Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

سخنان کمیسر اتحادیه اروپا در تعلیق کمک‌های بروکسل به فلسطینی‌ها جنجالی و واکنش‌ برانگیز شد

غزه
غزه Copyright Hatem Moussa/AP
Copyright Hatem Moussa/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که روز گذشته یکی از کمیسرهای اتحادیه اروپا از تعلیق تمام کمک‌های مالی این نهاد به فلسطینی‌ها خبر داد اما ساعاتی بعد جوزپ بورل مسئول سیاست خارجه این بلوک اعلام کرد که «تعلیق کمک‌ها به معنای مجازات همه مردم فلسطین به منافع اتحادیه اروپا در منطقه آسیب می‌زند.»

آگهی

اولیور وارهیئی، کمیسر مجارستانی اتحادیه اروپا در «امور همسایگان اتحادیه اروپا و عضویت [کشورهای جدید]» بعد از ظهر دیروز در مطلبی در شبکه ایکس گفت: «حجم ترور و وحشیگری علیه اسرائیل و مردم، همچون یک نقطه عطف عمل کرد. دیگر هیچ چیز مثل گذشته نخواهد بود.» وی با اعلام این تصمیم افزود که تمام پرداختی‌ها بلافاصله متوقف می‌شود، همه پروژه‌ها مورد بازبینی قرار می‌گیرند و همه درخواست‌ها برای کمک مالی تا اطلاع ثانوی به تعویق می‌افتند. آقای وارهیئی در ادامه توئیت خود خبر داد که میزان مبلغی که تحت تاثیر این تصمیم قرار خواهد کرد در مجموع معادل ۶۹۱ میلیون یورو خواهد بود.

اولیور وارهیئی از سوی ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان که از متحدان سرسخت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است برای این پست نامزده شده بود.

این مطلب شماری از کشورهای عضو را غافلگیر کرد و آن‌ها پرسیدند که چگونه می‌توان کمک‌های بشردوستانه را درست زمانی که غزه از سوی اسرائیل در یک محاصره کامل قرار دارد قطع کرد. ایرلند و لوکزامبورگ این موضع را زیر سوال بردند چرا که کمیسر اتحادیه اروپا پیش از جلسه وزرای خارجه این موضوع را اعلام کرده بود.

ما توییتی را که امروز بعد از ظهر از سوی کمیسر وارهیئی منتشر شد، دیدیم… درک ما این است که هیچ مبنای قانونی برای تصمیم یکجانبه از این نوع از سوی یک کمیسر به صورت فردی وجود ندارد و ما انتظار تعلیق کمک‌ها را نداریم.
سخنگوی وزارت خارجه ایرلند

یکی از سخنگوهای وزارت خارجه ایرلند در واکنش به این موضوع گفت: «ما توییتی را که امروز بعد از ظهر از سوی کمیسر وارهیئی منتشر شد، دیدیم… درک ما این است که هیچ مبنای قانونی برای تصمیم یکجانبه از این نوع از سوی یک کمیسر به صورت فردی وجود ندارد و ما انتظار تعلیق کمک‌ها را نداریم.»

مادرید و بروکسل نیز اعلام کردند که کمک‌های بشردوستانه را ادامه می‌دهند و نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کردند. بلژیک تاکید کرد که نباید عجولانه اقدام کرد و یک منبع در وزارت خارجه اسپانیا گفت که این تصمیم کمیسر «در دولت اسپانیا باعث ناراحتی‌هایی شده است.»

خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه اسپانیا نیز در تماسی تلفنی با وارهیئی «مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرد» و خواستار مطرح شدن آن در نشست اضطراری وزرای خارجه در روز سه‌شنبه شد.

ژان آسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ نیز گفت که دولت وی از تعلیق کمک‌ها حمایت نمی‌کند.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز روز سه‌شنبه با بیان اینکه پاریس موافق تعلیق کمک‌هایی که مستقیما به فلسطینی‌ها می‌رسد نیست تاکید کرد که این موضوع را به کمیسیون اروپا اطلاع داده است. 

از مارک روته، نخست وزیر هلند پرسیده شد که آیا کمک‌های بشردوستانه این کشور به حالت تعلیق در می‌آید؟ روته با بیان اینکه اتحادیه اروپا به هیچ وجه از حماس حمایت مالی نکرده است گفت: «در حال حاضر در این مورد بحثی وجود ندارد.»

