تلاش برای ترمیم روابط؛ رهبران اروپایی پس از ۴ سال در پکن با رئيس جمهوری چین دیدار کردند

دیدار رهبران چین و اتحادیه اروپا در پکن
دیدار رهبران چین و اتحادیه اروپا در پکن Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبران اروپایی روز پنجشنبه در پکن با رئیس جمهوری چین، شی جین پینگ، دیدار کردند تا در مورد اختلافات بین اتحادیه و بزرگترین شریک اقتصادی خود بر سر همه چیز از تجارت گرفته تا جنگ در اوکراین گفتگو کنند.

آگهی

شارل میشل، رئيس شورای اروپا و همچنین اورزولا فن در لاین، رئيس کمیسیون اروپا در سفری مشترک به چین رفته‌اند تا با شی جین پینگ در خصوص مسائل مختلف و مورد علاقه طرفین گفتگو کنند. بر اساس گزارش شبکه دولتی چین در این دیدار آقای شی از اتحادیه اروپا خواسته تا با پکن برای ایجاد ثبات جهانی، تقویت اعتماد سیاسی و همچنین حذف انواع مداخلات در روابط دوجانبه همکاری کند. 

چین و اتحادیه اروپا در سال جاری تعامل دیپلماتیک خود را در تلاش برای بهبودی پس از همه گیری کووید ۱۹ و ترمیم روابط آسیب دیده افزایش داده و تعدادی از کمیسران اروپایی برای از سرگیری گفت وگوهای سطح بالا از پکن بازدید کردند.

همچنین خبرگزاری فرانسه گزارش داده که در این دیدار خانم فن در لاین خواستار رسیدگی به عدم تعادل و توازن در روابط تجاری میان اتحادیه اروپا و چین شده است. رئيس کمیسیون اروپا در نخستین نشست رو در روی رهبران اروپایی با رهبر چین که پس از بیش از چهار سال انجام می‌شد همچنین خطاب به شی جین پینگ گفت: «چین مهمترین شریک تجاری اتحادیه اروپا است اما به وضوح عدم توازن‌ها و همچنین تفاوت‌هایی در این زمینه وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود.» 

این رهبر اروپایی همچنین تاکید کرد که اتحادیه خواهان «روابط دوجانبه باثبات و سودمند» با چین است. 

خانم فن در لاین این هفته هشدار داده بود که اتحادیه اروپا این عدم توازن تجاری به طور نامحدود را تحمل نخواهد کرد. او به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «ما ابزارهایی برای محافظت از بازار خود داریم.» 

پکن روز چهارشنبه به این اظهارات رهبر اروپایی واکنش نشان داده و گفته بود که تلاش‌های اتحادیه برای محدود کردن صادرات فناوری حساس به چین و در عین حال سخن گفتن از تعادل در بازار تجاری بی‌معنا است. 

همچنین شارل میشل، رئيس شورای اروپا در این دیدار با اشاره به اهمیت روابط دو طرف تاکید کرد در شرایطی که عدم تعادل تجاری در روابط دو طرف در حال گسترش است، بروکسل خواهان رابطه‌ای با ثبات و سودآور متقابل با چین است. 

آقای میشل همچنین در این دیدار گفت: «به صورت طبیعی ما امروز ارزش‌های اروپایی خود از جمله حقوق بشر و دموکراسی را ترویج می‌کنیم.» 

اتحادیه اروپا پیشتر گفته بود امیدوار است دیدارهای روز پنجشنبه بین رهبران اتحادیه اروپا و مقامات ارشد پکن فرصتی برای بحث در زمینه‌های مورد علاقه مشترک مانند تغییرات آب و هوا و موضوعات سلامت فراهم کند.

اما آنها همچنین تاکید کرده بودند که به موضوعات حساس‌تری از قبیل حقوق بشر و ادامه روابط پکن با روسیه نیز خواهند پرداخت. 

گفتگوها در سایه بی‌اعتمادی

اما در آستانه اجلاس، اخباری مبنی بر خروج ایتالیا از طرح زیرساختی گسترده کمربند و جاده چین منتشر شد.

نخست‌وزیر ایتالیا جورجا ملونی مدت‌هاست که با مشارکت ایتالیا در طرحی که بسیاری آن را تلاشی از سوی پکن برای خرید نفوذ سیاسی می‌دانند مخالف بوده است. طرحی که با مخالفت و فشار آمریکا برای خروج رم از آن هم همراه بوده است. دولت ملونی می‌گوید منافع ایتالیا در این طرح محدود بوده و به همین دلیل تصمیم گرفته از آن خارج شود. 

قرار است در این نشست نبرد بین اسرائيل و حماس و البته جنگ روسیه و اوکراین نیز مورد بحث و گفتگو قرار گیرد. چین که تهاجم فوریه ۲۰۲۲ مسکو به اوکراین را محکوم نکرده، در ماه اکتبر از ولادیمیر پوتین رهبر روسیه در پکن استقبال کرد و رئیس جمهور چین از آنچه «دوستی عمیق میان پکن و مسکو» خواند تقدیر کرد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در عین حال پکن گفته که این نشست می‌تواند نقش مهمی در حل مسائل گذشته و آغاز ساخت آینده دو طرف ایفا کند. وانگ ونبین یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه این کشور در این خصوص گفت: «چین و اروپا شریک هستند نه رقیب؛ منافع مشترک آنها بسیار بیشتر از اختلافاتشان است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فن در لاین: آینده روابط چین و اتحادیه اروپا به رویکرد پکن در قبال جنگ روسیه در اوکراین گره خورد

سرمایه‌گذاری‌های دوجانبۀ چین و اتحادیه اروپا در واکنش به سیاست‌های آمریکا

رئیس‌جمهور چین در دیدار با وزیر خارجه آمریکا: دو کشور باید شریک یکدیگر باشند نه رقیب هم