جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۳ به «یون فوسه» نویسنده نروژی رسید

یون فوسه نویسنده نروژی
یون فوسه نویسنده نروژی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هیات داوران در بیانیه‌ای گفته است این جایزه را برای «نمایشنامه‌های بدیع و نثر او که ناگفتنی‌ها را می‌گوید»، به آقای فوسه اهدا کرده است.

آگهی

آکادمی سلطنتی سوئد روز پنجشنبه ۵ اکتبر (۱۳ مهر) اعلام کرد جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۳ خود را به «یون فوسه»، نویسنده نروژی، اهدا می‌کند.

هیات داوران در بیانیه‌ای گفته است این جایزه را برای «نمایشنامه‌های بدیع و نثر او که ناگفتنی‌ها را می‌گوید»، به آقای فوسه اهدا کرده است.

یون فوسه ۶۴ ساله یکی از نمایشنامه‌نویسان بزرگ جهان محسوب می‌شود و آثار متعددی از او به فارسی ترجمه شده‌اند. از جمله این آثار می‌توان به «زیبا و رویای پائیز»، «دخترک روی مبل»، «شب آوازهایش را می‌خواند» و «دختری با بارانی زرد» اشاره کرد.

وی که فارغ‌التحصیل رشته ادبیات تطبیقی در دانشگاه برگن است، در سن هفت سالگی تصادفی شدید را تجربه کرد که او را تا دم مرگ ببرد. این حادثه، به گفته او، تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر نوشته‌هایش در دوران بزرگسالی گذاشت.

آقای فوسه ابتدا با نوشتن رمانی به نام «قایق‌خانه» در سال ۱۹۸۹ به موفقیت رسید و سپس از سال ۱۹۹۲ با قطعه «کسی می‌آید» به جرگه نمایشنامه‌نویسان پیوست.

از آن زمان تا کنون از او رمان‌ها، داستان‌های کوتاه، شعر، کتاب کودک، مقاله و نمایشنامه پرشماری منتشر شده است و آثار او به بیش از ۴۰ زبان دنیا ترجمه شده‌اند.

رمان‌های این نویسنده سرشناس در سبکی نوشته می‌شوند که از آن با نام «مینیمالیسم فوسه‌ای» یاد می‌شود.

جایزه نوبل ادبیات سال گذشته به «آنی ارنو»، نویسنده ۸۲ ساله فرانسوی، رسیده بود. آکادمی سوئدی نوبل وی را «برای شجاعت و تیزهوشی واقع‌بینانه‌ای که به واسطه آن ریشه‌ها، بیگانگی‌ها و محدودیت‌های جمعی حافظه شخصی را کشف می‌کند»، شایسته دریافت جایزه سال ۲۰۲۲ معرفی کرده بود.

«سلمان رشدی»، نویسنده بریتانیایی که با فتوای ارتداد آیت‌الله خمینی مواجه شد و «لیودمیلا اولیتسکایا» نویسنده روسی و از مخالفان ولادیمیر پوتین از جمله کسانی بودند که انتظار می‌رفت نوبل ادبیات امسال به آنان اختصاص پیدا کند. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

پیشتر در این هفته جوایز نوبل پزشکی، فیزیک و شیمی اهدا شده بود. جایزه صلح نوبل که به طور سنتی بیش از سایر جوایز این کمیته مورد توجه افکار عمومی قرار می‌گیرد، فردا جمعه برنده خود را خواهد شناخت.

پایان‌‌بخش فصل جوایز نوبل در سال ۲۰۲۳ نیز جایزه نوبل اقتصاد خواهد بود که قرار است در روز دوشنبه ۹ اکتبر به فرد یا افراد برگزیده اهدا شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۸ به اولگا توکارشوک و سال ۲۰۱۹ به پیتر هاندکه اهدا شد

سوئدِ عضو ناتو به لتونی نیروی کمکی اعزام می‌کند

استکهلم یک خبرنگار چینی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی اخراج کرد