سوئیس به‌دنبال تغییر قوانین فرزندخواندگی‌ پس از انتشار گزارش‌هایی از ورود «غیرقانونی» هزاران کودک

عکس تزئینی
عکس تزئینی Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت سوئیس روز جمعه تایید کرد که احتمالا هزاران کودک بطور غیرقانونی در خارج از این کشور به فرزندخواندگی گرفته شده و بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ میلادی به سوئیس آورده شده‌اند. این یافته‌ها باعث شد تا شورای فدرال سوئیس درصدد بازنگری در قوانین خود در موضوع فرزندخواندگی بین‌المللی برآید.

آگهی

دولت در حالی سرانجام بطور رسمی این موضوع را تایید کرد که به‌تازگی نتایج گزارشی که از سوی دانشگاه «علوم کاربردی زوریخ» در همین رابطه تهیه شده بود، منتشر شد.

گزارش دیگری نیز پیش از این در سال ۲۰۲۰ میلادی پس از شنیدن اظهارات تکان‌دهنده و ادای شهادت افرادی که بطور غیرقانونی از سریلانکا به فرزندخواندگی گرفته شده بودند، تهیه شده بود. آن گزارش نیز از عدم واکنش به موقع مقامات آنهم با وجود «نشانه‌های اولیه و واضح» از بی‌نظمی‌ها در فرزندخواندگی حکایت داشت.

تحقیق گسترده اخیر که از سوی دانشگاه «علوم کاربردی زوریخ» انجام شد، بر پرونده‌های فرزندخواندگی از ۱۰ کشور دیگر مانند بنگلادش، برزیل، شیلی، کلمبیا، گواتمالا، هند، لبنان، پرو، رومانی و کره جنوبی تمرکز داشت.

پژوهشگران در این مطالعه دریافتند که در دوره مورد بررسی، در مجموع ۸ هزار مجوز برای ورود کودکانی از مبدأ این کشورها به سوئیس صادر شده است که از این تعداد ۲۷۹۹ کودک اهل هند، ۲۱۲۲ کودک اهل کلمبیا، ۱۲۲۲ کودک اهل برزیل و ۱۰۶۵ کودک اهل کره جنوبی بودند.

شورای فدرال سوئیس (که در رأس ساختار قدرت در سوئیس است) با اتکا به نتایج این تحقیق اعلام کرد که اگرچه با اتکا به این اسناد، نمی‌توان اطلاعات زیادی از تعداد دقیق افرادی که به روش‌های غیرقانونی به فرزندخواندگی گرفته شدند به دست آورد، اما صدور این تعداد مجوز برای ورود این کودکان به سوئیس «نشان می‌دهد که روند ورود چندین هزار کودکی که در طول دوره مورد بررسی به فرزندخواندگی گرفته شده‌اند، احتمالا تحت تأثیر بی‌نظمی‌هایی قرار گرفته است».

دولت سوئیس نیز در بیانیه روز جمعه خود اعلام کرد که «نشانه‌هایی از وجود اقدامات غیرقانونی، قاچاق کودکان، جعل اسناد و مواردی از مفقودی اظهارنامه‌های کشور مبدا» دیده شده است.

در بیانیه همچنین آمده است که دولت سوئیس «وجود بی‌نظمی در فرزندخواندگی‌های بین‌المللی را تصدیق می‌کند و از اینکه مقامات به اندازه کافی مسئولیت خود را در قبال کودکان و خانواده‌های آن‌ها انجام نداده‌اند متاسف است.»

تصمیم جدید سوئیس برای فرزندخواندگی بین‌المللی

شورای فدرال سوئیس اعلام کرد که این اشتباهات، بر زندگی افرادی که در آن زمان به فرزندخواندگی گرفته شدند نیز تاثیر گذاشته و اکنون بر عهده ۲۶ کانتون‌ سوئیس است که از این افراد برای جستجوی ریشه‌هایشان حمایت کنند.

شورای فدرال سوئیس اعلام کرد که می‌خواهد از چنین بی‌نظمی‌هایی در آینده جلوگیری کند. بر همین اساس علاوه بر گام برداشتن برای اصلاح قانون، گروهی از کارشناسان را مامور کرده است تا دو سناریوی احتمالی را در مورد فرزندخواندگی بین‌المللی بررسی کنند.

اولین سناریو، شامل محدود کردن همکاری با کشورهایی است که به حداقل تضمین‌ها هم احترام نمی‌گذارند؛ و دومین راه حل «ممنوعیت کامل» فرزندخواندگی‌های بین‌المللی است.

بر اساس گزارش اخیر، در سال‌های اخیر سالانه حدود ۵۰ کودک در خارج از سوئیس به فرزندخواندگی پذیرفته شده‌اند.

شورای فدرال به کارشناسان مربوطه دستور داده است تا «توضیحات دقیق» خود را تا پایان سال ۲۰۲۴ به آن‌ها ارائه کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صندوق نجات کودکان: در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۰ میلیون کودک در جهان آواره شدند

ایلان ماسک خواستار فرزند‌آوری بیشتر شهروندان در کشورهای توسعه‌یافته شد

زنان سوئیسی برنده پرونده مهم تغییرات آب و هوایی در دادگاه حقوق بشر اروپا شدند