حمله اسرائيل به اهدافی در سراسر غزه؛ حماس: احتمالا گروگان‌های بیشتری در بمباران‌ها کشته شده‌اند

عکس آرشیوی از حمله ماه نوامبر اسرائیل به خان یونس در نواز غزه
عکس آرشیوی از حمله ماه نوامبر اسرائیل به خان یونس در نواز غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رویترز در گزارشی ضمن اشاره به حملات صورت گرفته در روز دوشنبه به مناطق جنوبی، مرکزی و شمالی نوار غزه اعلام کرد که اسرائیلی‌ها منتظر روشن شدن سرنوشت سه گروگانی هستند که تصاویری از آنها روز یکشنبه در یک پیام ویدیویی از سوی حماس به نمایش گذاشته شد.

آگهی

از سوی دیگر، مسئولان بهداشتی حماس اعلام کردند که دست کم ۱۲ فلسطینی در حمله هوایی شبانه اسرائیل به منزلی مسکونی در شمال غزه جان باختند و شماری دیگری نیز زخمی شدند.

این در حالیست که به گزارش رویترز، روز دوشنبه دود ناشی از گلوله‌باران شهر جنوبی خان یونس که اکنون به کانون اصلی درگیری‌ها میان ارتش اسرائيل و نیروهای حماس تبدیل شده، بر فراز این شهر قابل مشاهده است.

خبرگزاری فلسطینی «صفا» وابسته به حماس از درگیری شدید بین شبه‌نظامیان اسلامگرا و نیروهای اسرائیلی در خان یونس خبر داده و گزارش‌هایی نیز از شلیک بی‌امان تانک‌های اسرائیلی به مواضعی در نزدیکی اردوگاه‌های آوارگان البریج و المغازی در مرکز غزه منتشر شده است.

یک روزنامه‌نگار محلی در اردوگاه آوارگان النصیرات تصاویری از خیابانی که زمانی در آن زندگی می‌کرد را نشان داد و در حالی مقابل تلی از ویرانه‌ها ایستاده بود، گفت: «تمام این محله ویران شده است. حتی یک خانه هم در امان نماده است.»

در گزارش رویترز به نقل از ساکنان غزه آمده است که ارتباطات در سراسر این نوار باریک ساحلی برای چهارمین روز متوالی قطع است.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو شبه‌نظامی فلسطینی را در حمله هوایی به خودروی آنها حین حمل سلاح در خان یونس کشته و همچنین مرکز فرماندهی حماس و دو انبار اسلحه در این شهر را هدف قرار داده است.

حملات هوایی و زمینی اسرائيل به غزه در پی تهاجم غیرمنتظره هفت اکتبر حماس گفته می‌شود بیش از ۱۲۰۰ نفر در جریان آن کشته شدند با گذشت یکصد روز از آغاز این جنگ، باریکه تحت محاصره را به یک زمین بایر تیدبل کرده است.

بنا به این گزارش و بر اساس آمار ارائه شده از سوی نهاد متولی بهداشت در تشکیلات تحت اداره حماس، بیش از ۲۴ هزار فلسطینی که شمار زیادی از آنها را زنان، کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند در پی حملات اسرائیل پس از هفت اکتبر جان باخته و حدود ۶۱ هزار نفر نیز بر اثر این حملات زخمی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، منابع بهداشتی حماس همچنین روز دوشنبه یادآور شدند که دست کم ۱۳۲ نفر طی بیست و چهار ساعت گذشته قربانی حملات اسرائیل در مناطق مختلف غزه شدند.

این آمار به نوشته خبرنگار رویترز نشان می‌دهد که به رغم اعلام رویکردی تازه از سوی مقامات نظامی اسرائیل مبنی انتقال عملیات به مرحله‌ای تازه و هدف‌مند‌تر کردن حملات، با این حام از شدت تهاجم اسرائيل به نوار غزه کاسته نشده است.

آژانس‌های سازمان ملل متحد روز دوشنبه بار دیگر درخواست برای توقف حملات و برقراری آتش‌بس در غزه را تکرار کردند.

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی وضعیت در غزه را «وحشتناک و فاجعه‌بار» توصیف می‌کند و می‌گوید: «ما نیازمند دسترسی ایمن و بدون مانع برای رساندن کمک‌های انسان و نیز برقراری یک آتش‌بس بشردوستانه برای جلوگیری از مرگ و رنج بیشتر ساکنان غزه هستیم.»

حماس: شماری از گروگان‌ها احتمالا در حملات اسرائیل کشته شده‌اند

حماس روز یکشنبه ویدئویی از سه گروگان اسرائیلی را در غزه منتشر کرد و از مقامات اسرائیلی خواست با توقف حملات هوایی و زمینی، زمینه آزادی آنها را فراهم کند.

این سه گروگان از جمله ۲۴۰ نفری هستند که توسط شبه نظامیان اسلامگرای حماس در جریان حمله غیرمنتظره برون مرزی هفت اکتبر به جنوب اسرائیل دستگیر و اسیر شدند.

ویدیوی ۳۷ ثانیه‌ای یاد شده که تاریخ ضبط آن مشخص نیست سه گروگان اسرائیل به نام‌‌های نوآ آرگامانی، ۲۶ ساله، یوسی شرابی، ۵۳ ساله و ایتای سویرسکی، ۳۸ ساله را به تصویر کشید و با این شرح به پایان رسید: «فردا (دوشنبه) شما را از سرنوشت آنها مطلع خواهیم کرد.»

حدود نیمی از ۲۴۰ نفری که حماس در جریان حمله هفت اکتبر حماس به جنوب اسرائیل به گروگان گرفته شده بودند، طی آتش‌بس‌های کوتاه مدت چند روزه در نوامبر آزاد شدند، اما اسرائیل می گوید که هنوز ۱۳۲ گروگان در غزه باقی مانده‌اند و ۲۵ نفر نیز در اسارت کشته شده اند.

این در حالیست که یک سخنگوی گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس نیز شامگاه یکشنبه در پیامی از پیش ضبط شده اعلام کر که سرنوشت بسیاری از اسرای اسرائیلی در غزه نامعلوم است و احتمال می‌ رود شماری از آنها در بمباران‌های اسرائیل کشته شده باشند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مقام‌های حماس می‌گویند پیشنهاد طرح جدیدی برای صلح با اسرائيل دریافت کرده‌اند

قطر: از اظهارات منتسب به بنیامین نتانیاهو برآشفته شده‌ایم

دست رد نخست وزیر اسرائيل به پیشنهاد آمریکا؛ نتانیاهو: با تشکیل کشور فلسطینی مخالفم