدد شهرک‌های یهودی در آن منطقه سخن گفتند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرمانده اطلاعات سپاه قدس در سوریه و معاونش در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شدند

از گورهای دسته‌جمعی کشف شده در غزه چه می‌دانیم؟

کارشناس سازمان ملل: نظام بهداشتی نوار غزه به طور کامل از بین رفته است