ما واقعا باید بین حماس به‌عنوان یک سازمان تروریستی و فلسطینی‌های بی‌گناه که به همان اندازه در حال حاضر قربانی شده‌اند و درباره غزه که ۱۶ سال است قربانی شده‌اند تفاوت قائل شویم.
مارک روته
نخست وزیر هلند

وی افزود: «ما واقعا باید بین حماس به‌عنوان یک سازمان تروریستی و فلسطینی‌های بی‌گناه که به همان اندازه در حال حاضر قربانی شده‌اند و درباره غزه که ۱۶ سال است قربانی شده‌اند تفاوت قائل شویم.» وی تاکید کرد که شهروندان غزه زیر یوغ یک رژیم تروریستی وحشتناک زندگی می‌کنند.

اوین اینجیر، نماینده سوئدی پارلمان اروپا نیز از اظهارات وارهیئی انتقاد کرد و گفت که مجازات تمام فلسطینی‌ها به‌خاطر حمله حماس «تنها به خشونت‌های جاری دامن می‌زند.»

بخشی از این پول از طریق تشکیلات خودگردان فلسطین به مردم غزه می‌رسد و بخشی نیز از طریق کنشگران جامعه مدنی به مردم می‌رسد.

با گذشت ساعت‌ها بدون هیچ توضیحی یک کمیسر دیگر مجبور شد به منتقدان اطمینان دهد که غیرنظامیان غزه در مواجهه با محاصره انرژی و غذایی اسرائیل رها نمی‌شود. یانز لنارچیچ، کمیسر مدیریت بحران در توییتر نوشت: «کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا به فلسطینی‌های نیازمند تا زمانی که نیاز باشد ادامه خواهد یافت.»

در نهایت شش ساعت پس از توئیت آقای وارهیئی اتحادیه اروپا بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که «بررسی فوری کمک اتحادیه اروپا به فلسطین» را آغاز کرده است. در این بیانیه آمده است: «هدف از این بررسی این است که اطمینان حاصل شود که کمک مالی اتحادیه اروپا به‌طور مستقیم هیچ سازمان تروریستی را قادر به انجام حملات علیه اسرائیل نمی‌کند.» به نظر می‌رسد که این بیانیه از اظهارات وارهیئی مبنی بر مسدود شدن وجوه عقب‌نشینی می‌کند اما همچنان بدون ارائه جزییاتی می‌گوید که در این بین «هیچ پرداختی پیش‌بینی نشده است».

رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا که روز گذشته در عمان حضور داشت و امروز نیز قرار است نشستی اضطراری و غیررسمی با وزرای خارجه اتحادیه اروپا داشته باشد پس از بیانیه اتحادیه اروپا به ماجرا ورود پیدا کرد و در مطلبی گفت: «همانطور که در بیانیه مطبوعاتی کمیسیون تصریح شده است بررسی کمک اتحادیه اروپا به فلسطینی‌ها پرداخت‌های مقرر را متوقف نمی‌کند. تعلیق کمک‌ها به معنای مجازات همه مردم فلسطین به منافع اتحادیه اروپا در منطقه آسیب می‌زند و تنها تروریست‌ها را جسورتر می‌کند.»

ایرلند می‌گوید که ۸۰ درصد فلسطینی‌ها برای زنده ماندن به کمک‌های بین‌المللی متکی هستند و ۷۰۰ میلیون یورو کمک بشردوستانه به فلسطینیان در نوار غزه و کرانه باختری از سال ۲۰۰۰ از طریق دپارتمان کمک‌های بشردوستانه کمیسیون اروپا و دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل اعطا شده است.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود گفت که بودجه دپارتمان کمک‌های بشردوستانه کمیسیون اروپا مورد بازبینی قرار نخواهد گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارنامه کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا در ۲۰۲۳ منتشر شد: کاهش سهم اوکراین به نفع ترکیه و خاورمیانه

چالش‌های اسرائیل در صورت کشیده شدن نبرد به خیابان‌های غزه

یک دقیقه سکوت در شورای حقوق بشر سازمان ملل به احترام قربانیان حمله حماس به اسرائیل