اسرائیل در بزرگترین بیمارستان غزه چه پیدا کرد؛ آیا حماس در زیرزمین شفا مرکز فرماندهی و سلاح دارد؟

حمله اسرائيل به بیمارستان الشفا غزه
حمله اسرائيل به بیمارستان الشفا غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اسرائيل روز پنجشنبه برای دومین روز متوالی به بیمارستان الشفا در غزه حمله کرد. آنها ادعا کرده بودند که مرکز عملیات حماس در این بیمارستان قرار دارد.

آگهی

خبرگزاری الجزیره در گزارشی به این موضوع پرداخته و آنچه را که اسرائيلی‌ها در این بیمارستان پیدا کرده‌اند، مورد بررسی قرار داده‌ است. 

ارتش اسرائيل مدعی است در حمله خود به بیمارستان الشفا، سلاح، نارنجک و جلیقه نظامی پیدا کرده اما تاکنون اثری از حضور مرکز فرماندهی نظامی حماس در این مرکز درمانی نبوده است. 

روز چهارشنبه، سربازان اسرائیلی از ساعت ۲ بامداد به بزرگترین مرکز پزشکی غزه حمله کردند. اسرائیل مدت‌ها مدعی شده که حماس از این بیمارستان به عنوان مرکز فرماندهی استفاده می کند.

 ارتش اسرائیل گفته است که این حمله به آنها کمک کرده تا شواهدی برای تأیید ادعای خود پیدا کنند. اما بیاید بررسی کنیم اسرائيل تاکنون چه پیدا کرده و تا چه اندازه ادعای آنها صحیح بوده است. 

چه چیزی در بیمارستان پیدا شد؟

ارتش اسرائیل تصاویر ویدیویی از داخل یک ساختمان نامعلوم در مجتمع پزشکی منتشر کرد. در این ویدیو بر روی یک میز تجهیزات نظامی چون سلاح، نارنجک، لباس‌های حماس و جلیقه‌های ضد گلوله دیده می‌شود. 

علاوه بر این، ارتش اسرائيل مدعی است که مهمات دیگری و همچنین یک لپ تاپ هم در آنجا پیدا شده است. 

جاناتان کانریکوس، سخنگوی ارتش اسرائیل در این خصوص گفت: «این سلاح‌ها اصلا نباید داخل یک بیمارستان باشند. ضمن اینکه بدانید که اینها تنها نوک یک کوخ یخ هستند.» 

تونل‌ها و فرماندهی نظامی حماس چطور؟

در روزهای منتهی به حمله، اسرائیل اصرار داشت که حماس زیر بیمارستان الشفا تونل‌های زیرزمینی راه‌اندازی کرده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده هم حماس را به ارتکاب جنایات جنگی با قرار دادن مقر نظامی خود در زیر بیمارستان متهم کرده بود. 

با این حال، بیش از ۲۴ ساعت پس از شروع حمله اسرائیل، ارتش اسرائیل شواهدی از تونل‌های تحت کنترل حماس و یا یک مرکز فرماندهی نظامی در زیر بیمارستان نشان نداده است.

آیا ادعاهای اسرائيل، صحت داشته؟

مصطفی برغوتی، دبیر کل ابتکار ملی فلسطین می‌گوید آنچه اسرائیل در فیلم‌هایی که مدعی است از بیمارستان الشفا گرفته به راحتی ممکن است ساختگی باشد. به این معنا که خود ارتش اسرائيل آن اسلحه‌ها و مهمات را در آنجا قرار داده باشه و از آنها فیلم گرفته باشد. 

این قانونگذار کهنه کار فلسطینی به الجزیره می‌گوید: «آنها فقط یک کلاشنیکف و یک لپ‌تاپ را نشان دادند که می‌توانستند به راحتی در آنجا قرار دهند و ادعا کنند که در آنجا پیدا شده است».

ارتش اسرائیل در توییتر ابتدا ویدیویی از سخنگوی ارتش اسرائيل منتشر کرده بود که او بخش‌هایی از بیمارستان الشفا را نشان می‌داد. آن ویدیو بدون هیچ قطع شدن و یا ادیتی منتشر شده بود اما پس از مدت کوتاهی ارتش اسرائيل آن پست را حذف و ویدیو دیگری را منتشر کرد که اینبار تغییراتی در فیلم ایجاد شده بود. 

این مسئله باز هم بیشتر به تردیدها در خصوص ادعای اسرائيل دامن زد و کاربران در شبکه‌های اجتماعی پرسش‌هایی را در خصوص صحت اظهارات مقام‌های اسرائيلی مطرح کردند. 

حماس چگونه واکنش نشان داده است؟

حماس آخرین اظهارات ارتش اسرائیل را تکذیب و رد کرده است. عزت الرشق، یکی از اعضای ارشد حماس در قطر، به الجزیره می‌گوید: «نیروهای اشغالگر همچنان دروغ می گویند. آنها مقداری سلاح و ابزار در داخل بیمارستان قرار دادند و از آن فیلم گرفتند.» 

وی افزود: «حماس بارها خواستار تشکیل کمیته‌ای از سازمان ملل، سازمان بهداشت جهانی و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای راستی‌آزمایی ادعای اسرائیل درباره تونل‌های حماس در زیر بیمارستان‌های غزه شده است.» 

برغوتی هم در این خصوص می‌گوید: «اسرائیل به طور مداوم درخواست‌ها را برای تشکیل تیم مستقل و بین‌المللی برای بررسی وضعیت الشفا رد کرده است. اسرائیل این را نمی‌خواهد، زیرا آنها می‌دانند که دروغ می‌گویند.»

الان در الشفا چه می گذرد؟

هانی محمود، خبرنگار الجزیره از خان یونس در جنوب غزه گزارش داده که ارتش اسرائیل به حمله به الشفا با نیروهای مستقر در هر طرف بیمارستان ادامه می‌دهد.

ارتش اسرائیل ساختمان جراحی‌های تخصصی این مرکز پزشکی را تخریب کرده است. الجزیره گزارش داده که پارتیشن‌ها، دیوارهای بین اتاق‌ها و تمام تجهیزات پزشکی داخل ساختمان به طور کامل تخریب شده است.

آگهی

صدها بیمار، پزشک و پرستار و بیش از ۲ هزار نفر دیگر که در الشفا پناه گرفته‌اند هنوز در بیمارستان هستند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

برغوتی می‌گوید: «آنچه امروز می‌بینیم این است که این جنگ برای حمله به غیرنظامیان و حمله به بیمارستان‌ها و تخریب مراکز درمانی است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا هیچ کس جلودار اسرائیل نیست؟

صدور مجوز ورود محدود سوخت به غزه؛ «دو شبه‌نظامی طرفدار ایران در حمله اسرائیل به سوریه کشته شدند»

نتانیاهو: اسرائیل نمی‌تواند با پایان دادن به جنگ غزه شرط حماس برای آتش‌بس را بپذیرد