«قطع شریان انتقال پول‌های ایران به گروه‌های فلسطینی»؛ 'صراف حماس' تحریم شد

عکس تزئینی از یک پلیس فلسطینی در مقابل یک صرافی در نوار غزه در سال ۲۰۰۶
عکس تزئینی از یک پلیس فلسطینی در مقابل یک صرافی در نوار غزه در سال ۲۰۰۶ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و استرالیا روز دوشنبه تحریم‌های هماهنگ شده‌ای را علیه حماس و جهاد اسلامی اعمال کردند تا شبکه‌های مالی این گروه‌های فلسطینی را مختل کنند. ایالات متحده به طور جداگانه نیز یک شرکت هواپیمایی عراقی را به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی ایران تحریم کرد.

آگهی

بر این اساس، پنج شخصیت کلیدی و یک نهاد دخیل در رهبری و شبکه‌های مالی «حماس» و «جهاد اسلامی فلسطین» موضوع تحریم‌های جدید این کشورها هستند.

وزارت امور خارجه بریتانیا اعلام کرد که این تحریم‌ها با هدف «قطع جریان مالی حامیان این گروه‌های تروریستی از جمله کشورهایی همچون ایران» وضع می‌شود.

تحریم‌های بریتانیا در حقیقت سومین دور تحریم‌هایی است که پس از هفتم اکتبر تا کنون، علیه حماس و جهاد اسلامی فلسطین اعمال می‌شود که در حقیقت بر تحریم‌های موجود علیه این گروه‌ها می‌افزاید. بسته‌های تحریمی قبلی دیگر مقامات عالی رتبه و تامین کنندگان مالی حماس را هدف قرار داده است.

از طرف دیگر، تحریم‌های امروز، پنجمین بسته تحریمی ایالات متحده آمریکا علیه گروه‌های فلسطینی از هفتم اکتبر تا کنون است.

تحریم فردی که به «صراف حماس» معروف است

دیوید کامرون وزیر امور خارجه بریتانیا در این رابطه گفت: «این تحریم‌ها پیام روشنی به حماس می‌فرستد – اینکه بریتانیا و شرکای ما متعهد هستند که هیچ مأمنی برای کسانی که از فعالیت‌های تروریستی حمایت مالی می‌کنند وجود ندارد.»

در این بیانیه دیوید کامرون آمده است که «برای دستیابی به آتش بس پایدار در غزه، حماس دیگر نمی تواند در قدرت باشد و اسرائیل را تهدید کند. این تحریم‌ها با ایجاد اختلال در شبکه‌های مالی حامی عملیات حماس از جمله ایران، از این هدف حیاتی حمایت می‌کنند.»

در ادامه ذکر شده است که «بریتانیا متعهد به همکاری با شرکای خود برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در خاورمیانه، از جمله حمایت طولانی مدت این کشور از گروه‌های تروریستی و شبه نظامی است. تحریم‌های امروز زهیر شملخ، مردی با شهرت ننگین صراف اصلی حماس از سال ۲۰۱۹ و یک چهره کلیدی در گرایش این گروه به سمت ارزهای دیجیتال را هدف قرار می‌گیرد.»

بنا بر بیانیه وزارت خارجه بریتانیا، «شملخ از ارزهای دیجیتال و سامانه‌های غیررسمی انتقال پول برای انتقال مبالغ هنگفتی از ایران به حماس قبل از حملات غم انگیز هفتم اکتبر سوء استفاده کرده است.»

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است که «زهیر شملخ یک صراف مستقر در غزه است که انتقال وجوه ده‌ها میلیون دلاری از ایران به حماس را تسهیل می‌کند. زهیر از شرکت‌های تابعه خود به نام‌های شركة المركزية للصرافة و شرکت بازرگانی چین عرب برای انتقال وجوه برای گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس استفاده کرده است.»

