کارنامه کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا در ۲۰۲۳ منتشر شد: کاهش سهم اوکراین به نفع ترکیه و خاورمیانه

کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا در ۲۰۲۳
کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا در ۲۰۲۳ Copyright کمیسیون اروپا
Copyright کمیسیون اروپا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیسیون اروپا با انتشار کارنامه کمک‌های انسان‌دوستانه اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ از اعطای ۲.۴ میلیارد یورو کمک بشردوستانه به نیازمندان ساکن در ده‌ها کشور جهان خبر داد.

آگهی

بر پایه گزارش کمیسیون اروپا، ۸۹۳ میلیون یورو از این کمک‌ها به قاره آفریقا سرازیر شده است. بدین ترتیب، سهم کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا به کشورهای آفریقایی به ۳۷ درصد رسید که بالاترین سهم از ۲۰۱۹ به این سو به حساب می‌آید. 

این گزارش حاکیست، مجموع رقم کمک‌های انسان‌دوستانه اتحادیه اروپا در سال جاری میلادی به خاورمیانه و ترکیه و نیز مجموعه کشورهای آسیایی، آمریکای لاتین، اقیانوس آرام و کارائیب به ترتیب ۵۸۲ و ۳۹۹ میلیون یورو بوده است. 

کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا به اوکراین و کشورهای حوزه بالکان و قفقاز در سال ۲۰۲۳ به ۳۳۵ میلیون یورو بالغ شد و سهم آن در مجموع کمک‌های اتحادیه اروپا به ۱۴ درصد رسید که ۶ واحد درصد کمتر از سال ۲۰۲۲ بود. 

با کاهش سهم کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا به اوکراین و کشورهای حوزه بالکان و قفقاز، سهم کمک‌های اتحادیه به خاورمیانه و ترکیه که از سال ۲۰۲۰ سیر نزولی به خود گرفته و از ۵۱ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۲۲ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده بود، در سال جاری میلادی به ۲۴ درصد افزایش یافت.

با وجود رشد سهم کمک‌های بشردوستانه به خاورمیانه و ترکیه، سهم کمک‌های انسان‌دوستانه اروپا به کشورهای آسیایی، آمریکای لاتین، اقیانوس آرام و کارائیب که ایران و افغانستان را نیز پوشش می‌دهد از ۲۲ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۱۶.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا شامل مواد غذایی، سرپناه، مراقبت‌های بهداشتی، آب و فاضلاب، و آموزش می‌شود که بدون توجه به نژاد، قومیت، مذهب، جنسیت، سن، ملیت یا وابستگی سیاسی در میان مردم آسیب‌دیده از بلایای انسانی و طبیعی توزیع می‌شود. 

به عنوان نمونه، اتحادیه اروپا در قالب کمک‌های بشردوستانه خود، معادل ۱۰۰ هزار یورو به خانواده‌های آسیب دیده از زلزله اکتبر ۲۰۲۲ در استان آذربایجان غربیِ ایران اعطا کرد. همچنین، در سال ۲۰۲۳، ۶۰ میلیون یورو به نهادهای انسان‌دوستانه فعال در افغانستان و ۱ میلیون یورو نیز برای حمایت از پناهجویان افغانِ ساکن در پاکستان تخصیص داد. 

از آنجایی که نیازهای بشردوستانه در سطح جهان همچنان در حال افزایش است، اتحادیه اروپا بودجه اولیه مصوب سال ۲۰۲۳ را که ۱.۷ میلیارد یورو بود، در عمل تا ۲.۴ میلیارد یورو افزایش داد. 

در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، بودجه کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا به طور مداوم در حال رشد بوده است. به طوری که در سال ۲۰۲۲، بودجه نهایی و تخصیص یافته اتحادیه اروپا در بخش کمک‌های بشردوستانه با ۲۰ درصد افزایش (۴۴۰ میلیون یورو) نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۲.۶۲ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۲ رسید.

به تردز یورونیوز فارسی بپیوندید 

اعطای کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا از سال ۱۹۹۲ آغاز شد و تا کنون میلیون‌ها نفر در افزون بر ۱۱۰ کشور جهان از این کمک‌ها بهره‌مند شده‌اند. اتحادیه اروپا برای مدیریت کارآمد این کمک‌ها از همکاری ۴۰۰ کارشناس حاضر در دفاتر مستقر در ۴۰ کشور جهان بهره می‌برد. 

البته کمک های بشردوستانه تامین شده توسط اتحادیه اروپا با مشارکت آژانس‌های سازمان ملل متحد، سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های غیردولتی فعال در امور انسان‌دوستانه توزیع می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اروپا در ۲۰۲۳ به روایت نمودارها و داده‌ها

سخنان کمیسر اتحادیه اروپا در تعلیق کمک‌های بروکسل به فلسطینی‌ها جنجالی و واکنش‌ برانگیز شد

پارلمان اروپا در دوره‌ای که گذشت؛ از طلاق بریتانیا تا رسوایی قطرگیت و سکس پارتی