فضاپیمای مرموز چینی پس از ۲۷۶ روز به زمین باز‌گشت

عکس آرشیوی از یک سفینه فضایی چینی که در نزدیگی ماژول ایستگاه فضایی
عکس آرشیوی از یک سفینه فضایی چینی که در نزدیگی ماژول ایستگاه فضایی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک فضاپیمای آزمایشی چینی که پیش‌تر به فضا پرتاب و به مدت ۲۷۶ روز در مدار قرار گرفته بود روز دوشنبه هشتم مه ۲۰۲۳ به زمین بازگشت.

آگهی

شینهوا، رسانه دولتی چین با اختصاص گزارش‌هایی در این خصوص اعلام کردند که فضا‌پیمای یاد شده طی مدت ۲۷۶ روز قرار گرفتن در مدار زمین، ماموریتی ویژه و مهم را برای آزمایش فناوری‌های فضایی کابردی در این کشور تکمیل کرده است.

به موجب گزارش‌های منتشر شده؛ این فضاپیمای بدون خدمه روز دوشنبه طبق برنامه‌ای از پیش تعیین شده به مرکز پرتاب جیوچوان واقع در شمال غربی چین بازگشت.

هیچ جزئیاتی در خصوص ماهیت و نوع فضاپیما، ارتفاع پرواز و یا محل قرار گرفتن آن در مدار پس از پرتاب در اوایل اوت سال ۲۰۲۲ از سوی مقام‌ها و نهادهای فضایی چین در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته و تصاویری از این فضاپیما نیز هنوز برای مشاهده عموم منتشر نشده است.

رسانه‌های دولتی چین ضمن بازتاب این رویداد از پرتاب آزمایشی فضاپیمای یاد شده به عنوان یک پیشرفت مهم در تحقیقات جاری مرتبط با فناوری فضاپیماهای قابل استفاده مجدد یاد کردند.

بر اساس این گزارش، گسترش چنین فناوری‌هایی تحقق ماموریت‌های فضایی آتی در این کشور را بسیار عملی‌تر و ارزان‌تر خواهد کرد.

یک فضاپیمای مشابه چینی دیگر نیز پیش‌تر در مأموریتی که تا حد زیادی مخفی نگه داشته شد سال ۲۰۲۱ تا محدوده فضا پرواز و در همان روز به زمین بازگشت.

پیمانکار اصلی امور فضایی چین در آن زمان اعلام کرده بود که این فضاپیما به صورت «افقی» روی زمین فرود آمده است.

به گمان برخی تحلیل‌گران و شماری از کاربران آگاه در رسانه‌های اجتماعی، پکن در حال توسعه یک فضاپیمای پیشرفته همانند بوئینگ ایکس-۳۷ نیروی هوایی ایالات متحده است.

ایکس-۳۷ یک هواپیمای فضایی رباتیک با قابلیت بازیابی و استفادهٔ مجدد ساخت شرکت بوئینگ است که می‌تواند سال‌ها در مدار زمین بماند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هواپیمای فضایی چین «۶ شیء مرموز» را در مدار زمین قرار داد

چین در آرزوی سلطه در حوزه آموزش؛ شی: باید دانشگاه‌هایی در سطح جهانی ایجاد کنیم

فضانورد اماراتی برای اولین پیاده روی فضایی اعراب در تاریخ از ایستگاه بین‌المللی خارج شد