روایت ارتش اسرائیل از «قتل عام» زنان و کودکان در کیبوتص‌ها توسط شبه‌نظامیان حماس

سربازان در کنار اجساد اسرائیلی‌هایی که روز سه‌شنبه توسط شبه‌نظامیان حماس در کیبوتص «کفار عزه» کشته شدند، ایستاده‌اند.
سربازان در کنار اجساد اسرائیلی‌هایی که روز سه‌شنبه توسط شبه‌نظامیان حماس در کیبوتص «کفار عزه» کشته شدند، ایستاده‌اند. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چند روز پس از حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل، اجساد ساکنان اسرائیلی و نیروهای فلسطینی در بیرون خانه‌های سوخته شده در کیبوتص اسرائیلی «کفار عزه» پیدا شدند. به نظر می‌رسد شدت جنگ و تعداد تلفات در روزهای آتی بیشتر خواهد شد.

آگهی

نیروهای دفاعی اسرائیل، یک تیم از سی‌ان‌ان و رویترز و دیگر رسانه‌های خارجی در حالی که خانه به خانه می‌گشتند، مرده‌ها را در کیسه‌های جسد جمع‌آوری کرده و در یک کامیون بار می‌زدند. 

ارتش اسرائیل می‌گوید که در میان کشته شدگان در «کفار عزه» کودکان، زنان و افراد مسن دیده شده‌اند. ارتش اسرائیل همچنین مدعی است که شبه‌نظامیان حماس در جریان حملات اخیر «قتل عام» کرده‌اند و زنان، کودکان، نوزادان و افراد مسن «به طرز وحشیانه‌ای به شیوه داعش قصابی شده‌اند». 

خبرنگار رویترز نیز از گهوارۀ له شده نوزادی در بیرون خانه‌ای که سوخته شده و اجساد پراکنده در خیابان‌ها و جمع آوری کیسه‌های بدن در یک زمین بسکتبال در فضای باز نوشته و اضافه می‌کند که «همه جا بوی مرگ می‌آید».

جزئیات حملات به مناطق مرزی، تازه در حال آشکار شدن است. کیبوتص اسرائیلی «کفار عزه» با حدود ۷۵۰ نفر جمعیت، یکی از چندین کیبوتص یا همان مناطق کوچک کشاورزی است که بیشترین آسیب را از حملات حماس در روز شنبه گذشته متحمل شده است.

ژنرال ایتای وروف، از ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه گفت زمانی که سربازان این کشور برای جمع‌آوری اجساد ساکنان کشته شدۀ این مناطق خانه به خانه رفتند، از آنچه به چشم دیدند بشدت تکان خورده‌اند.

او گفت: «این یک جنگ نیست، این یک میدان جنگ نیست. این یک قتل عام است.» به گفتۀ او «سر برخی از قربانیان قطع شده» و افزود: «من ۴۰ سال است که خدمت می‌کنم و هرگز چنین چیزی ندیده‌ام.»

حمله هوایی و زمینی غافلگیرانه حماس از غزه

اوایل روز شنبه هفتم اکتبر، شبه‌نظامیان حماس حملات راکتی شدیدی به جنوب اسرائیل داشتند و ارتش اسرائیل تا روز سه‌شنبه دهم اکتبر کنترل تمامی مناطق اطراف غزه را دوباره به دست گرفت.

کیبوتص‌ها به زمان تاسیس اسرائیل برمی‌گردند، زمانی که گروه‌های کوچکی از مردم، جوامعی را بر اساس ایده زندگی جمعی به وجود آوردند. به گفته آژانس «یهود برای اسرائیل» حدود ۱۲۵ هزار نفر در حدود ۲۵۰ کیبوتص در اسرائیل زندگی می‌کنند. برای بسیاری از آنها، این جوامع نماد زندگی خوب و ایمن است. 

در موج اول حملات حماس، تعدادی از کیبوتص‌ها و شهرک‌ها از جمله کفار عزه، بئری، اوفاغیم، سدروت، یاد مردخای، یتد، کیسوفیم و اوریم مورد هدف قرار گرفتند. 

شرکت‌کنندگان در یک جشنواره موسیقی که در صحرای خارج از بئری برگزار شده بود هم مورد حمله قرار گرفتند و برخی از افراد داخل جشنواره گروگان گرفته شدند. 

بر اساس گزارش رادیو و تلویزیون عمومی «کان» اسرائیل، از زمان آغاز درگیری‌ها حداقل هزار و ۲۰۰ نفر در اسرائیل کشته شده‌اند. در مقابل هم اسرائیل با حملات هوایی به غزه، به حملات حماس پاسخ داده است. 

به گفته وزارت بهداشت فلسطین، تعداد کشته شدگان غزه به ۹۰۰ نفر از جمله ۲۶۰ کودک، ۲۳۰ زن و ۴۵۰۰ زخمی رسیده است.

فلسطینی‌ها به دنبال مکان‌های امن‌ هستند

هواپیماهای جنگی اسرائیل روز سه‌شنبه نیز محله به محله نوار غزه را مورد حمله قرار دادند و ساختمان‌ها را به ویرانه تبدیل کردند. حالا مردم این منطقه به دنبال مکان‌های امن می‌گردند.

فلسطینی‌ها دختر جوانی را از زیر آوار یک ساختمان مسکونی ویران شده در پی حمله هوایی اسرائیل نجات دادند.
فلسطینی‌ها دختر جوانی را از زیر آوار یک ساختمان مسکونی ویران شده در پی حمله هوایی اسرائیل نجات دادند.AP Photo

به گزارش آسوشیتدپرس، گروه‌های بشردوستانه خواستار ایجاد کریدور برای ارسال کمک‌ها به غزه شدند و هشدار دادند که بیمارستان‌های مملو از مجروحان با کمبود تجهیزات مواجه هستند. 

اسرائیل ورود مواد غذایی، سوخت و دارو به غزه را متوقف کرده و تنها مسیر باقی مانده ارسال کمک از سمت مصر هم روز سه‌شنبه پس از حمله هوایی در نزدیکی گذرگاه مرزی بسته شده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این در حالی است که انتظار می‌رود جنگی که دست‌کم هزار و ۹۰۰ کشته از هر دو طرف گرفته، تشدید شود و تبادل آتش بر فراز مرزهای شمالی اسرائیل با شبه‌نظامیان لبنان و سوریه در روز سه‌شنبه نیز به خطر گسترش درگیری منطقه‌ای اشاره دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«لیان» دختر ۱۳ ساله قطع عضو شده در جنگ غزه: پاهایم را می‌خواهم

نمایندگان اروپایی از اتحادیه اروپا خواستند سپاه پاسداران را در فهرست «سازمان‌های تروریستی» قرار دهد

ایران خدمه کشتی توقیف شده مرتبط با اسرائیل را آزاد می‌کند