دردسرهای راست‌افراطی هلند برای تشکیل دولت ائتلافی؛ راست‌‌ میانه حضور در کابینه خیرت ویلدرس را رد کرد

دیلان یشیلگوز، رهبر حزب «وی‌وی‌دی» هلند
دیلان یشیلگوز، رهبر حزب «وی‌وی‌دی» هلند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حزب راست میانه «وی‌وی‌دی» هلند، بزرگ‌ترین حزب در دولت پیشین این کشور، ائتلاف با «خیرت ویلدرس»، نامزد پیروز در انتخابات پارلمانی هلند را برای تشکیل کابینه رد کرد.

آگهی

دیلان یشیلگوز، رهبر حزب «وی‌وی‌دی» گفت که حزب او پس از آنکه ۱۰ کرسی را در پارلمان این کشور از دست داد، نیازمند یک نقش متفاوت است.

خانم یشیلگوز این تصمیم را در حالی اعلام کرده است که رهبران جریان‌ها و احزاب سیاسی هلند روز جمعه برای بررسی گام بعدی خود در تشکیل یک ائتلاف جدید دیدار کردند.

حزب «وی‌وی‌دی» در حال حاضر با در اختیار داشتن ۲۴ کرسی پارلمان در جایگاه سوم قرار گرفت. بنابراین حزب «وی‌وی‌دی» با در اختیار داشتن این تعداد کرسی در عمل می‌توانست نقش موثری در تشکیل دولت ائتلافی ایجاد کند.

در حال حاضر، حزب آزادی به رهبری آقای ویلدرس یک نفر را مامور کرده است تا در مورد شرکای بالقوه برای تشکیل دولت ائتلافی بررسی کند.

سناتور گوم فن استرین قرار است نخستین گفتگوهای خود را با احزاب بالقوه برای تشکیل دولت ائتلافی برگزار کند. این فرآیند ممکن است چندین ماه وقت ببرد.

حزب راست افراطی «پی‌وی‌وی» با رهبری آقای ویلدرس روز سه‌شنبه توانست در انتخابات پارلمانی هلند ۳۷ کرسی در این نهاد را از آن خود کند. به این ترتیب سهم این حزب در پارلمان هلند که ۱۵۰ کرسی دارد نسبت به گذشته، بیش از دو برابر شد.

پیروزی حزب راست افراطی باعث فشار بر احزاب میانه و راست میانه برای کمک به دولتی تحت سرپرستی آقای ویلدرس شده است.

آقای ویلدرس بدون کمک لیبرال‌ها برای ایجاد ائتلاف و رسیدن به اکثریت با مشکل مواجه خواهد شد. او برای کسب اکثریت به ۷۶ کرسی پارلمان هلند نیاز دارد.

خانم یشیلگوز پس از نشست رهبران احزاب هلند که در پارلمان این کشور برگزار شد، اعلام کرد که در دولت بعدی شرکت نخواهد کرد چون رای دهندگان «سیگنال واضحی» فرستاده‌اند.

او با بیان اینکه برندگان این انتخابات احزاب «پی‌وی‌وی» و «ان‌اس‌سی» هستند، گفت: «ما از یک کابینه راست میانه حمایت می‌کنیم و سد راه آن نخواهیم شد.»

خانم یشیلگوز تاکید کرد که حزب او آماده است به عنوان یک «شریک غیرمستقیم»، نقشی سازنده در حمایت از دولت اقلیت در پارلمان هلند ایفا کند.

آقای ویلدرس در پی اعلام نظر خانم یشیلگوز گفت که او از تصمیم حزب «وی‌وی‌دی» «بسیار ناامید» شده است.

او با بیان اینکه «حزب وی‌وی‌دی بدون یک دقیقه مشارکت در فرآیند مذاکرات تصمیم گرفته است»، گفت که به نظر او این چیزی نیست که رأی‌دهندگان وی‌وی‌دی می‌خواهند.

آقای ویلدرس اعتراف کرد که تشکیل کابینه ائتلافی او ممکن است ماه‌ها وقت ببرد و خانم یشیلگوز کار را برایش آسان‌تر نکرده است.

در حال حاضر تنها شرکای بالقوه آقای ویلدرس، حزب جدید میانه‌گرای «پیمان نو اجتماعی» و حزب راست میانه «جنبش شهروندان مزرعه‌دار بی‌بی‌بی» هستند.

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

حزب «پیمان نو اجتماعی» در ماه اوت توسط پیتر اومتزیگت، نماینده افشاگر پارلمان هلند تشکیل شده است و حزب «جنبش شهروندان مزرعه‌دار بی‌بی‌بی» هم در سنا پایگاهی قوی دارد. بنابراین آقای ویلدرس به شدت به حمایت این دو حزب نیازمند است.

آقای اومتزیگت که حزبش در پی انتخابات اخیر ۲۰ کرسی پارلمان هلند را از آن خود کرد، گفت که تصمیم خانم یشیلگوز در این مقطع، «عجیب» بود و کل فرآیند را «پیچیده‌تر» کرد.

آگهی

اگر تلاش‌های ویلدرس برای ایجاد ائتلاف شکست بخورد، احزاب دیگر می‌توانند بدون او ائتلافی میانه‌روتر تشکیل دهند. در صورت عدم دستیابی به توافق برای ائتلاف، گزینه نهایی برگزاری انتخابات جدید در هلند خواهد بود.

پیشتر فرانس تیمرمانز، رهبر ائتلافی از چپگرایان و حزب سبز که با ۲۵ کرسی در پارلمان هلند در جایگاه دوم قرار گرفته است، گفته بود که او با «حزب آزادی» وارد ائتلاف نخواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خیرت ویلدرس هلندی: مراکشی ها تفاله هستند البته نه همه آنها

خیرت ویلدرس: لازم شد مواضع را تعدیل می‌کنم و نخست وزیر هلند زیبا می‌شوم

سقوط دولت ائتلافی هلند: پس از استعفای مارک روته چه روی خواهد داد؟