پرونده جدید برای دونالد ترامپ؛ رئيس جمهوری سابق «با کلاهبرداری ارزش دارایی‌های خود را افزایش داده»

دونالد ترامپ
دونالد ترامپ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک قاضی در نیویورک روز سه‌شنبه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا را متهم کرد که کسب و کار خانوادگی و ارزش دارایی‌های خود را به طور متقلبانه‌ای افزایش داده‌ است.

آگهی

 تصمیم قاضی آرتور انگورون از دادگاه ایالتی نیویورک باعث می‌شود تا دادگاهی که قرار است روز ۲ اکتبر برای رسیدگی به اتهامات او برگزار شود با دست بازتری آقای ترامپ را به پرداخت جریمه محکوم کند. 

این قاضی همچنین گواهی‌هایی صادر کرد که مجوز برخی از کسب و کارهای دونالد ترامپ را باطل می‌کند. او همچنین اظهارات وکلای متهمان را استدلال‌های حقوقی «مضحک» خواند. 

این حکم پس از آن صادر می‌شود که لاتیشا جیمز، دادستان نیویورک در پرونده‌ای مشابه آقای ترامپ را به دلیل دروغ‌گویی درباره ارزش خالص دارایی‌های خود بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۲۱ تحت پیگرد قانونی قرار داده بود. خانم جیمز گفته بود که کلاه‌برداری‌های آقای ترامپ با هدف دریافت وام‌های بهتر و پرداخت مالیات‌های کمتر انجام شده است. 

با حکم قاضی انگورون، در دادگاه روز ۲ اکتبر کار برای خانم جیمز که سپتامبر سال گذشته خواستار جریمه ۲۵۰ میلیون دلاری متهمان و همچنین ممنوعیت کسب و کار در نیویورک برای دونالد ترامپ شده بود، راحت‌تر می‌شود. 

با این حال ترامپ و وکلای او می‌گویند که هرگز مرتکب کلاه‌برداری نشده‌اند و آنها ثروت خود را در معاملات سود‌آور کسب کرده‌اند. کریستوفر کیس، وکیل ترامپ در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «تصمیم ظالمانه امروز کاملا با حقایق و قوانین حاکم در تضاد است. رئیس‌ جمهور ترامپ و خانواده‌اش به دنبال همه راه‌حل‌های تجدیدنظر برای اصلاح این تخلف قضایی خواهند بود.»

بیل بلک، کارشناس حقوقی در دانشکده حقوق مینه‌سوتا در این خصوص به خبرگزاری رویترز گفت: «این یک حکم ویرانگر است. لغو مجوز کسب و کارهای تجاری ترامپ می‌تواند به توانایی او برای کسب درآمد آسیب جدی بزند.»

آقای بلک با اشاره به شرکت‌های با مسئولیت محدود گفت: «اگر تصمیم تأیید شود، آنها باید شرکت‌های LLC را که در واقع بخش عظیمی از دارایی‌ها را در اختیار دارند، منحل کنند.»

دونالد ترامپ به دنبال نامزدی از حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ است و علیرغم اتهامات کیفری که در چندین پرونده با آن روبه‌رو است، همچنان در نظرسنجی‌های این حزب پیشتاز است. 

رئیس جمهوری سابق آمریکا در پستی در شبکه اجتماعی خود یعنی «تروث» اتهامات مبنی بر کلاهبرداری را مضحک و نادرست خواند و قاضی را متهم کرد که از دستورات دموکرات‌ها پیروی می‌کند. او همچنین نوشت: «این قانون سیاسی دموکرات‌ها و کاری است که تا کنون در چنین سطحی مشاهده نشده بود. اگر آنها می‌توانند این کار را با من انجام دهند، پس می‌توانند با شما هم چنین کنند.» 

آقای ترامپ پیش‌تر پرونده نیویورک را موردی دیگر از «تعقیب جادوگر» و اقدامی سیاسی که توسط دادستانی که علیه او انجام می‌شود نامیده بود. 

بر اساس اعلام قاضی انگورون، آقای ترامپ تقریبا برای یک دهه صورت‌های مالی نادرست ارائه کرده و درباره دارایی خالص خود بین ۸۱۲ میلیون تا ۲.۲ میلیارد دلار اغراق کرده است. او همچنین افزود: «ارزش‌گذاری بیش از حد ترامپ شامل املاک او در فلوریدار، پنت‌هاوس در منهتن و همچنین ساختمان‌های اداری و زمین‌های گلف مختلف است.»

به گفته قاضی، یکی دیگر از دلایلی که ترامپ دست به چنین کاری زده این بوده که می‌توانسته املاک خود را به بهایی بسیار بالاتر از ارزش واقعی به دیگران بفروشد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پرونده جدید علیه رئیس جمهوری سابق آمریکا در حالی به راه افتاده که او همین حالا هم با پرونده‌های قضایی دیگری نیز مواجه است و این سیاستمدار جنجالی در ماه‌های آتی کار دشواری برای دفاع از خود در دادگاه‌های مختلف در پیش خواهد داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ: آنقدر مهاجر اخراج کنیم که تاریخ آمریکا از دوره آیزنهاور به خود ندیده باشد

دو رسانه آمریکایی: ترامپ اسرار محرمانه زیردریایی‌های هسته‌ای را لو داده است

افزایش احتمال تعطیلی دولت آمریکا؛ چه کسانی آسیب می‌بینند؟