چین از ناوهواپیمابر پیشرفته خود رونمایی کرد

تصویر آرشیوی است
تصویر آرشیوی است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رسانه‌های دولتی چین تصاویر جدیدی از یک ناو هواپیمابر این کشور منتشر کرده‌اند که در نوع خود پیشرفته‌ترین است و می‌تواند طیف وسیع‌تری از هواپیماها را از عرشه خود راهی آسمان کند.

آگهی

این ناو هواپیمابر که فوجیان نام دارد پیش‌تر در ژوئن ۲۰۲۲ به نمایش عمومی گذاشته شده بود. بر اساس اعلام مقام‌های چینی این ناو کاملا در داخل کشور طراحی و ساخته شده است.  به غیر از ناو‌های هواپیمابر کلاس «فورد» نیروی دریایی آمریکا که با انرژی هسته‌ای کار می‌کنند، فوجیان تنها ناو هواپیمابر در جهان خواهد بود که به آخرین سیستم پرتاب الکترومغناطیسی مجهز است.

بر اساس اعلام مقام‌های چین این ناو که از نظر مصرف انرژی کارآمدتر از مدل مشابه است یک نقطه عطف در مدرن‌سازی نیروی دریایی این کشور محسوب می‌شود.  

چینی‌ها پیشتر در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۱۹ از دو ناو هواپیمابر خود به نام‌های شاندونگ و لیائونینگ رونمایی کرده بودند اما  فوجیان هم از آن دو بزرگ‌تر و هم از نظر فناوری پیشرفته‌تر است. 

تصاویر منتشر شده از تلویزیون دولتی چین نشان می‌دهد که فوجیان در حال یدک کشیدن توسط یک کشتی کوچک‌تر است. فوجیان پیش‌تر آزمایش‌های خود از جمله پهلوگیری را انجام داده و حتی برخی ناظران انتظار داشتند که این کشتی در سال ۲۰۲۳ رسما رونمایی شود. 

رونمایی از این ناوهواپیمابر در حالی صورت می‌گیرد که کمتر از دو هفته دیگر در تایوان انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری برگزار خواهد شد و تنش‌ها میان دو طرف در ماه‌های اخیر به سطح کم‌سابقه‌ای رسیده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

شی جین پینگ، رئيس جمهوری چین بارها خواستار افزایش آمادگی رزمی و پیشرفت‌های فنی نظامی این کشور در آستانه صدمین سالگرد تاسیس ارتش آزادیبخش خلق (PLA) در سال ۲۰۲۷ شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شی جین پینگ در آستانه برگزاری انتخابات تایوان: چین حتما یکپارچه خواهد شد

کارزار انتخاباتی تایوان؛ اهمیت چین، ویسکی و معدن زغال‌سنگ در چیست؟

تحولات ایران و جهان؛ عبور ناوشکن‌های آمریکایی از تنگه تایوان؛ ارتش چین: در حالت آماده‌ باشیم