جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۳ به کلودیا گلدن، استاد دانشگاه هاروارد رسید

کلودیا گلدن، برنده نوبل اقتصاد ۲۰۲۳
کلودیا گلدن، برنده نوبل اقتصاد ۲۰۲۳ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آکادمی سلطنتی علوم سوئد روز دوشنبه ۹ اکتبر اعلام کرد کلودیا گلدن به دلیل تلاش‌هایش «در گسترش درک جهان از نتایج بازار کار زنان» برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۳ شده است.

آگهی

خانم گلدن در سال ۱۹۹۰ به نخستین زنی تبدیل شد که در بخش اقتصاد دانشگاه هاروارد به استخدام دائم درآمد. او بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ رئيس انجمن اقتصادی آمریکا بود. 

او که متولد سال ۱۹۴۶ میلادی است در طول سالها تحقیقات و مطالعات اقتصادی خود تلاش بسیاری در خصوص نیروی کار زنان، نابرابری درآمد و همچنین شکاف جنسیتی اقتصادی انجام داده است. او همچنین یکی از اعضای آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا است. 

اعطا کنندگان این جایزه در صحبت‌های خود تاکید ویژه‌ای روی تحقیقات و مطالعات خانم گلدن در خصوص مسائلی چون شکاف جنسیتی در تحصیلات و درآمد و همچنین نابرابری فرصت‌های شغلی و دستمزد میان زنان و مردان داشتند. 

برگزار کنندگان مراسم پس از اعلام رسمی نام خانم گلدن به عنوان برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۳ تلاش کردند با او تماس بگیرند که اتفاق محقق نشد. مجری مراسم البته توضیح داد که یک ساعت پیش از آغاز برنامه با او تلفنی صحبت کرده و خبر اعطای جایزه نوبل اقتصاد را به این استاد دانشگاه هاروارد داده است. او همچنین اضافه کرد که کلودیا گلدن از شنیدن این خبر شگفت‌زده و بسیار مفتخر شده است. 

گلدن پیش از این هم برنده جوایز متعددی شده بود که از آن جمله می‌توان به جایزه اقتصاد بنیاد BBVA اشاره کرد که در سال ۲۰۱۹ جایزه خود را به دلیل تحقیقات و تلاش‌های این اقتصاددان در «تحلیل شکاف جنسیتی» به کلودیا گلدن اعطا کرده بود. 

این پنجاه و پنجمین جایزه نوبل اقتصاد است که به یک اقتصاددان تعلق می‌گیرد. نخستین بار در سال ۱۹۶۹ اعطای این جایزه راه‌اندازی شد و از آن زمان، هر سال به یک یا چند اقتصاددانی که در آن سال تئوری‌ها و تحقیقاتشان کارآمد و قابل توجه بوده، اهدا شده است. 

این جایزه که به یاد آلفرد نوبل از سوی بانک مرکزی سوئد در حوزه علوم اقتصادی اعطا می‌شود معادل ۱۰ میلیون کرون سوئدی (۹۱۲.۴ هزار یورو) است. 

این جایزه از سوی بانک مرکزی سوئد (Sveriges Riksbank) در سال ۱۹۶۸ و به یاد آلفرد نوبل پایه‌گذاری شد که سپس به عنوان نوبل اقتصاد شهرت یافت و در واقع بخشی از جوایز پنجگانه نوبل که از سوی آلفرد نوبل پایه‌گذاری شده، نبوده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۲ میلادی به سه اقتصاددان آمریکایی به دلیل تحقیقات آنها در زمینه بانک‌ها و بحران مالی اهدا شده بود. بر اساس تصمیم آکادمی نوبل، بن برنانکی، رئیس سابق بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) و دو هموطن او «داگلاس دایموند» و «فیلیپ دیبویگ» برنده جایزه سال گذشته اقتصاد نوبل شده بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنجال بر سر یهودستیزی در دانشگاه‌ها؛ رئیس هاروارد با اتهام «سرقت علمی» مجبور به کناره‌گیری شد

جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۲۱ به سه اقتصاددان آمریکایی، کانادایی و هلندی مقیم آمریکا اهدا شد

جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۰ به دو تن از پیشگامان نظریه حراج رسید