هواپیمای فضایی چین «۶ شیء مرموز» را در مدار زمین قرار داد

رهاسازی اشیاء توسط هواپیمای فضایی ناسا در مدار زمین در سال ۲۰۱۲. عکس: آرشیو
رهاسازی اشیاء توسط هواپیمای فضایی ناسا در مدار زمین در سال ۲۰۱۲. عکس: آرشیو Copyright NASA/Flickr
Copyright NASA/Flickr
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تنها چهار روز پس از پرتاب هواپیمای فضایی چین به نام «شن‌لانگ»، ردیاب‌های ماهواره‌ای در جهان که اجرام فضایی را از نزدیک رصد می‌کنند استقرار «۶ شیء مرموز» را در مدار زمین ثبت کردند.

آگهی

این اشیاء که انتشار گازهای گلخانه‌ای از برخی از آنها دیده شده است، در سومین ماموریت این فضاپیما به مدار زمین منتقل شده‌اند و امواجی را منتشر می‌کنند که پیشتر توسط اشیاء رهاشده توسط هواپیمای فضایی چین در ماموریت‌های قبلی رصد شده بود.

علیرغم حدس‌و‌گمان‌هایی که در این خصوص زده می‌شود، هنوز مشخص نیست که این اشیاء دقیقا چه چیزی هستند. داده‌‌های ماهواره‌ای که توسط بشقاب‌های زمینی دریافت‌ شده‌اند نشان می‌دهند که بر خلاف امواج حاصل از ماموریت‌های قبلی فضاپیمای چین، امواج جدید «بسیار متناوب هستند و مدت زیادی باقی نمی‌مانند».

اسکات تیلی، منجم آماتور که سیگنال‌های ماهواره‌ای را تجزیه و تحلیل کرده‌ است، می‌گوید این امواج مطمئنا از آن اجسام مرموز یا از نزدیکی آنها می‌آیند. 

به گفته وی، مدولاسیون خاص این سیگنال‌ها «بی‌نظیر است» و مشابه آنها تنها در ماموریت‌های قبلی هواپیماهای فضایی چینی با فرکانس ۲۲۸۰ مگاهرتز دیده شده بود.

هواپیمای فضایی چین در دو ماموریت قبلی خود، که به ترتیب در سپتامبر ۲۰۲۰ و اوت ۲۰۲۲ انجام شده بودند، اشیاء ناشناخته کوچکی را در مدار زمین رها کرده بود. 

کارشناسان حدس می‌زنند این اجسام می‌توانند ماژول‌های خدماتی، اجسام آزمایشی برای تمرین قرار دادن محموله‌ها در مدار و یا شاید حتی ماهواره‌های کوچک مورد استفاده برای نظارت بر هواپیمای فضایی باشند. 

منجمان آماتور امواج فضایی جدید را ثبت کرده‌اند

این در حالی است که مقامات سازمان فضایی چین در این خصوص سکوت کرده‌اند.

ایالات متحده از یک هواپیمای فضایی قابل استفاده مجدد به نام ایکس-۳۷بی ساخت شرکت بوئینگ استفاده می‌کند که تا حدودی مشابه هواپیمای فضایی شن‌لانگ چین است. با این وجود اطلاعات کمی در مورد ماموریت‌ها و قابلیت‌های آن وجود دارد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

نیروی فضایی ایالات متحده در حال حاضر قرار است پس از چندین بار تاخیر، این فضاپیما را در ۲۸ دسامبر به وسیله یک موشک فالکون‌هوی شرکت اسپیس‌ ایکس به فضا پرتاب کند.

پیش از این ژنرال چنس سالتزمن، رئیس اداره عملیات نیروی فضایی ایالات متحده، با اشاره به اینکه فضاپیماهای چین و آمریکا در مدار توجهات را بیشتر از هر چیز دیگری به خود جلب می‌کنند، گفته بود: «احتمالاً تصادفی نیست که چینی‌ها سعی می‌کنند با ما از نظر زمان و توالی ماموریت‌ها رقابت کنند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فضاپیمای مرموز چینی پس از ۲۷۶ روز به زمین باز‌گشت

پرتاب «موفقیت‌آمیز» موشک فضایی تازه،‌ چین را به فتح فضا نزدیکتر می‌کند

رئیس‌جمهور چین در دیدار با وزیر خارجه آمریکا: دو کشور باید شریک یکدیگر باشند نه رقیب هم