استرالیا به همه شهروندان یک کشور اقیانوسیه پناهندگی اقلیمی می‌دهد

نخست وزیران استرالیا و تووالو
نخست وزیران استرالیا و تووالو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دو جزیره از ۹ جزیره مرجانی تووالو تا حد زیادی زیر آب رفته‌اند و کارشناسان تخمین می‌زنند که این کشور کوچک تا ۸۰ سال آینده به طور کامل غیر قابل سکونت شود.

آگهی

کانبرا اعلام کرد که بر اساس توافقنامه‌ای با فونافوتی، به شهروندان تووالو، کشوری جزیره‌ای که به دلیل بالا آمدن آب‌ها تهدید می‌شود، اجازه «ویژه» برای سکونت و کار در استرالیا می‌دهد.

آنتونی آلبانیزی و کائوسا ناتانو، نخست وزیران استرالیا و تووالو در بیانیه مشترکی اعلام کردند: «ما معتقدیم که شهروندان تووالو شایسته انتخاب زندگی، تحصیل و کار در مکان دیگری هستند، زیرا تغییرات آب و هوایی در حال بدتر شدن است.»

این توافقنامه، در کنار اختصاص حقوق «ویژه‌» برای افرادی که به استرالیا وارد می‌شوند، کانبرا را متعهد می‌کند که در صورت تهدیدات محیطی و تغییرات اقلیمی به تووالو کمک کند.

در متن توافقنامه کانبرا و فونافوتی، بر بهره‌مندی «محترمانه» شهروندان تووالو از خدمات استرالیا تأکید شده است.

مجمع‌الجزایر کوچک تووالو با جمعیت ۱۱ هزار نفر از جمله مناطقی است که با بیشترین تهدیدات محیطی با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش سطح آب‌ها مواجه است.

دو جزیره از ۹ جزیره مرجانی تووالو تا حد زیادی زیر آب رفته‌اند و کارشناسان تخمین می‌زنند که این کشور کوچک تا ۸۰ سال آینده به طور کامل غیر قابل سکونت شود.

در ماه اکتبر، آقای ناتانو به خبرگزاری فرانسه گفته بود که در صورت عدم اتخاذ تدابیر لازم، این مجمع‌الجزایر در خطر «ناپدید شدن از روی سطح زمین» قرار دارد.

بر اساس متن این توافقنامه، شهروندان تووالو این امکان را خواهند داشت که «پیوندهای عمیق اجدادی» خود را حفظ کنند که آن‌ها را با سرزمین و دریای‌شان مرتبط می‌کند.

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

این توافقنامه را در صورت تصویب می‌توان یک پیروزی استراتژیک برای استرالیا دانست که قصد دارد نفوذ خود را در اقیانوس آرام در مقابل حضور روزافزون چین گسترش دهد.

در سال‌های گذشته، دو کشو جزیره‌ای «کیریباتی» و «سلیمان» در اقیانوس آرام به چین نزدیک شده‌اند اما تووالو با به رسمیت شناختن تایوان، با این امر همراه نشده است.

نخست وزیر تووالو گفت که این توافقنامه نشان‌دهنده «امید» و «گامی بزرگ به جلو» برای برقراری ثبات در منطقه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جهان در سال ۲۰۲۴ ممکن است شاهد کاهش سطح انتشار گازهای کربنی باشد

گرم‌ترین سال در کل تاریخ بشریت؛ سازمان ملل نسبت به در هم شکسته شدن اقلیم زمین هشدار داد

زنان بومی گویان با پهپادهای خود به مبارزان با تغییرات اقلیمی و کاشفان نفتی می‌پیوندند