مهاجران غیرقانونی رکورد هفده ساله ورود به جزایر قناری اسپانیا را شکستند

مهاجران غیرقانونی در جزیره ایه‌رو به تاریخ چهارم اکتبر ۲۰۲۳
مهاجران غیرقانونی در جزیره ایه‌رو به تاریخ چهارم اکتبر ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالیکه هنوز تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی تقریبا دو ماه دیگر باقی مانده است، اما تا همین حالا هم شمار مهاجران ورودی به جزایر قناری از زمان بحران مهاجرت در سال ۲۰۰۶ میلادی فراتر رفته است.

آگهی

مجمع الجزایر زیبای قناری در غرب قاره آفریقا از نظر تعداد ورود غیرقانونی مهاجران رکورد تازه‌ای به ثبت رساند، بطوریکه در سال جاری میلادی بیش از ۳۲ هزار مهاجر، خطرات این سفر دریایی سخت را به جان خریدند.

 تا پیش از این، رکود بیشترین تعداد مهاجران ورودی به این جزایر اسپانیایی برابر با ۳۱ هزار و ۶۷۸ مهاجر بود که در سال ۲۰۰۶ به ثبت رسید.

مهاجران از کدام کشورها هستند؟

جزایر قناری که در نزدیکی قاره آفریقا واقع شده‌اند، ده‌ها سال است که به عنوان پلی برای رسیدن به اروپا مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اگرچه اکثر مسافران از سنگال هستند، اما قایق‌هایی از گامبیا، موریتانی، مراکش و منطقه مورد مناقشه صحرای غربی نیز به این جزایر سراریز می‌شوند.

بر اساس آمار منتشر شده توسط وزارت کشور اسپانیا، دست‌کم ۳۲ هزار و ۲۹ نفر از ماه ژانویه تا ماه نوامبر سال جاری در این جزایر پیاده شده‌اند.

قاچاقچیان انسان در سنگال، جوانانی را که به دنبال فرصت‌های بهتر در اروپا هستند را در قایق‌های ماهیگیری قدیمی خود به این مجمع الجزایر می‌رسانند. 

دور زدن مسیر مستقیم برای در امان ماندن از کنترل‌های مرزی

مهاجران با قایق‌های قدیمی ماهیگیری ۱۶۰۰ کیلومتر را دریا تا جزایر قناری طی می‌کنند
مهاجران با قایق‌های قدیمی ماهیگیری ۱۶۰۰ کیلومتر را دریا تا جزایر قناری طی می‌کنندآسوشیتدپرس

سفر ۱۶۰۰ کیلومتری از سنگال به جزایر قناری معمولا با یک هفته دریانوردی دشوار و دست و پنجه نرم کردن با وزش باد همراه است. بسیاری از قایق‌های حامل مهاجران در اقیانوس اطلس غرق می‌شوند یا ناپدید می‌شوند.

برای جلوگیری از کنترل مرزی در امتداد ساحل، قاچاقچیان سفرهای طولانی‌تری را انجام می‌دهند. آن‌ها ابتدا در جهت غرب به اقیانوس اطلس می‌روند و سپس به سمت شمال به سمت قناری ها ادامه مسیر می‌دهند؛ مسیری که بسیاری از این قایق‌ها را در نهایت به کوچک‌ترین، غربی‌ترین و جنوبی‌ترین جزیره از جزایر قناری یعنی جزیره «اِل ایه‌رو» (به اسپانیایی: El Hierro‎) می‌رساند.

از اوضاع آشفته در سنگال تا کنترل‌های مضاعف در مسیرهای سنتی

سنگال که روزگاری همچون چراغی برای ثبات دموکراتیک در منطقه بود، اوایل سال جاری میلادی درگیر خشونت‌ و ناآرامی‌های سیاسی-اجتماعی شد.

صف‌آرای دولت آقای «مکی سال» علیه حزب اپوزیسیون به رهبری «عثمان سونکو» که در میان رای‌دهندگان جوان دارای محبوبیت زیادی بود، سبب منحل شدن این حزب گردید. این بحران سیاسی، توام با کمبود اشتغال، افزایش قیمت مواد خوراکی و کاهش ماهیگیری باعث شده تا هزاران نفر کشور سنگال را ترک کنند.

بیش از پانصد کشته در کمتر از یک سال؛ جلوی ۷ هزار نفر دیگر گرفته شده است

قایق مهاجران در حال پهلو گرفتن در جزایر قناری به تاریخ چهارم نوامبر ۲۰۲۳
قایق مهاجران در حال پهلو گرفتن در جزایر قناری به تاریخ چهارم نوامبر ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

«فرناندو گرانده مارلاسکا»، وزیر کشور اسپانیا که با این رکورد تازه در تعداد ورودی‌ها مواجه شده است، هفته گذشته به داکار، پایتخت سنگال سفر کرد تا دولت این کشور را تحت فشار قرار دهد تا اقدامات بیشتری برای جلوگیری از خروج قایق‌ها انجام دهد.

آقای «گرانده مارلاسکا» از «صدیقی کابا»، همتای سنگالی خود خواست تا «سریع تر عمل کند» و از مرگ و میرهای بیشتر جلوگیری کند. طبق آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت تاکنون دست‌کم ۵۱۲ نفر در این مسیر جان خود را از دست داده‌اند.

اسپانیا برای نظارت بر ساحل و سرکوب شبکه‌های قاچاق، نزدیک به ۴۰ افسر پلیس و گارد شهری، چهار قایق، یک بالگرد و یک هواپیما در سنگال مستقر کرده است. مادرید اعلام کرده است که این اقدام که با همکاری مقامات محلی سنگال صورت گرفته است، از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون منجر به مقابله با بیش از ۷ هزار مهاجر خروجی از سنگال شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اسپانیا در جریان بحران مهاجران در سال ۲۰۰۶ با ۱۰ کشور آفریقایی موافقت‌نامه‌هایی را برای عودت مهاجران و جلوگیری از خروج قایق‌های جدید امضا کرد.

پس از آن، ورود به جزایر قناری کاهش یافت و تا حد زیادی اوضاع تحت کنترل بود، تا اینکه در سال ۲۰۲۰ همزمان با اعمال نظارت‌های بیشتر در مسیر سنتی دریای مدیترانه، اقبال به مهاجرت در مسیر جزایر قناری دوباره افزایش یافت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محدودیت‌های جدید دولت آلمان در قبال پناهجویان؛ آیا «فرهنگ استقبال» مرکل به تاریخ می‌پیوندد؟

کمک یک اسپانیایی به مهاجرانی که با تهدید اسلحه مجبور به ترک قایق در میان امواج دریا شده بودند

اسلواکی توافق مهاجرتی اتحادیه اروپا را اجرایی نمی‌کند