تحریم شرکت هواپیمایی در عراق به دلیل کمک به سپاه

در کنار این تحریم‌ها، ایالات متحده روز دوشنبه یک شرکت هواپیمایی ارزان قیمت عراقی به نام «فلای بغداد» را نیز به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی ایران تحریم کرد و همزمان رهبران یک گروه شبه نظامی عراقی طرفدار ایران را نیز هدف تحریم‌های خود قرار می‌دهد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که گروه «کتائب حزب‌الله» به عنوان یک گروه مسلح طرفدار ایران «یک سلسله حملات موشکی و پهپادی به شدت تنش‌زا را علیه پرسنل آمریکایی در عراق و سوریه انجام داده است.»

این حملات متعاقب جنگ اسرائیل و حماس به وقوع پیوسته‌اند.

وزارت خزانه داری آمریکا گفت که گروه کتائب حزب الله و سایر گروه‌های شبه نظامی وابسته به ایران در عراق «به طور مداوم بیانیه‌هایی را در حمایت از حماس صادر کرده‌اند» و در عین حال «تعهد خود برای حمله به پرسنل آمریکایی» را پنهان نمی‌کنند.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت: «ایران و گروه های نیابتی آن به دنبال سوء استفاده از اقتصادهای منطقه و استفاده از تجارت‌های به ظاهر قانونی به عنوان پوششی برای تأمین مالی و تسهیل حملات خود هستند.»

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای جداگانه افزود که نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران «تهدید مهمی برای منطقه خاورمیانه هستند.»

«حمایت از سپاه قدس از طریق انتقال شبه‌نظامیان عراقی»

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: «ایالات متحده همچنان به افشاگری و اقدام علیه افراد و گروه‌هایی که از اقتصاد محلی خود سوء استفاده می‌کنند و در فعالیت‌های غیرقانونی در حمایت از گروه‌های تروریستی بی‌ثبات‌کننده منطقه شرکت دارند، متعهد است.»

در رونمایی از این تحریم‌ها علیه خطوط هوایی «فلای بغداد» و «بشیر عبدالکاظم علوان الشبانی،» مدیر عامل این شرکت؛ وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که این شرکت هواپیمایی «با جابه‌جایی اقلام [از جمله سلاح] و جابه‌جایی پرسنل در سراسر منطقه» از نیروی قدس سپاه ایران حمایت می‌کرده است.

این سازمان افزود که از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس، شرکت هواپیمایی فلای بغداد «در انتقال صدها جنگجوی عراقی» در حمایت از حملات نیابتی ایران علیه اسرائیل مشارکت داشته است.

آگهی

این تحریم‌ها همچنین یک عضو ارشد کتائب حزب‌الله که گفته می‌شود متخصص هواپیماهای بدون سرنشین است را در کنار شرکتی که گفته می‌شود برای پولشویی است و فردی که آن را مدیریت می‌کند را هدف قرار می‌دهد.

دارایی افراد تعیین شده در ایالات متحده مسدود شده است و باید گزارش شود. موسسات مالی و سایرین نیز در معاملات خود با نهادهای تحریم شده محدودیت دارند.

واشنگتن در ماه نوامبر نیز شش فرد وابسته به کتائب حزب الله و رهبر یک گروه دیگر مستقر در عراق را تحریم کرد که به گفته آن، در حملات علیه نیروهای آمریکایی در منطقه دست داشته است.

اتحادیه اروپا روز جمعه ۱۹ ژانویه ۲۰۲۴ یک رژیم تحریمی تازه علیه حماس را اعلام کرد و ۶ هدف را که از قبل توسط بریتانیا و ایالات متحده تحریم شده بودند را تحریم کرد. 

علاوه بر این، کشورهای اتحادیه اروپا در ۱۶ ژانویه یحیی سنوار، رهبر سیاسی حماس را به فهرست «تحریم‌های تروریستی» خود اضافه کرده بودند.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«مامور وزارت اطلاعات ایران» در آمریکا تحت تعقیب قرار گرفت؛ اف‌بی‌آی به دنبال مجید دستجانی فراهانی

فایننشیال تایمز: ایران از دو بانک بریتانیایی برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کرده است

وزارت دادگستری آمریکا یک ایرانی و دو کانادایی را به طراحی قتل در ازای پول متهم کرد