عرب‌های آمریکایی بایدن را تهدید کردند: یا آتش‌بس فوری در غزه یا دیگر به تو رای نمی‌دهیم

جو بایدن
جو بایدن Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسلمانان آمریکایی و برخی از فعالان حزب دموکرات می‌گویند که برای بسیج میلیون‌ها رای‌دهنده مسلمان تلاش خواهند کرد تا از کمک‌های مالی و رای‌گیری برای انتخاب مجدد جو بایدن در سال ۲۰۲۴ جلوگیری کنند، مگر اینکه او گام‌های فوری برای تضمین آتش‌بس در غزه بردارد.

آگهی

شورای ملی دموکرات مسلمان، که شامل رهبران حزب دموکرات از ایالت‌های پر مناقشه در انتخابات‌ها، مانند میشیگان، اوهایو و پنسیلوانیا است، از بایدن خواست تا از نفوذ خود در اسرائیل برای میانجی‌گری آتش‌بس استفاده کند. 

رهبران مسلمان در نامه‌ای سرگشاده با عنوان «اولتیماتوم آتش بس ۲۰۲۳» متعهد شدند رای دهندگان مسلمان را بسیج کنند تا «از تأیید، حمایت یا رأی دادن به هر نامزدی که از حمله اسرائیل علیه مردم فلسطین حمایت می‌کند، خودداری کنند».

بر اساس این گزارش در نامه مذکور خطاب به بایدن آمده است: «حمایت بی‌قید و شرط دولت شما، شامل بودجه و تسلیحات، نقش مهمی در تداوم خشونتی که باعث تلفات غیرنظامیان می‌شود، ایفا کرده و اعتماد رای‌دهندگانی را که قبلاً به شما ایمان داشتند، از بین برده است».

کیت الیسون، نماینده سابق ایالات متحده، دادستان کل مینه سوتا و اولین مسلمان منتخب کنگره، و آندره کارسون عضو مجلس نمایندگان از ایندیانا، روسای مشترک و مؤسس این سازمان هستند.

این نامه جدیدترین نشانه خشم و ناامیدی فزاینده در جوامع عرب و مسلمان آمریکایی در مورد سیاست‌های بایدن در قبال حملات اسرائیل به نوار غزه پس از حمله ۷ اکتبر حماس است. حملاتی که تاکنون به کشته شدن بیش از ۸ هزار و ۳۰۰ نفر که عمده آنها هم غیرنظامی هستند منجر شده است. 

همچنین رشیده طالب، قانونگذار آمریکایی- فلسطینی از ایالت میشیگان، روز دوشنبه ویدئویی ۹۰ ثانیه‌ای را در توییتر منتشر کرد و در آن از حمایت بایدن از آنچه او «کمپین نسل‌کشی اسرائیل در فلسطین» خواند، انتقاد کرد و افزود: «روی رای ما در سال ۲۰۲۴ حساب نکنید.» 

مسلمانان آمریکایی در مینه سوتا، جایی که بایدن قصد دارد روز چهارشنبه به آنجا سفر کند، هفته گذشته اولتیماتوم آتش بس مشابهی را با ضرب الاجل ظهر سه شنبه صادر کردند. آنها گفتند که در روز چهارشنبه هنگام بازدید رئیس جمهور از ایالتشان، تظاهراتی را برنامه ریزی کرده اند.

در همین حال نظرسنجی موسسه اعراب آمریکایی (AAI) نشان می‌دهد که حمایت آمریکایی‌های عرب تبار از جو بایدن پس از واکنش وی به خشونت اخیر بین اسرائیل و حماس کاهش یافته است. همین نظرسنجی افزایش شدید گزارش‌های تبعیض علیه اعضای جامعه را نشان می دهد.

به گفته این نهاد، سیاست‌های بایدن در قبال مناقشه فلسطینی‌ها و اسرائيل باعث کاهش چشمگیر حمایت رای‌دهندگان عرب تبار از جو بایدن شده است. بر اساس آمارها حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار عرب تبار در آمریکا زندگی می‌کنند. 

به گزارش گاردین در تحلیل این نظرسنجی آمده است: «حمایت رای دهندگان عرب آمریکایی از بایدن از ۵۹ درصد در سال ۲۰۲۰ به شدت کاهش یافته و به کمتر از ۱۷ درصد رسیده است.»

شایان ذکر است، داده‌ها نشان می‌دهد که برای اولین بار در نظرسنجی ۲۶ ساله اموسسه اعراب آمریکایی،، اکثریت آمریکایی‌های عرب ادعا نمی‌کنند که حزب دموکرات به جمهوری‌خواه ترجیح می‌دهند. 

علاوه بر این، ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفتند که در سال ۲۰۲۴ به دونالد ترامپ رای می‌دهند که به نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۵ درصد افزایش یافته است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یک مقام کاخ سفید با اشاره به اینکه بایدن پنج شنبه گذشته میزبان تعدادی از رهبران مسلمان بوده، افزود که مقامات دولت همچنان با اعضای جامعه عرب و مسلمانی که نگران این وضعیت هستند دیدار می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران، حماس و اسرائیل محور سومین مناظره نامزدهای جمهوری‌خواه؛ نیکی هیلی: باید به ایران ضربه سختی زد

تشدید حملات اسرائیل به غزه؛ سفر تاریخی بایدن به خاورمیانه همزمان با حضور پوتین در چین

کاخ سفید: بایدن بریدن سر کودکان اسرائیلی توسط حماس را ندیده و به طور مستقل تایید نکرده است