۵۰ گروگانی که احتمالا حماس بعد از آتش‌بس آزاد خواهد کرد چه کسانی هستند؟

نصب چشم بر روی صندلی‌های خالی نماد مفقودشده‌ها و گروگان گرفته شده‌های اسرائیلی توسط حماس
نصب چشم بر روی صندلی‌های خالی نماد مفقودشده‌ها و گروگان گرفته شده‌های اسرائیلی توسط حماس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از اعلام خبر اینکه حماس در غزه دست کم ۵۰ گروگان را به عنوان بخشی از توافق با اسرائیل آزاد خواهد کرد، بررسی بیشتر روی گروگان‌ها هم صورت گرفته است. طبق گزارش‌ها از نوزادان چند ماهه تا افراد بالای ۸۰ سال در میان گروگان‌ها قرار دارند.

آگهی

براساس مصاحبه با بستگان و گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی، خبرگزاری فرانسه هویت ۲۱۰ نفر از حدود ۲۴۰ نفری که از ۷ اکتبر در جریان حملات حماس به جنوب اسرائیل ربوده شده بودند را تایید کرده است. 

این گروگا‌ن‌ها که در ازای آتش‌بس چهار روزه و آزادی اسرای فلسطینی قرار است به اسرائیل بازگردند، شامل زنان و کودکان و اسرائیلی‌ها و خارجی‌ها می‌شوند. 

آمریکا گفته که سه آمریکایی از جمله «ابیگل مور ایدان» سه ساله، جز اولین گروگان‌هایی خواهند بود که روز پنجشنبه آزاد می‌شوند. میِر حبیب، نماینده مجلس فرانسه هم به یک کانال رادیویی یهودی گفت که «یک یا دو» گروگان فرانسوی هم قرار است آزاد شوند. 

راهپیمایی خانواده‌ها و حامیان ۲۴۰ نفر گروگان گرفته شده اسرائیلی توسط حماس
راهپیمایی خانواده‌ها و حامیان ۲۴۰ نفر گروگان گرفته شده اسرائیلی توسط حماسAP photo

چهار زن گروگان گرفته شده قبلا توسط حماس آزاد شده‌اند و یک سرباز زن هم توسط نیروهای اسرائیلی نجات یافته است. در عین حال، جسد دو گروگان دیگر، «نوعا مارسیانو» سرباز ۱۹ ساله و یهودیت وایس، پرستار سابق ۶۵ ساله هم در نزدیکی بیمارستان شفا در غزه پیدا شده است. 

کودکان گروگان گرفته شده

حداقل ۳۵ نفر از گروگان‌ها کودک هستند که ۱۸ نفر از آنها در زمان حمله حماس در ۷ اکتبر، ۱۰ سال یا کمتر داشتند. 

یکی از جوان‌ترین گروگان‌ها، کفیر بیباس، پسری است که تنها ۹ ماه داشته است. نیروهای حماس او را به همراه برادر چهار ساله‌اش، آریل و والدینش یاردن و شیری از کیبوتص «نیر اوز» در نزدیکی مرز غزه ربوده بودند. 

در ویدئویی که روز حمله حماس گرفته شده، شیری فرزندان خود را به آغوش کشیده و افراد مسلح در اطراف او در تصویر دیده می‌شوند. 

راهپیمایی خانواده‌ها و حامیان ۲۴۰ نفر گروگان گرفته شده اسرائیلی توسط حماس
راهپیمایی خانواده‌ها و حامیان ۲۴۰ نفر گروگان گرفته شده اسرائیلی توسط حماسAP Photo

ایتان یاهالومی ۱۲ ساله یکی از سه کودک اسرائیلی-فرانسوی است که توسط حماس ربوده شده است. عموی او، «آری لوی» هفته گذشته در راهپیمایی تل‌آویو به بیت‌المقدس شرکت کرد تا برای آزادی گروگان‌ها بر دولت فشار آورد. او می‌گوید: «وقتی ایتان به خانه آمد، بهترین دوچرخه دنیا را برایش می‌خرم.»

هشتاد ساله‌ها و تمام اعضای خانواده

حداقل ۶۸ نفر از ربوده شدگان اسرائیلی به دست حماس زن هستند. یکی از آنها «یافا آدار» ۸۵ ساله است که در زمان حمله در کیبوتص نیر اوز در حال فیلمبرداری بود. 

حداقل ۸ نفر از گروگان‌ها بالای ۸۰ سال سن دارند. ۹ نفر از اعضای یک خانواده در کیبوتص نیر اوز ربوده شده‌اند. حداقل ۷۱ نفر از جمعیت ۴۰۰ نفری این کیبوتص گروگان گرفته شده‌اند که بالاترین عدد گروگان گرفته شده‌ها در میان این جوامع اسرائیلی است. 

شارون آلونی کانیو ۳۴ ساله، شوهرش دیوید ۳۳ ساله و دختران دو قلوی سه ساله آنها «اِما» و «یولی» همگی در حمله ۷ اکتبر حماس به گروگان گرفته شده‌اند. 

آریل، برادر دیوید و آرابل یهود، شریک زندگی آریل هم گروگان گرفته شده‌اند. حتی «دلو» برادر آرابل و دانیل، خواهر شارون و دختر ۵ ساله او هم در همین روز به گروگان گرفته شدند. 

حماس ۳۰ اکتبر ویدئویی از اسرایش منتشر کرد که در آن، دانیل ۴۴ ساله به همراه دو زن دیگر دیده می‌شدند. در این ویدئو، آلونی، یکی از زنان به گروگان گرفته شده از نتانیاهو خواست تا با فلسطینی‌ها بر سر مبادله زندانیان و اسرا به توافق برسد. 

گروگان‌های خارجی چه کسانی هستند؟

براساس آمار وزارت خارجه اسرائیل، به جز اسرائیلی‌ها، ۲۶ نفر از شهروندان کشورهای دیگر هم در میان گروگان‌های حماس هستند. بسیاری از آنها دو تابعیتی هستند. 

براساس آمار ارائه شده توسط دولت‌های مختلف، ۲۶ تایلندی به همراه ۲۱ آرژانتینی، ۱۸ آلمانی، ۱۰ آمریکایی، ۷ فرانسوی و ۷ روسی در میان گروگان‌ها هستند. 

اثبات زنده بودن گروگان‌ها

حماس دو ویدئو برای اثبات زنده بودن گروگان‌ها منتشر کرده است. در یکی از ویدئوها «میا شم» زن فرانسوی-اسرائیلی نشان داده شده است که درخواست کمک می‌کند.

جهاد اسلامی، یکی دیگر از گروه‌های شبه نظامی فلسطینی در غزه هم نهم نوامبر ویدئویی دیگر از گروگان‌ها منتشر کرد. در این ویدئو دو گروگان دیگر به نام‌های هانا کاتزیر، زنی ۷۰ ساله و یاگیل یاکوف ۱۳ ساله دیده می‌شوند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، بین ۱۵ تا ۳۰ نفر دیگر که عمدتا خارجی هستند همچنان مفقود شده‌اند. گفته می‌شود که آنها یا به اسارت گرفته شده‌اند یا در حمله ۷ اکتبر کشته شده‌ اما هنوز شناسایی نشده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در دیدار امیرعبداللهیان با رهبر حزب الله چه گذشت؟

اسرائیل: اجرای توافق آتش‌بس تا روز جمعه به تعویق افتاد

مدیر بیمارستان الشفا: در محاصره کامل اسرائیل هستیم؛ نتانیاهو از احتمال توافق بر سر گروگان‌ها خبر داد