گرایش جوانان ایرانی به خالکوبی؛ تاتوکاران با همه محدودیت‌ها به کار خود ادامه می‌دهند

خالکوبی در ایران
خالکوبی در ایران Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش‌ها از ایران حاکی از آن است که «خالکوبی» یا «تاتو» به ویژه در کلانشهرها در میان دختران و پسران جوان رواج یافته و در حال تبدیل شدن به نوعی خرده فرهنگ است.

آگهی

خالکوبی در ایران به شغلی پردرآمد برای تاتوکاران تبدیل شده است، شغلی که غیرقانونی است اما در برخی از مراکز زیبایی و خانه‌های شخصی در شهرهای بزرگ پیدا می‌شود.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره چگونگی فعالیت یک تاتوکار در تهران که خود را «شان» معرفی می‌کند از خواسته‌های او نوشت. شان در آپارتمانی در شمال تهران با «افتخار» نقوش خالکوبی‌های هنرجویانش را به نمایش گذاشته است.

این مرد ۳۴ ساله، ۸ ماه پیش که استودیوی خود را افتتاح می‌کرد، آرزو داشت هنر خالکوبی را که در طول سال‌ها در ایران به شکل زیرزمینی رشد کرده بود رواج دهد.

شان در استودیوی خود به خبرگزاری فرانسه گفت: «همه تاتوکاران در ایران معمولا در خانه‌هایشان کار می‌کنند.»

این تاتوکار ایرانی در ادامه گفت که او با افتتاح این مرکز در سال جاری و تبدیل آن به یک آموزشگاه، ریسک بزرگی کرده است.

در حالی که تاتو یا خالکوبی به صورت رسمی در ایران ممنوع نشده است اما محافظه‌کاران همچنان این عمل را با «بی‌اخلاقی، بزهکاری و غرب‌زدگی» مرتبط می‌دانند.

با وجود این، در سال‌های گذشته تاتو در ایران محبوبیت پیدا کرده است، به گونه‌ای که بسیاری از جوانان تاتوهای خود را با افتخار به نمایش می‌گذارند.

شان با مشاهده روند رو به رشد تمایل برای تاتو، استودیوهای دیگری را در جنوب شرقی شهر کرمان و جزیره تفریحی کیش افتتاح کرده است.

او اکنون بیش از ۳۰ هنرجو دارد که مشتاق یادگیری این هنر هستند که از آن به عنوان «هنر بی‌انتها» یاد می‌کند.

شان که ۱۷ سال است تاتوکاری انجام می‌دهد، گفت که در این روزها از همه اقشار و طبقات در ایران تاتو می‌کنند.

او در ادامه گفت که در گذشته، مردم ایران طرحی کوچک و ساده می‌خواستند که هیچ فردی نتواند آن را ببیند اما اینک اینگونه نیست.

نمادهای شیطانی و مستهجن

در سال‌های گذشته برخی از روحانیون در ایران اعلام کرده‌اند که خالکوبی از نظر شرعی حرام نیست.

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر علی خامنه‌ای، رهبر ایران هم اعلام کرده است که او تاتو را به شرط «عدم ترویج فرهنگ غیر اسلامی» ممنوع نمی‌داند.

با وجود استقبال روزافزون جوانان ایرانی برای تاتو اما هنوز عده‌ای در این کشور هستند که ناخشنودی خود را از این عمل اعلام می‌کنند.

در سپتامبر سال گذشته، فدراسیون والیبال ایران اعلام کرد که بازیکنان باید هرگونه خالکوبی خود را بپوشانند.

در سال‌های گذشته، چند فوتبالیست مطرح ایرانی به دلیل نمایش تاتو به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال احضار شده‌اند.

در سال ۲۰۱۹ یکی از فرماندهان پلیس تهران گفت که «خالکوبی‌های مشهود و نامتعارف» افراد ممکن است آن‌ها را ملزم به انجام «معاینه روانی» پیش از دریافت گواهینامه رانندگی کند.

بازداشت برخی از تاتوکاران ایرانی در سال‌های گذشته نتوانسته است به مانعی بر سر راه این شغل تبدیل شود. یکی از مسئولان قضایی ایران هفت سال پیش از دستگیری اعضای یک باند «خالکوبی و تتوی نمادهای شیطانی و مستهجن روی بدن پسران و دختران» خبر داد.

آگهی

بنیامین، یک کافه دار ۲۷ ساله به خبرگزاری فرانسه گفت که برخی از مردم اغلب او را به دلیل خالکوبی‌هایی که روی بدنش نقش بسته است، به عنوان یک تبهکار تصور می‌کنند.

شان هم با بیان اینکه از برداشت‌های اجتماعی و فرهنگی محافظه‌کارانه در ایران آگاه است، تأکید کرد که تاتوکاران زن برای زنان خالکوبی می‌کنند و تاتوکاران مرد هم برای مردان خالکوبی می‌کنند.

«زن، زندگی، آزادی»

در تهران، بسیاری از استودیوهای خالکوبی طرح‌هایی با شعار «زن، زندگی، آزادی» را روی بدن متقاضیان نقش می‌بندند. شعار «زن، زندگی، آزادی»، شعار محوری اعتراض‌های سال ۱۴۰۱ بود.

برخی از افرادی که به تاتو علاقه دارند، آن را نوعی ابزار برای ابراز وجود می‌دانند. سحر، یک پرستار ۲۶ ساله که روی بازوی خود، جمله‌ای به زبان عربی را تاتو کرده است، می‌گوید: «من خیلی خالکوبی را دوست دارم و می‌خواستم افکارم را اینطور بیان کنم.»

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

آگهی

اما او در ادامه تصریح می‌کند که داشتن تاتو روی بدن افراد می‌تواند برای آن‌ها مشکلاتی ایجاد کند، به‌خصوص که اگر این افراد بخواهند در مراکز دولتی به مشغول به کار شوند.

هنرجوی ۲۴ ساله استودیوی خالکوبی با تأکید بر عزم خود برای یادگیری این حرفه، مدعی شد که ایرانیان در حال حاضر از آن‌ها حمایت بیشتری می‌کنند.

او امیدوار است که به عنوان یک زن تاتوکار بتواند در آینده بدون محدودیت کار کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موزه رامبرانت؛ عاشقان هنر شاهکارهای نقاشی را بر پوست خود خالکوبی می‌کنند

برگزاری نمایشگاه خالکوبی در لندن با حضور ۳۶۰ هنرمند خالکوب

چین، خالکوبی را برای بازیکنان تیم ملی فوتبال ممنوع کرد