چین: آمریکا «امپراتوری دروغ» است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین
سخنگوی وزارت امور خارجه چین Copyright Liu Zheng/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
Copyright Liu Zheng/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارشی اعلام کرده است که چین رسانه‌های جهانی را از طریق سانسور، جمع‌آوری داده‌ها و خرید مخفیانه بنگاه‌های رسانه‌ایی، دستکاری و گمراه می‌کند.

آگهی

پکن روز شنبه ضمن انتقاد از گزارش وزارت امور خارجه آمریکا که در آن چین به سرمایه‌گذاری برای دستکاری اطلاعات متهم شده‌ است، ایالات متحده را «امپراتوری دروغ» خواند.

در گزارش دستگاه دیپلماسی آمریکا با موضوع استراتژی اطلاعاتی چین که روز پنجشنبه منتشر شد آمده است که پکن سالانه میلیاردها دلار برای دستکاری داده‌ها به منظور تبلیغ و ارتقاء جایگاه خود سرمایه‌گذاری می‌کند.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در این گزارش تصریح می‌کند: چین رسانه‌های جهانی را از طریق سانسور، جمع‌آوری داده‌ها و خرید مخفیانه بنگاه‌های رسانه‌ای خارجی دستکاری و اغفال می‌کند.

گزارش وزارت خارجه آمریکا همچنین به تلاش پکن برای کم‌رنگ‌ جلوه داده جایگاه تایوان در سازمان‌های بین‌المللی و نیز همکاری اطلاعاتی چین با روسیه برای دامن زدن به ادعاهای ساختگی مسکو مبنی بر نقش ناتو در به خطر افتادن صلح در اروپا اشاره دارد.

بر اساس این گزارش که به سفارش کنگره و برای بررسی جزئیات دستکاری اطلاعات دولتی تهیه شده، پکن به رغم منابع مالی بی‌سابقه‌ای که به این کارزار اختصاص یافته، در انجام این ماموریت بویژه در کشورهای دموکراتیک، به دلیل آگاهی و مقاومت رسانه‌های محلی و جامعه مدنی، با «ناکامی‌های بزرگی» نیز روبرو بوده است.

وزارت امور خارجه چین در واکنش به این موضوع، با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که گزارش دستگاه دیپلماسی آمریکا حقایق را نادیده گرفته و خود حاوی اطلاعات نادرستی است.

پکن همچنین آژانس‌های وزارت خارجه آمریکا که این گزارش در آن تهیه شده را به عنوان «پست‌های فرماندهی جنگ شناختی» و «مانبع اطلاعات نادرست» معرفی کرده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه چین سپس آمده است: حقایق بارها نشان داده که ایالات متحده یک «امپراتوری دروغ» واقعی است.

گزارش وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در بحبوحه جنجال‌هایی درباره تلاش‌های سال‌های اخیر چین برای افزایش اثرگذاری جهانی توسط رسانه‌های خود که عموما توسط دولت کنترل می‌شوند، منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پکن به شدت تلاش دارد با تصاویر منفی از چین که مدعی است از سوی رسانه‌های جهانی ارائه می‌شود، مقابله کند.

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر خارجه چین: تصور آمریکا از چین غیرواقعی است و واشنگتن به وعده‌هایش عمل نمی‌کند

دیپلماسی بازی‌های آسیایی؛ اسد پس از نزدیک به ۲۰ سال به چین رفت و با شی جین‌پینگ دیدار کرد

گمانه‌زنی‌ها درباره ناپدید شدن یک مقام چینی؛ وزیر دفاع ۲ هفته در انظار عمومی دیده نشده است